کتاب و ادبیات

میزبانی کنگره استاد محمدعلی بهمنی به هرمزگان واگذار شد

بندرعباس – ایرنا – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان از برنامه ریزی برای واگذاری کنگره استاد فقید محمدعلی بهمنی شاعر معاصر و غزلسرای بزرگ ایران به این استان و شهرستان بندرعباس خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل جهانگیری وی روز سه شنبه در مراسم تدفین این استاد برجسته شعر و ادبیات معاصر که در تالار آوینی بندرعباس برگزار شد، گفت: خوب است برای برپایی کنگره محمدعلی بهمنی در بندرعباس برنامه ریزی شود. برای راه اندازی خانه ادبیات این شاعر غزل». و در این شهر ساحلی در کنار آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس پیشگام باشید.

وی با بیان اینکه باید از همه کسانی که در انتقال و تشییع این شعار بزرگ نقش داشتند قدردانی کنیم، افزود: از خانواده فریختا استاد بهمنی که اجازه دادند پیکر این شعار بزرگ در تالار شهید آوینی قرار گیرد نهایت تشکر را داریم. بندرعباس که یک مرکز فرهنگی است. در ساحل دریای پارس است، به خاک سپرده شود.

مردم هرمزگان عاشق استاد محمدعلی بهمنی هستند

نماینده ولی فقیه در هرمزگان در ادامه این آیین گفت: امروز روز هرمزگان و استاد محمدعلی بهمنی است و این روز در تاریخ هرمزگان ثبت می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده گفت: پیکر زنده یاد استاد بهمنی پس از گذشت نیم قرن از حضور در هرمزگان به بندرعباس بازگشته و در تاریخ ایران زنده خواهد ماند.

امام جمعه بندرعباس افزود: دیری نمی گذرد که محمدعلی بهمنی همچون شاعر بزرگ حافظ شیرازی شاعر ماندگار سرزمین آب و خورشید در کنار آب های خلیج فارس می شود.

وی تصریح کرد: استاد بهمنی در طول عمر پربرکت خود اشعار خود را با امواج دریا می آمیخت و پس از این قبرش مانند شمعی می شود که شاعران هرمزی پروانه وار دور آن می چرخند.

وی یادآور شد: مردم هرمزگان دلداده استاد محمدعلی بهمنی هستند و از خانواده این شاعر بزرگ کشورمان سپاسگزاریم که پیکر استاد را در کنار آب های خلیج فارس آرام کردند.

استاد بهمنی نقطه عزیمت فرهنگی هرمزگان خواهد بود

نماینده مردم بندرعباس، قشم، بوموسی، بندرخمیر و حاجی آباد در شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: امروز با تشییع و تدفین استاد بهمنی در بندرعباس نقطه عزیمت فرهنگی هرمزگان را مشخص می کنیم. اگرچه زادگاه این غزلسرای این شهر نیست، اما محل ملاقات و زادگاه شعر او بندرعباس است.

محمد عاشوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه موسسه فرهنگ و هنر استان نیز درخواست حضور پیکر این شاعر بزرگ در بندرعباس را داشت، این درخواست نیز به وزارت فرهنگ منتقل شد و امروز این شخصیت بزرگوار فرهنگ و ادب ایران به زودی حضور خواهد داشت. در بندرعباس بر سر مزار عبدیش به خاک سپرده شود. او را فرستادیم.

محمدعلی بهمنی به حرف احترام گذاشت

در ادامه این مراسم، رهبر فرهنگ و ادب هرمزگان گفت: محمدعلی بهمنی حریم کلام بود و غزل را از منصب تنبلی و تنبلی رها کرد و این شوری بود که در رگ ادبیات ایران جاری شد. .

معلم علی رضایی با بیان اینکه بهمنی سنگ ها را خرید تا به ادبیات ایران وزن بدهد، افزود: استاد بهمنی رنج ها را پذیرفت تا بگوید ایران در شعر، هوش، شرافت و شکوه بی نظیر است.

وی با بیان اینکه بهمنی فرزند صدوق، شرف و هوش بود، افزود: استاد بهمنی در هرمزگان ادبیات را به زبان نسل جوان رواج داد و همنشین و روح مردم ماند. وقتی به خانه برگشت از او تشکر کنیم.

بدرق استاد جلوه ای از فضلی است که این روزها از آن صحبت می شود

سید عباس سجادی از شاعران نامی کشورمان نیز در این مراسم گفت: بهمنی فرزند فردوسی است که در کنار آب های خلیج فارس آرمیده است.

وی راه اندازی بنیاد و خانه بهمنی را موضوعی مهم دانست و خواستار تشکیل هیات امنایی برای این منظور شد و گفت: بهمنی امانتی در هرمزگان است و شک نداریم که به مهر او رسیدگی می کنید. این وظیفه مهم مدیریت شهری است که پاساژ و میدان مهمی به نام او بندرعباس را زیبا کند.

در این مراسم امام جمعه بندرعباس و نماینده ولی فقیه در هرمزگان بر پیکر مرحوم بهمنی نماز میت اقامه کردند.

در ادامه این مراسم حجت اشرف زاده خواننده سرشناس کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این غزل سرای بزرگ شکورمان یکی از اشعار استاد را در قالب ترانه برای حاضران در سالن اجرا کرد.

همچنین غزل دختر زنده یاد محمدعلی بهمنی بهمنی و مژده عباسی، عروس استاد برجسته شعر و ادب ایران نیز در این مراسم به شعرخوانی پرداختند.

محمدعلی بهمنی در سال 1321 در دزفول به دنیا آمد و شامگاه نهم شهریور ماه در سن 82 سالگی بر اثر عارضه مغزی درگذشت.

استاد محمدعلی بهمنی در سال 1331 در سن 10 سالگی با انتشار اولین شعر خود در مجله روشنفکر وارد عرصه شعر شد.

او جلوه های زیادی خلق کرد که از آن جمله می توان به «باغ لعل»، «در بی وزنی»، «مردم»، «گیسو، کلاه و کفتار»، «شعر خوانی گوته»، «گاهی دلم برای خودم نازک می شود»، «غزال» و «او» اشاره کرد. «شاعر شنیدنی است»، «عشق است»، «نیستان»، «باورم کن»، «مهمان ماه» و «این خانه حرف های آتش زا دارد» را بین سال های 1350 تا 1382 خلق و منتشر کرد.

آثار گرانقدر این استاد غزل که در سال 1357 تندیس خورشید مهر را به عنوان بهترین شاعر غزل ایران دریافت کرد، بین 2 تا 6 بار تجدید چاپ شده است.

ورود به رادیو و تلویزیون ایران – تهران در سال 52، همکاری با صدا و سیمای مرکز خلیج فارس و برخی نشریات محلی استان هرمزگان، داوری بیش از 50 کنگره و جشنواره ملی شعر و شعرخوانی در ده ها جشنواره و کنگره و تالیف بخشی دیگر از فعالیت های او بهمنی 82 ساله است.

زنده یاد بهمنی در اولین دوره جشنواره شعر فجر در سال 1384 به انتخاب حسین منزوی در بخش شعر کلاسیک انتخاب شد و در فهرست چهره های ماندگار شعر قرار گرفت.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا