«مکاشفههای زیرزمینی» برای آشناییزدایی از عادتهای روزمره است
تهران-ایرنا- نویسنده کتاب مکاشفات زیرزمینی گفت: در کتاب، مسائل روزمره آشنایی زدایی شده است، یعنی مسائلی که به طور معمول هر روز از کنار آنها می گذریم، ناگهان متوقف می شوند و به رابطه آنها با خود و آن اتفاق فکر می کنیم. خود
سهند ایرانمهر وی در گفت و گو با خبرنگار کتاب ایرنا با اشاره به اینکه سال هاست در فضای مجازی می نویسم، ادامه داد: زمانی که می خواستم سرکار بروم، در سفرهای درون شهری یا حتی خارج از شهر سعی می کردم از وسایل حمل و نقل عمومی مانند. مترو، تاکسی و تاکسی اینترنتی. و از اتوبوس استفاده کنید در این سال ها سبکی به نام مترو نویسی در نوشته هایم داشتم.
زندگی همینطوره و قرار نیست به جایی برسیم و بس! خود مسیر نیز مهم است
نویسنده کتاب مکاشفات زیرزمینی درباره مردم نگاری که در سفرهای خود داشته است، توضیح داد: در سفرهای بیش از ۱۰ ساله ام متوجه شدم که اعمال و تعاملاتی بین افراد وجود دارد که معمولا از دیدگان پنهان است و ما به آن توجه نمی کنیم. به آنها هدف ما از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی رسیدن به مقصد است اما اگر نگاه فلسفی داشته باشیم می بینیم که خود مسیر هم مهم است.
وی افزود: زندگی همین است و ما به جایی نمی رسیم و بس! خود مسیر نیز مهم است، وقتی از این زاویه به آن نگاه کردم، گفتگوی مادر و کودک، گفتگوی مسافر و دستفروش، گفتگوی راننده و مشتری، یا اتفاقاتی که در قطار رخ می دهد. همه اینها پر از کنش و واکنش و دیالوگ است که هر کدام فرم مینیاتوری و بخش مهمی از زندگی است. همه اینها را به زبانی بسیار ساده در کتاب توضیح دادم، بدون اینکه شعاری باشد یا بخواهم چیزی را به شکل گلی بیان کنم. همانطور که در خود زندگی است.
طبیعت بی جان در درون خود معانی گسترده ای دارد
ایرانمهر با اشاره به فیلم «طبیعت بی جان» ساخته سهراب شهید ثلاث وی گفت: در این فیلم می بینیم که حتی طبیعت بی جان نیز در درون معانی گسترده ای دارد. وقتی همین دیدگاه را به زبان ساده نوشتم، مخاطب با آن ارتباط برقرار کرد و بعدها به این نتیجه رسیدم که باید کار اساسی کرد. وقتی صحبت از فلسفه می شود، این تصور برای مخاطب ایجاد می شود، آن فرد در برج عاج نشسته است تا در کافه با کلماتی محتوایی (از خود جدایی از جمعیت یا مخاطب) و نگاه روشنفکرانه سخنرانی کند. در حالی که فلسفه این نیست، بلکه آن چیزی است که ما می بینیم و مردم چه می خواهند. وقتی درباره زندگی، زندگی روزمره، اضطراب، ضررها و دستاوردها می نوشتم، فهمیدم که فلسفه همین است.
دازاین به لحظه ای اشاره دارد که ما چیزها را ناآشنا می کنیم
نویسنده کتاب «آخرین تابستان» با بیان اینکه در فلسفه مارتین هایدگر(فیلسوف بزرگ آلمانی) تعبیری به نام دازاین به کار می رود، وی ادامه داد: دازاین به لحظه ای اطلاق می شود که ما مسائل را آشنایی زدایی می کنیم. یعنی مسائلی که هر روز از کنارشان می گذریم و وارد زندگی روزمره می شویم، ناگهان قطع می شود، به رابطه آن با خود و خود واقعه فکر می کنی.
وی ادامه داد: متوجه شدم که همه این زندگی یک فلسفه است به همین دلیل در روایت هایم روی برخی از آنها تمرکز کردم و برای خواننده توضیح دادم. دیدم که خواننده عادی کاملاً با آن ارتباط برقرار می کند و مخاطبی که اطلاعات گسترده ای دارد یا در سطح بسیار بالاتری فکر می کند، با متن هم ارتباط برقرار می کند.
در زندگی مدرن، مردم چیزها را بی معنا کرده اند
ایرانمهر در نقد کتاب مکاشفات زیرزمینی اظهار داشت: این کتاب در دو قسمت نوشته شده است که یکی از آن اتفاقاتی است که برای من به عنوان یک شهروند عادی در زندگی مدرن شهری و در دورانی که جامعه در حال گذار اجتماعی است، می افتد. در این قسمت دغدغه هایم را گفتم و در فضای مجازی دیدم که مخاطب با آن ارتباط برقرار می کند. قسمت دیگر روایات جامعه بود، یعنی مسائلی که در حوزه جامعه اتفاق افتاد.
“مکاشفه های زیرزمینی” را هر کسی که سطح درک مطلب متوسطی دارد قابل درک است و مردم می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.
این نویسنده با اشاره به اینکه اولین کتابش با عنوان «آخرین تابستان» با استقبال خوبی مواجه شده است، ادامه داد: گزارش «آخرین تابستان» دغدغه های یک فرد را با پرسش هایی در زمینه زندگی خود و از سوی دیگر بیان می کند. دست، دغدغه ها و چالش هایی که در جامعه رخ می دهد، بررسی می شود. یعنی کتاب هم مثل «مکاشفات زیرزمینی» در دو حوزه اتفاق میافتد. یکی حوزه پرسش ها و دغدغه های فردی و دیگری حوزه پرسش ها و دغدغه های اجتماعی است. به همین دلیل این کتاب برای هر فردی که سطح دانش خواندن متوسطی دارد قابل درک است و افراد می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.
وی با اشاره به اینکه انسان چیزها را در زندگی مدرن بی معنا کرده است، افزود: وقتی انسان در زندگی مدرن امروزی قرار می گیرد، اضطراب و استرس او چند برابر می شود، در فردیت خود غوطه ور می شویم و تعامل نزدیک با جامعه مانند زندگی امروزی نیست. گذشته خانواده معنای سابق را ندارد و افراد هر روز بیشتر احساس تنهایی می کنند و اضطرابشان بیشتر می شود.
مخاطب با متن کتاب ارتباط برقرار می کند
ایرانمهر درباره تاثیر نوشتن از اتفاقاتی که هر روز در مترو می افتد گفت: با ارائه تصویری از اتفاقات مترو دو کار انجام می دهم، اول اینکه موضوع را آشنایی زدایی می کنم. شکل دوم این است که وقتی نویسنده این مسائل را مطرح می کند، خواننده متوجه می شود که همان دغدغه ها و درگیری ها را دارد، پس اینطور نیست که خودش را تنها ببیند و فکر کند چالش هایی که دارد منحصر به خودش است.
خواننده متوجه می شود که همان دغدغه ها و درگیری ها را دارد، پس خود را تنها نمی بیند.
نویسنده کتاب مکاشفات زیرزمینی با اشاره به اینکه این کتاب در پیش فروش چاپ اول به فروش رفت، گفت: این مسائل باید ریشه یابی شود، نباید خودشیفتگی، خودشیفتگی و خودفریبی داشت، چرا که وقتی مخاطب این متن را می بیند، با آن ارتباط برقرار می کند. ، چون می بیند که آن شخص را در مترو دیده است.
وی درباره کتابی که در دست دارد و در آینده منتشر خواهد شد گفت: کتابی از سلسله سخنرانی هایی که درباره هستی و رنج داشتم در حال تکمیل است. در این کتاب به مخاطب گفته می شود که چگونه می توانند کاری کنند که تا حدودی از درد خود بکاهند. در این کتاب سعی کردم از مخاطبم آدم خاصی نسازم، بلکه فردی باشم که این دغدغه ها را داشته باشد. تلاش من این است که مفاهیم عمیق را با زبانی ساده بیان کنم که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. در حال نوشتن رمانی هستم که ایده های اولیه آن نیز جمع آوری شده است، تمام تلاشم را می کنم تا سال آینده آن را منتشر کنم.
منبع : خبرگزاری ایرنا