علم و دانش

نگاه ویژه دولت سیزدهم به نخبگان از استخدام تا شرکت های دانش بنیان در کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج – ایرنا -دولت سیزدهم در سه سال اخیر نگاه ویژه ای برای حمایت از نخبگان در کهگیلویه وبویراحمد داشته است به طوری که تلاش های گسترده ای برای جذب این فرهیختگان در دستگاه های اجرایی و کمک به راه اندازی واحدهای تولیدی فن آورانه در این استان داشته است.

به گزارش ایرنا،بنیاد ملی نخبگان با هدف توانمندسازی، مهارت‌افزایی و ایجاد زمینه‌های رشد و شکوفایی حداکثری استعدادهای فردی و گروهی دانشجویان صاحب استعداد برتر، با اجرایی‌سازی «شیوه‌نامه شناسایی، رشد آنان در مسیر نخبگی»، پشتیبانی می کند.

برای تحقق این امر اطلاعات حائزان شرایط از مراکز مرتبط استعلام و بدون نیاز به ثبت درخواست آنان، برای هر یک در سامانه اطلاعاتی بنیاد ملی پرونده تشکیل می‌شود؛ سپس از افراد دارای شرایط برای ورود به مسیر نخبگی در بنیاد ملی دعوت به عمل می‌آید.

برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی و دانشجویی، رتبه‌های برتر آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، دانشجویان نمونه کشوری، برگزیدگان رویدادهای معتبر و همچنین توصیه‌شدگان از سوی اساتید و نهادهای معتبر، از جمله حائزان شرایط ورود به مسیر نخبگی بنیاد ملی هستند.

بنیاد ملی نخبگان، به منظور انجام فعالیت‌های برنامه توانمندساز در مسیر نخبگی از سوی برگزیده، امکان بهره‌مندی از اعتبار و تسهیلاتی را فراهم می‌کند. اعتبار مالی انجام فعالیت‌های برنامۀ توانمندساز در اختیار استاد راهبر قرار می‌گیرد و تنها برای انجام فعالیت‌های برنامه توانمندساز برگزیده قابل هزینه است.

از شناسایی نخبگان تا تلاش برای بکارگیری آنان در دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی

رییس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۵۰۰ نخبه استان شناسایی و در زمینه های مختلف از جمله. مسکن و اشتغال از سوی دولت حمایت شده اند.

حمدالله اکوانی تاکید کرد: در دولت سیزدهم سه فراخوان برای حمایت از اشتغال نخبگان در کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده که ۲۵نفر از آنان در مراحل پایانی جذب هستند و مراحل بکارگیری ۲۳نخبه دیگر استان در دست انجام اقدام است.

وی ابراز امیدواری کرد که مرحله دوم جذب نخبگان استان در دولت سیزدهم (۲۵) تا پایان سال جاری محقق شود.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به نخبگان از استخدام تا شرکت های دانش بنیان در کهگیلویه وبویراحمد

اکوانی ابراز کرد: استخدام ۸۳نخبه دیگر در کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار دارد که پرونده آنان تشکیل و جذب آنان در مراحل مقدماتی است.

وی خاطرنشان کرد: بکارگیری نخبگان جوان برای انجام مشاوره های تخصصی در دستگاه های اجرایی از دیگر اولویت های بنیاد نخبگان استان است که تاکنون هشت نفر از آنان در این خصوص جذب شده است.

رییس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بکارگیری نخبگان دارای مدرک دکترای تخصصی در دانشگاه ها از دیگر حمایت های دولت برای استفاده از استعدادهای نخبگان استان است که با رایزنی های صورت گرفته تاکنون چند نفر از آنان در مراکز علمی مختلف بکار گرفته شده اند.

اکوانی ابراز کرد: پرداخت وام های بانکی تکمیلی برای مسکن نخبگان تلاشی به منظور خانه دار شدن این فرهیختگان است.

رییس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: هم اکنون ۲۰میلیارد ریال وام برای مسکن نخبگان در استان پرداخت می شود.

اکوانی خاطرنشان کرد: همچنین پارسال پنج میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به نخبگان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده و براساس برنامه ریزی صورت گرفته کمک های بلاعوض به این فرهیختگان سال جاری افزایش می یابد.

حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان

سرپرست پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد گفت:شرکت های دانش بنیان فعال استان در دولت سیزدهم با فروش محصولات خود پنج هزار میلیارد ریال درآمد کسب کردند.

نصرالله افتخاری افزود: هم اکنون ۱۷۴ شرکت دانش بنیان در پنج مرکز شهرهای یاسوج،دوگنبدان و دهدشت مستقر هستند که ۱۹ شرکت دانش بنیان استان از معاونت فن آوری رییس جمهور تاییده فعالیت دارد.

افتخاری با بیان اینکه شرکت های فن آورانه استان زمینه ایجاد یکهزار شغل را فراهم کرده اند ابراز کرد: این این واحدها در بخش های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: درحالی که شمار شرکت های دانش بنیان استان در ابتدای دولت سیزدهم ۵۰مورد بود تعداد این واحدهای فن آورانه در کهگیلویه و بویراحمد به سه برابر افزایش یافته است.

سرپرست پارک علم و فن آوری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:گیاهان دارویی به عنوان مهمترین ثروت آفرین ظرفیت استان.محور برنامه های حمایتی فن آورانه است..

.وی یادآور شد که پارک علم و فن آوری استان در سال ۱۳۹۶ راه اندازی شد.

نگاه ویژه دولت سیزدهم به نخبگان از استخدام تا شرکت های دانش بنیان در کهگیلویه وبویراحمد

اهمیت حمایت از نخبگان

از آنجا که توجه به نخبگان راهکاری برای انجام فعالیت های خلاقانه هم در دستگاه های اجرایی و هم برای تولیدات ویژه است توجه به این فرهیختگان گامی ارزنده به سوی توسعه پایدار محسوب می شود.

یکی از آسیب هایی که همواره هر جوامع کمتر توسعه یافته را تهدید می کند مهاجرت نخبگان و سرمایه های انسانی خلاق به خارج از کشور است که دولت سیزدهم تلاش کرده با حمایت از نخبگان به ویژه در زمینه های اشتغال و مسکن از این پدیده پیشگیری کند.

بنیاد نخبگان کهگیلویه وبویراحمد در سال های اخیر با سرعت بخشیدن به شناسایی نخبگان و استفاده از ظرفیت های قانونی برای اشتغال آنان در کنار تلاش برای خانه دار کردن آنان بخشی از دغدغه های آنان را پاسخ گفته است.

حمایت از شرکت های دانش بنیان برای تولیدات فن آورانه از دیگر گام های ارزشمند دولت رییس جمهور شهید در کهگیلویه و بویراحمد بوده که راه اندازی این واحدهای تولیدی در دوران خدمت دولت سیزدهم به سه برابر افزایش یافته است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا