کتاب و ادبیات

نظریه‌پردازی با رویکرد اسلامی در عرصه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل

تهران- ایرنا- «نظریه اسلامی سیاست جهانی» حاصل 4 سال تحقیق و نگارش از سال 2018 تا 2019 است که به گفته نگارنده می تواند به عنوان پیش زمینه و پشتوانه پردازش یک نظریه اسلامی در جهان مورد استفاده قرار گیرد. حوزه روابط بین الملل یا سیاست جهانی

به گزارش ایرنا، کتاب «نظریه اسلامی سیاست جهانی» را می توان گامی در مسیر نظریه پردازی با رویکرد اسلامی در حوزه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانست.

فرانظریه اسلامی سیاست جهانی با این پیش فرض نوشته شد که برای هر نظریه پردازی اسلامی در حوزه ای مانند روابط بین الملل یا سیاست جهانی، ابتدا باید مبانی فرانظری آن (به ویژه هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی) کشف و استخراج شود. منبع اصلی اسلام، قرآن کریم. به طوری که در مراحل بعدی ساخت نظریه های تولید توسط محققین بر اساس این مبانی خواهد بود. بنابراین اقدام انجام شده در کتاب ماهیت فرانظریه پردازی قبل از تولید و پردازش نظریه است و نویسنده برای رسیدن به هدف نهایی کتاب از روش تفسیر موضوعی استنباطی استفاده کرده است. فرانظریه اسلامی سیاست جهانی حاصل 4 سال تحقیق و نگارش از سال 1398 تا 1401 است که به گفته نگارنده می تواند به عنوان پیش زمینه و پشتوانه پردازش یک نظریه اسلامی در حوزه بین الملل مورد استفاده قرار گیرد. روابط یا سیاست جهانی

بخشی از متن کتاب

ارواح

روح موجودی پیچیده، ناشناخته و اسرارآمیز در جهان هستی است که انسان از آن آگاهی و اطلاعات زیادی ندارد و حتی منابع دینی نیز ماهیت این پدیده را به روشنی بیان نکرده اند. قرآن کریم در پاسخ به چیستی نفس، آن را امر و حقیقتی از جانب خداوند می داند که درک آن از محدوده محدود دانش بشری خارج است. با این حال، در حدود همین دانش اندک، این مفهوم را می توان در دو مثال به کار برد: یکی روح انسان، یا بعد غیر مادی وجود او، که در واقع دمیده ای از روح الهی است که قبل از تولد در بدن او دمیده می شود. و در لحظه مرگ اسیر می شود. ادامه زندگی در برزخ و موجودی دیگر اگرچه هویت آن به روشنی مشخص نیست، اما از سیاق آیات می توان دریافت که شبیه فرشتگان است و با آنها عروج و فرود می کند و به عنوان رسول خدا مأموریت هایی از جمله انجام می دهد. داستان ولادت حضرت عیسی(ع)، هبوط به زمین نزد فرشتگان در شب قدر یا تأیید و حمایت پیامبران و حتی مؤمنان است. البته با وجود قطعیت وجود روح در جهان بر اساس آموزه های قرآنی، ناشناخته بودن و اسرارآمیز بودن این پدیده مانع از آن می شود که در پردازش نظریه اسلامی آن را عاملی مشخص و قابل توضیح بدانیم. سیاست جهانی، و بنابراین، ما ناگزیر باید روح را از دایره نظریه پردازی خارج کنیم. کرد (رجوع شود به: مصباح یزدی، 1392: 349-359) (ص 49 و 50)

او کتاب «نظریه اسلامی سیاست جهانی» را نوشت. روح امین سعیدی در 148 صفحه، قطع رقعی، قطع رقعی، با شمارگان 300 نسخه در سال 1403 توسط انتشارات پایا به چاپ رسیده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا