موسیقی نیازمند حمایت دولتها است
نشست رسانه ای کنسرت منظومه سیمرغ (قاف) با حضور فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر، آرش امینی مدیر هنری و رهبر ارکستر و حبیب صبور تهیه کننده صبح دوشنبه ۲۳ آبان ماه در تالار وحدت برگزار شد.
صبور در ابتدای این جلسه توضیحاتی در خصوص طرح «سامانه سیمرغ (قاف)» ارائه کرد و گفت: این پروژه سنگین بود و حدود ۶ ماه درگیر آن بودیم. حدود ۲ سال پیش این پروژه توسط آقای فخرالدینی نوشته شد و از ۶ ماه پیش کار شروع شد. فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشتیم تا به این نقطه رسیدیم.
وی ابراز امیدواری کرد: این طرح بتواند در عرصه موسیقی کلاسیک موثر باشد و مخاطب را با این نوع موسیقی آشتی دهد و گوش مخاطب را آموزش دهد.
امینی همچنین توضیح داد: این پروژه توسط آقای فخرالدینی از ۲ سال پیش و بر اساس «منطق عطار» در ۵ موومان و برای ارکستر سمفونیک کامل، گروه کر و ۲ خواننده نوشته شده است.
سپس مصطفی جعفری حامی مالی طرح نیز درباره حمایت از طرح «سامانه سیمرغ» توضیح داد: حضور کسب و کارها در کنار فعالیت های هنری باعث آشنایی بیشتر مردم با این آثار می شود. در کنار این فعالیت ها رویکرد مسئولیت اجتماعی را با جدیت دنبال می کنیم و با حمایت از فعالیت های هنری نیز سعی در پیشبرد این رویکرد داریم.
در بخشی دیگر از نشست، فخرالدینی درباره وزن اشعار این شعر و آهنگسازی این پروژه توضیح داد: اشعار این شعر توسط شفیعی کدکنی از «موجک الطیر عطار» سروده شده است و اشعار آن بر اساس وزن «فَالَطَنَ فَعَلَتَنَ فَعَلَات» و بیشتر غزل ها بر اساس این وزن سروده شده است.
وی درباره خوانندگانی که برای این کار انتخاب شده اند، گفت: این اثر یک پروژه اپرا است و نیازمند خواننده هایی هستیم که با اصول خوانندگی بین المللی آشنا باشند. در داخل حرکات، مدولاسیون های مختلفی وجود دارد که نیاز به خواننده ای دارد که نت ها را بلد باشد و ساز بزند. مهدی محمدی و علی تفرشی خوانندگان این اثر هستند.
این هنرمند برجسته و باسابقه موسیقی ایران یادآور شد: دست بسیاری از خواننده ها را گرفتم و آنها را به شهرت رساندم. امیدوارم اتفاقات خوبی برای ۲ خواننده این پروژه بیفتد چون نیت من برای این ۲ خواننده هم خوب است.
فخرالدینی در خصوص ارکستر در نظر گرفته شده برای این پروژه افزود: برای اجرای این پروژه از ارکستر سمفونیک کامل و همچنین گروه کر آلتو، سوپرانو، تنور و باس استفاده خواهیم کرد.
این هنرمند باسابقه درباره تجربه اخیر خود یادآور شد: موسیقی اصیل ایرانی متعادل نیست اما در موسیقی غربی نت ها تنظیم می شود. فواصل ۱۲ نیمه آهنگ موسیقی غربی را متناسب با اجرای این اثر تنظیم کردیم. فرهنگ ما بسیار غنی است و همبستگی هنرها قابل کتمان نیست. لحن موسیقایی این پروژه شبیه موسیقی ایرانی است.
وی درباره غیبت طولانی مدتش از عرصه اجرای موسیقی تصریح کرد: زمانی که احساس کردم نمی توانم مفید باشم کنار رفتم. زندگی من در استودیو، کلاس درس، نوشتن و تمرین با ارکستر سپری شده است. نیت من همیشه برای اهالی موسیقی خوب بوده است.
فخرالدینی در پایان درباره ارزیابی خود از وضعیت موسیقی ایران خاطرنشان کرد: موسیقی در همه جای دنیا مورد حمایت قرار می گیرد زیرا موسیقی نیازمند حمایت دولت ها است. چند سالی به دلیل نارضایتی از اجرا دور ماندم چون حمایتی نشد و ترجیح دادم کنار بکشم. هنرمندان موسیقی از دولت ها انتظار دارند که از موسیقی حمایت کنند، نه مخالفت با اهالی موسیقی و حفظ شان و منزلت هنرمندان موسیقی. متاسفانه موسیقی ایرانی علمی نشده است. مسئولان باید بدانند موسیقی علم است و با آن مخالفت نکنند.
انتهای پیام
منبع: سایت خبری هنرآنلاین