کتاب و ادبیات

نامزدهای ایرانی جایزه «آسترید لیندگرن» معرفی شدند

تهران- ایرنا- در مجموع 265 نویسنده، تصویرگر، مروج کتابخوانی و مؤسسه ادبی از 72 کشور به عنوان کاندیدای جایزه یابود «آسترید لیندگرن» در سال 2024 انتخاب شدند.

به گزارش ایرنا از سایت رسمی این جایزه سالانه آسترید لیندگرندر میان نامزدهای جایزه ادبی امسال، 9 شخصیت و نهاد ادبی از ایران نامزد دریافت این جایزه شده اند که از جمله آنها می توان به احمد اکبرپور نویسنده، علی خدایی تصویرگر، علیرضا گلدوزیان تصویرگر، هدی حدادی تصویرگر، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده، محمد میرکیانی نویسنده، نوید سید علی اکبر نویسنده با من بخوان موسسه ادبی و رضا دالوند نویسنده و تصویرگر می شود.

جایزه “آسترید لیندگرن” از سال 2002 توسط دولت سوئد برای بزرگداشت آسترید آنا امیلیا لیندگرن (آسترید آنا امیلیا لیندگرن) متولد 14 نوامبر 1907 – درگذشته در 28 ژانویه 2002، نویسنده سوئدی کتاب های کودکان و نوجوانان بود. این جایزه به افراد یا سازمان هایی اعطا می شود که نقش برجسته ای در خلق یا ترویج ادبیات کودک داشته باشند. هر ساله بیش از 250 فرد یا سازمان از سراسر جهان نامزد دریافت این جایزه می شوند.

کانون نویسندگان، شورای کتاب کودک، مرکز آموزش کودکان و نوجوانان و پژوهشکده جهانی کودکان چهار موسسه ایرانی هستند که می توانند نامزدهای این جایزه را معرفی کنند. نامزدی در این جایزه نه تنها می تواند توجه جهانی را به نویسنده و مروج معرفی شده جلب کند، بلکه نقش بسزایی در ارتقای ادبیات و فعالیت های فرهنگی کشور در سطح جهانی دارد.

این جایزه ادبی به ارزش پنج میلیون کرون سوئد، بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان و دومین جایزه بزرگ ادبیات کودک و نوجوان در جهان پس از جایزه هانس کریستین اندرسن است.

برنده جایزه آسترید لیندگرن در تاریخ 1 آوریل 2025 (12 آوریل 1404) اعلام خواهد شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا