علم و دانش

ناسا در پی کشف سرگذشت حیات در مریخ

تهران- ایرنا- مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) که در حال کاوش در دهانه گِیل در مریخ است، اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد چطور آب و هوای مریخ باستانی که به صورت بالقوه برای حیات مناسب بود و شواهدی مبنی‌ بر وجود آب مایع در سطح آن دیده می‌شد، طوری تغییر کرد که این سیاره سکونت‌ناپذیر شد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه فیز، سطح مریخ امروزی سرد و در تضاد با حیات است؛ اما کاوشگران رباتیک ناسا در مریخ در جست‌وجوی سرنخ‌هایی هستند که نشان دهد آیا این سیاره در گذشته‌های دور سکونت‌پذیر بود یا خیر. پژوهشگران از ابزارهای موجود در مریخ‌نورد کنجکاوی برای اندازه‌گیری ترکیب ایزوتوپی مواد معدنی غنی از کربن (کربنات‌ها) موجود در دهانه گیل استفاده کردند و اطلاعات جدیدی به دست آوردند که نشان می‌دهد تغییر اقلیم باستانی سیاره سرخ چگونه رخ داد.

دیوید بِرت (David Burtt) از مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا می‌گوید: مقدار ایزوتوپی این کربنات‌ها به مقادیر شدید تبخیر اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که این کربنات‌ها احتمالاً در آب و هوایی تشکیل شده‌اند که لازمه آن فقط آب مایع گذرا است.

دانشمندان به کربنات‌ها به دلیل توانایی اثبات‌شده آن‌ها در عمل به عنوان بایگانی آب و هوایی علاقه‌مند هستند. این کانی‌ها می‌توانند نشانه‌هایی از محیطی که در آن شکل گرفته‌اند، از جمله دما و اسیدیته آب و ترکیب آب و جَو را حفظ کنند.

مأموریت کاوشگر کنجکاوی یافتن اثر یا آثار حیات در مریخ از راه تجزیه و تحلیل شیمیایی مواد موجود در خاک و سنگ‌های مریخ است.

این کشف با استفاده از مجموعه ابزار تجزیه و تحلیل نمونه‌ها در مریخ (SAM) و ابزارهای طیف‌سنج لیزری قابل تنظیم (TLS) انجام شد. مجموعه ابزار تجزیه و تحلیل نمونه‌ها در مریخ، نمونه‌های برداشته‌ شده از سطح یا سنگ‌های دهانه گیل را تا حدود ۱۶۵۲ درجه فارنهایت (تقریباً ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد) گرم می‌کند و سپس از ابزارهای طیف‌سنج لیزری قابل تنظیم برای تجزیه و تحلیل گازهایی که در آن مرحله گرمایش تولید می‌شوند استفاده می‌شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا