کتاب و ادبیات

مقاومت دربرابر هجمه‌های فرهنگی بیگانگان با تقویت زیرساخت‌های فرهنگی

تهران- ایرنا- مشاور وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه زیرساخت های فرهنگی و فکری باید تقویت شود، گفت: در نتیجه تقویت زیرساخت های فرهنگی باید بیش از گذشته در برابر هجمه های فرهنگی بیگانگان مقاومت کنیم.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی که به دعوت فرماندار ویژه کاشان پس از امضای تفاهم نامه همکاری به این شهرستان سفر کرده است. بین انجمن و فرمانداری کاشان و افتتاح دفتر انجمن در خانه تاریخی تاج. در این شهرستان مفاخر پرور کشور با حضور در جلسه شورای اداری کاشان و گفتگو با مدیران فرهنگی و هنری این شهرستان احکام اعضای هیئت امنای دفتر انجمن در کاشان را اعطا کرد.

شالویی و تیم همراه در این سفر یک روزه طی مراسمی از پوستر دومین جشنواره تقلید و قصه گویی ابریشم رونمایی کردند.

محمدعلی فرجی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان در این مراسم تاکید کرد: این جشنواره با همکاری مشترک این سازمان با موسسه فرهنگی هنری گذر و خانه ناقلی در مدارس، قهوه خانه ها، بناهای تاریخی و کمال اللّه برگزار می شود. غرفه مولک از 12 تا 15 آبان در محوطه فرهنگی. در کاشان برگزار می شود.

در ادامه این آیین با حضور چهره های حاضر در برنامه سالن «معرفت» مشاهیر، مشاهیر و شهدا در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان افتتاح شد.

پس از این برنامه، هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بر سر مزار حاضر خواهند شد. فیض کاشانی و سید ابوالرضا راوندی علما و ائمه مدفون در کاشان به مقام شامخ این بزرگان ادای احترام کردند.

مقاومت در برابر هجمه های فرهنگی بیگانگان با تقویت زیرساخت های فرهنگی

امضای تفاهم نامه همکاری بین انجمن و فرمانداری کاشان و رونمایی از 6 جلد کتاب بزرگان ایران

در بخشی دیگر از این سفر تفاهم نامه همکاری بین انجمن آثار فرهنگی و فرماندار کاشان با حضور رئیس انجمن و فرماندار ویژه کاشان در محل این فرمانداری منعقد شد و در ادامه شلاوی با حضور در سالن جلسات فرمانداری کاشان در هشتمین جلسه شورای اداری این شهرستان شرکت کرد. انجام داد

رئیس انجمن آثار و آثار فرهنگی ایران در این نشست گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما در کاشان بهسازی و مرمت آرامگاه فیض کاشانی است و این بنا باید به شکلی باشکوه و در حد این شخصیت بزرگ ساخته شود. .

مشاور وزیر فرهنگ در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با هدف معرفی چهره های شاخص گذشته و تکریم و معرفی چهره های شاخص امروز به جامعه تشکیل شد. کاشان چهره های برجسته بسیاری دارد از جمله غیاث الدین جمشید کاشانی و ویژگی های فیض تا سهراب سپهری و امین الله رشیدی باید به درستی به جامعه و نسل جوان معرفی شود.

شلاوی تاکید کرد: باید زیرساخت های فرهنگی و فکری خود را تقویت کنیم تا بیش از گذشته در برابر هجمه های فرهنگی بیگانگان مقاومت کنیم. امیدوارم با آغاز به کار دفتر انجمن در شهرستان های کاشان و سبزوار شاهد فعالیت های فرهنگی و هنری چشمگیر در سطح استانی و کشوری باشیم.

اعطای احکام اعضای هیئت امنای دفتر انجمن در کاشان

مقاومت در برابر هجمه های فرهنگی بیگانگان با تقویت زیرساخت های فرهنگی

هشتمین جلسه شورای اداری شهرستان کاشان با حضور حمیدرضا محمدی پوشهرکی فرماندار ویژه کاشان حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان حجت الاسلام ارباب سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی کاشان در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان و پس از پخش پیامی ویژه برگزار شد. مصطفی معینی نماینده مردم شریف کاشان و آران و بیدگل در شورای اسلامی برای حاضران؛ احکام اعضای هیئت امنای دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کاشان از سوی رئیس انجمن به آنان اعطا شد.

در پایان از شش کتاب از مجموعه کتاب های مشاهیر کاشان با حضور اعضای جلسه رونمایی شد.

این مجموعه تقدیم به شما محمدعلی حیدری توسط نویسندگان و پژوهشگران شهرستان کاشان تهیه و تنظیم شده است.

افتتاح دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خانه استاد حلی باغ (تاج کاشانی)

در ادامه سفر هیئت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به کاشان طی آئینی با حضور مشاور وزیر فرهنگ و حجت الاسلام رئیس انجمن. حمیدرضا ارباب سلیمانی مشاور وزیر در ستاد اقامه نماز وزارت فرهنگ. حمیدرضا محمدی پوشکاری فرماندار ویژه کاشان و جمعی از مدیران فرهنگی و هنری این شهرستان دفتر انجمن آثار فرهنگی را در خانه باغ استاد حلی (تاج کاشانی) افتتاح کردند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این مراسم گفت: کاشان یکی از شهرهای مهم فرهنگی و گنجینه شکوه های فرهنگی ایران است و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تلاش برای شناسایی و معرفی مفاخر فرهنگی ایران بوده است. این منطقه در بالاترین سطح در 2 سال گذشته قرار دارد. می توان از ظرفیت های فرهنگی و هنری این شهر بهره برد.

فرماندار ویژه شهرستان کاشان نیز در این مراسم از حمایت های رئیس، معاونین و اعضای هیئت مدیره انجمن آثار و استادان فرهنگی برای راه اندازی دفتر انجمن در این شهرستان تشکر و قدردانی کرد. بزرگداشت و تکریم اساتید و مفاخر برجسته کاشان.

مقاومت در برابر هجمه های فرهنگی بیگانگان با تقویت زیرساخت های فرهنگی

تشکیل اولین جلسه هیات امنا و امضای تفاهم نامه همکاری بین انجمن و دانشگاه کاشان

از دیگر برنامه های این سفر برگزاری اولین جلسه هیئت امنای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی شهرستان با حضور محمود شالویی رئیس انجمن، حجت الاسلام ارباب سلیمانی مشاور حمیدرضا محمدی پاشارکی وزیر فرهنگ، فرماندار ویژه و رئیس هیئت امنای دفتر انجمن در کاشان. بهزاد سلطانی رئیس دانشگاه کاشان و اعضای حقوقی و حقیقی این دفتر در سالن اجتماعات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دانشگاه کاشان بود.

فرماندار ویژه کاشان در این دیدار گفت: مقام معظم رهبری در سفر سال 1380 به کاشان طی سخنانی در مجلس باشکوه منطقه فرمودند: به جوانان کاشان می گویم که شما بازمانده آن شجره سرافراز هستید. از علم و دانش». این سخنان حکیمانه و دیگر فرازهایی که به عظمت علم و مقام معنوی شخصیت هایی چون فیض کاشانی و آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی و… اشاره دارد، رسالت ما را در حفاظت از اموال و سرمایه های فکری و فرهنگی کاشان دو چندان می کند.

وی تاکید کرد: امیدواریم به زودی شاهد باشیم که با توجه به فعالیت های دفتر انجمن در کاشان، فعالیت ها، برنامه ها و رویدادهای مختلف فرهنگی مهم در سطح ملی و بین المللی به منصه ظهور برسد.

در ادامه این جلسه اعضای هیئت امنا نقطه نظرات و نقطه نظرات خود را جهت تقویت و پیشبرد اهداف این دفتر در سطح استانی و کشوری ارائه کردند و در ادامه تفاهم نامه همکاری بین انجمن و دانشگاه کاشان به امضای محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و رئیس جمهور رسید. انجمن آثار فرهنگی و بهزاد سلطانی سرپرست دانشگاه کاشان وارد شدند.

بر اساس این تفاهم نامه دو سازمان در موضوعات مختلف فرهنگی و هنری، پاسداری از مشاهیر شهرستان، برگزاری رویدادهای استانی و کشوری و … با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

بازدید از کتابخانه های انجمن آثار ملی و دانشگاه کاشان

در بخشی دیگر از این سفر یک روزه، رئیس انجمن آثار فرهنگی با همراهی حجت الاسلام ارباب سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ، حمیدرضا محمدی شهرکی، فرماندار ویژه کاشان و جمعی از مدیران فرهنگی، هنری و شهری برگزار شد. شهرستان کاشان از مسجد آقا بزرگ و کتابخانه های انجمن آثار ملی. و از دانشگاه کاشان بازدید کردند.

در این بازدیدها رئیس انجمن و هیئت همراه از نزدیک در جریان فعالیت های فرهنگی و پژوهشی این کتابخانه ها قرار گرفتند و مدیران ارشد هر دو مجموعه گزارشی از اقدامات گذشته و آینده این دو کتابخانه پرمخاطب در شهرستان کاشان ارائه کردند.

در ادامه این سفر رئیس انجمن آثار و اساتید فرهنگی نیز در منزل حضور خواهد داشت. حسن عاطفی شاعر و نویسنده برجسته کاشان از نزدیک در جریان فعالیت های فرهنگی و ادبی این افتخار فرهنگی شهرستان کاشان قرار گرفت و در پایان این سفر فرهنگی، شلاوی با حضور در رادیو کاشان و شبکه استانی سیما دستاوردها و اقدامات انجام شده و پیشرفت انجمن در شهرستان کاشان. برای حضار توضیح داد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا