کتاب و ادبیات

نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با حضور ایران آغاز به کار کرد

مسکو – ایرنا – سی و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو (MIBF) و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب کودک از چهارشنبه 23 شهریور 1403 با حضور نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران در پایتخت روسیه آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نمایشگاه که به مدت پنج روز و تا 18 شهریورماه در محل نمایشگاه مسکو (اکسپوسنتر) دایر است، ناشران و توزیع کنندگان کتاب از مناطق مختلف روسیه و برخی از کشورها مانند جمهوری اسلامی ایران ایران، آلمان، چین و جمهوری آذربایجان و بلاروس در بیش از 300 غرفه حضور داشته اند.

نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با حضور ایران آغاز به کار کرد

رایزن فرهنگی سفارت ایران در فدراسیون روسیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر 400 عنوان کتاب از 64 ناشر ایرانی با موضوعات آموزش زبان فارسی، معارف اسلامی، کودکان و نوجوانان، ایران شناسی، هنر و … ادبیات پایداری و مقاومت، ادبیات کلاسیک و معاصر. در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان به غرفه ایران قرار گرفته است.
مسعود احمدوند افزود: غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی امسال توسط رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان و به همت خانه کتاب و ادبیات ایران برپا شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دومین نمایشگاه بین المللی کتاب کودک همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو برگزار شده است، بخشی از کتاب های غرفه ایران به آثار منتشر شده توسط ناشران کشورمان در این زمینه اختصاص دارد.

نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو با حضور ایران آغاز به کار کرد

رایزن فرهنگی سفارت ایران در مسکو تصریح کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی خوشنویسی و نقاشی ایرانی، نشست های تخصصی، رونمایی و معرفی کتاب، دیدار با ناشران و نویسندگان از جمله برنامه های غرفه ایران در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو است. .
وی افزود: همچنین کتاب هایی که در سال های گذشته از فارسی به روسی ترجمه و توسط ناشران مختلف این کشور منتشر شده اند نیز در بخشی ویژه به مخاطبان معرفی می شوند.

در این نمایشگاه انتشارات صدرا وابسته به بنیاد معارف اسلامی ابن سینا و جامعه المصطفی العالمیه آثار جدید و برگزیده خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو به عنوان مهم ترین رویداد کتاب روسیه هر ساله در ماه سپتامبر برگزار می شود. ادبیات داستانی، غیرداستانی و طنز، آینده کتاب، کتاب های صوتی و دیجیتالی، جشنواره نویسندگان و کتابخوانان، کتابخانه های مسکو، کارگاه های آموزشی آشنایی با نویسندگان از جمله بخش های اصلی نمایشگاه امسال است.
با توجه به نامگذاری سال جاری (2024) به عنوان سال خانواده در فدراسیون روسیه، برنامه های ویژه ای نیز در این چارچوب در راستای حمایت از حفظ سنت های خانوادگی و ایجاد شادی و روابط صحیح در خانواده، حفظ پیوندهای خانوادگی در نظر گرفته شده است. پس از ازدواج و خودشناسی در حاشیه این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان برگزار می شود. در این چارچوب مسابقه ادبی با حضور نویسندگان معاصر روسیه درباره جمله معروف لئو تولستوی نویسنده مشهور روسی برای تایید یا رد جمله معروف او با این مضمون که همه خانواده های خوشبخت شبیه هم هستند برگزار می شود.
به گفته برگزارکنندگان، اهمیت ویژه ای به رویدادهای میهنی کنونی و گذشته روسیه در نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو داده شده است. در این زمینه نویسندگان کتاب ها نوشته ها و اشعار خود را درباره قهرمانان روسی در عملیات های ویژه نظامی (در اوکراین) معرفی می کنند و مجموعه داستان های دونباس با هدف تربیت میهن پرستانه جوانان روسی به بازدیدکنندگان ارائه می شود.
در چارچوب برنامه های این نمایشگاه بحث و تبادل نظر درباره سبک های مختلف ادبی برگزار می شود.
مراسم اعطای جوایز برندگان مسابقه ملی کتاب سال روسیه که از سال 1999 تأسیس شده است و همچنین جوایز برندگان بیست و یکمین دوره مسابقات بین المللی کشورهای مشترک المنافع (CIS) در چارچوب این رقابت ها برگزار می شود. چارچوب نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو.
همچنین 50 دانش آموز برتر راه یافته به مسابقه ادبی که برای ارتباط نوجوانان مستعد و نویسندگان حرفه ای طراحی شده است، مرحله نهایی مسابقه خود را در حاشیه این رویداد در مسکو اجرا خواهند کرد. به گفته برگزارکنندگان، امسال بیش از 13000 دانش آموز از 80 منطقه روسیه و برای اولین بار از هشت کشور CIS در این مسابقه شرکت کردند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا