کتاب و ادبیات

نکاتی که پدیدآورندگان در زمان انتشار کتاب باید بدانند

تهران- ایرنا- هدف هر نویسنده و مترجمی از ورود به بازار نشر این است که کتاب خود را در تیراژ هر چه بیشتر منتشر کند و بر این اساس، توزیع مناسب و همزمان آن در بازار فیزیکی و مجازی را فراهم کند. بنابراین هر نویسنده و مترجمی برای بهتر دیده شدن کتابش باید نکاتی را برای انتخاب ناشر برای کتابش در نظر بگیرد.

در طول چندین دهه ای که در بخش های مختلف صنعت نشر مشغول به کار بوده ام، همیشه در معرض این سؤالات مکرر بوده ام که “برای چاپ کتاب خود چه کنیم؟” معیارهای انتخاب ناشر چیست؟ هزینه چاپ یک کتاب چقدر است؟ بنابراین تصمیم گرفتم پاسخ این سوالات را یادداشت کنم و در یک مقاله خلاصه کنم.

یقینا هدف هر نویسنده و مترجمی از ورود به بازار نشر این است که کتاب خود را در تیراژ هر چه بیشتر منتشر کند و بر همین اساس توزیع مناسب و همزمان آن در بازار فیزیکی و مجازی باشد. بنابراین هر نویسنده و مترجمی باید در انتخاب ناشر برای بهتر دیده شدن کتاب خود نکات زیر را در نظر داشته باشد.

نکاتی که نویسندگان باید هنگام انتشار کتاب بدانند

میلاد محمدی، مدیر انتشارات کیمای کیشم

نسبت تخصص ناشر و موضوع کتاب

تا چند دهه پیش که تولید محتوا شتاب امروزی نداشت، ناشران-کتاب فروشان آن زمان به تنهایی تمامی مراحل تولید و توزیع انواع کتاب را بر عهده داشتند، اما در دنیای مدرن امروز، نقش ها این صنف مرز مشخص تری پیدا کرده است و همین امر باعث شده است که ناشران، مراکز صدا و سیما و سپس کتابفروشان با توجه به گروه های سنی مختلف و موضوعات مختلف، علایق و سطح تسلط خود، بر روی چند مقوله خاص بیش از سایر رده ها تمرکز کنند.

اگر بهترین کتاب کودک را به بهترین ناشر حقوقی بدهید، به موفقیت یک کتاب معمولی که توسط ناشر تخصصی منتشر شده است، نمی رسد.

با تخصصی شدن ناشران، مراکز توزیع به تدریج تخصصی شدند و در پایان زنجیره توزیع کتاب، کتابفروشان گاهی در چند موضوع خاص بیش از سایرین تخصص پیدا می کردند، بنابراین زنجیره های متفاوت و تخصصی در صنعت نشر شکل گرفت، شاید از نظر فیزیکی. محصولاتی که ارائه می دهند همه کتاب هستند اما از نظر محتوا کاملاً مجزا هستند و هیچ گونه شناخت و تداخلی با یکدیگر ندارند. تا جایی که چندین نشریه مختلف در یک ساختمان مشغول به فعالیت هستند، هر کدام با گروهی از نویسندگان، مراکز پخش و کتابفروشان تعامل دارند و گاهی فصل مشترکی بین مخاطبانشان وجود ندارد!

حالا مثلاً اگر بهترین کتاب کودک را به بهترین ناشر حقوقی بسپارید، ناشر هر چقدر هم با روابطی که دارد تلاش کند، گاهی به موفقیت یک کتاب معمولی که توسط یک ناشر معمولی اما تخصصی منتشر شده است، نمی رسد. .

توانایی مالی ناشر

سرمایه آزاد ناشر عامل تاثیرگذار در افزایش فروش کتاب است. به دلایل متعدد، گاهی ناشران بزرگ با کاهش سرمایه نقدی مواجه می شوند که صفی از کتاب ها در انتظار چاپ تشکیل می شود. حتی ممکن است بسیاری از کتاب های موفق در این صف قرار بگیرند، اما ناشر در واقع توانایی مالی چاپ و عرضه همزمان آنها را ندارد.

در این بین می توانید ناشر جدیدی را بیابید که برخلاف ناشر قبلی، سرمایه آزاد زیادی دارد و به خوبی می تواند خلأ ایجاد شده در بازار را پوشش دهد.

تعامل ناشر با توزیع کنندگان

انواع مختلف نشر تفاوت های زیادی دارند، به عنوان مثال، نحوه قیمت گذاری پشت جلد کتاب، میزان حق نشر رایج، نوع چاپ، کاغذ و صحافی کتاب، میزان تخفیف و مدت تسویه در نظر گرفته شده برای مراکز توزیع. و غیره انواع مختلف کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

هر چه مدت تسویه بیشتر باشد، مراکز توزیع تمایل بیشتری به توزیع کتاب های ناشر دارند

اگر ناشری نتواند با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر هر رشته تخصصی کتابی تولید کند، معمولاً در توزیع بهینه آن با چالش جدی مواجه می شود.

هر چه دوره تسویه حساب و تخفیف ارائه شده بیشتر باشد، مراکز توزیع تمایل بیشتری به توزیع کتاب های ناشر خواهند داشت و توزیع بهتری شکل می گیرد، اما اگر ناشر به هر دلیلی (حتی موجه) نتواند این گزینه را ارائه دهد، سطح تعامل با بازار کمتر خواهد بود. که منجر به کاهش گردش خون خواهد شد.

در مجموع، تعداد مراکز توزیعی که فعالانه با ناشر در تعامل هستند، معیار مهمی در توزیع بهتر کتاب است.

ساختار مدیریتی ناشر

گاهی اوقات یک ناشر جدید یا کمتر شناخته شده اشتیاق بیشتری نسبت به ناشران بزرگ و معروف دارد. همچنین در انتشارات بزرگ فرآیند تصمیم گیری مطابق سلسله مراتب انجام می شود که نسبت به ناشران کوچکتر کمی وقت گیرتر است اما در عین حال از ثبات بیشتری برخوردار است.

صرف نظر از نوع ساختار، نوع مالکیت انتشارات نیز عامل مهمی است، معمولاً در نشر دولتی، مدیران در هر دوره تغییر می کنند، سیاست ها، اهداف و تصمیمات از ثبات و دوام چندانی برخوردار نیستند. چند سال پیش مدیر اجرایی یکی از ناشران دولتی بدون اطلاع از وضعیت مجموعه تحت امر خود بیش از 1700 قرارداد با نویسندگان منعقد کرد که در عمل نتوانست آنها را منتشر کند و نشد.

قیمومیت ناشر

امانتداری ناشر مهمترین شرط همکاری با پدیدآورندگان است

جعل کتاب توسط افراد سودجو خارج از مجموعه ناشر پدیده ای است که نباید نادیده گرفته شود، یعنی علاوه بر اینکه ناشر تمام تلاش خود را برای حفظ پرونده کتاب می کند، باید اقداماتی برای برخورد قاطع با جاعلان کتاب، انگیزه های آنها انجام شود. نابود شود.

متأسفانه گاهی خود ناشر نه تنها اطلاعات دقیق و درستی در مورد تیراژ، زمان چاپ، قیمت پشت جلد و … به نویسنده یا مترجم نمی دهد، بلکه بخش بزرگی از تیراژ کتاب را پنهان می کند. کتاب های نویسنده را با کدگذاری و تقلب فروخت. پس می توان گفت که قابل اعتماد بودن ناشر مهمترین شرط همکاری با پدیدآورندگان است.

کیفیت کتاب های تولید شده توسط ناشر

ارتقای کیفیت و تولید فنی کتاب تاثیر شگفت انگیزی در فروش آن دارد. نوع فونت، صفحه بندی، طراحی جلد، ویرایش، نوع کاغذ، چاپ، صحافی و حتی برش کتاب از عواملی هستند که در زیبایی کتاب تاثیر بسزایی دارند.

نوع و مدت قرارداد

سازندگان هنگام عقد قرارداد باید به چند نکته توجه کنند:

هیچ ناشری تحت هیچ شرایطی نمی تواند نقش پدیدآورندگان را در کتاب انکار کند

الف) مدت قرارداد: باید مشخص شود که کتاب مورد توافق باید در بازه زمانی معینی چاپ شود یا اینکه ناشر چند بار اجازه چاپ آن را دارد و…

ب) حقوق معنوی: ناشران موظف به رعایت بی قید و شرط حقوق معنوی پدیدآورندگان هستند. یعنی هیچ ناشری نمی تواند تحت هیچ شرایطی (حتی با پرداخت مبالغ هنگفت و حق الامتیاز و …) نقش پدیدآورندگان را در کتاب انکار کند و باید نام پدیدآورنده در کتاب ذکر شود.

ج) حقوق مادی: در واقع در این بند قرارداد باید به صراحت مشخص شود که کدام قسمت از سود حاصل از فروش هر نسخه با چه شرایطی در اختیار پدیدآورندگان قرار می گیرد.

د) سایر موارد: زمان پرداخت حق چاپ، تعیین اعداد، نحوه قیمت گذاری و … از نکات قرارداد بین ناشر و نویسنده است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا