کتاب و ادبیات

هستی‌شناسی حقوق و ادبیات کودک و نقش آن در برقراری حاکمیت قانون

تهران- ایرنا- آگاهی از قوانین نقش مهمی در قانونمندی، توسعه، مسئولیت پذیری و نظم اجتماعی دارد و لزوم توجه به حقوق زبان و فهم و سپس حقوق کودک و کودک و ارتباط آن با ادبیات کودک و نوجوان بسیار حائز اهمیت است. زیرا با حذف و کاهش خشونت علیه کودکان، سلامت روانی کل جامعه در وضعیت مطلوبی قرار می گیرد.

امروزه برخی بر این باورند که حقوق دانشی پیچیده و ظریف است و بسیاری از اصطلاحات آن را نمی توان ساده و به زبان رایج بیان کرد. اما برخی دیگر با توجه به مقتضیات اجتماعی در شرایط کنونی از ضرورت آموزش حقوق همگانی صحبت می کنند. در واقع، آموزش حقوق همگانی نیازی است که از راه های افزایش آگاهی از جنبه های حقوقی مسائل، مهارت ها و فنون برای زندگی بهتر در جامعه امروزی صحبت می کند. همچنین تجربه نشان می دهد که افراد توانمند در حوزه حقوق شهروندی مسائل زندگی خود را بهتر تشخیص می دهند و ظرفیت بیشتری برای حل آن دارند. این قابلیت بیش از دانش اولیه مقررات جاری است.

آموزش همگانی حقوق نیازی است که از راههای افزایش آگاهی از جنبه های حقوقی مسائل، مهارت ها و فنون برای زندگی بهتر در جامعه امروزی صحبت می کند.

ادبیات و فقه همواره دو حوزه جدایی ناپذیر علوم انسانی بوده اند که مطالعات میان رشته ای زیادی در آن ها انجام شده است. ادبیات حقوقی ما مملو از آثار جاودانه حاصل از ترکیب خلاقیت و تجسم اسرارآمیز کلمات است که تحلیل آنها حکایت از محتوای زیبا و اصولی استوار و ایجاز و پرهیز از سخت گیری و در ترکیب آراء یا آراء دارد. اتخاذ هر نوع تصمیم یا لایحه قضایی. دفاع و تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی برای دستیابی به اهدافی که شامل اجرای عدالت و توزیع و گسترش آن در جامعه، تحکیم حقوق مردم و حفظ مصالح و نظم عمومی در جامعه است، تلاش می کند.

نویسندگان و شاعران در ادوار گذشته تاریخ مدافع مبارزه با ظلم بوده اند و زمانی که جامعه در خفقان و سکوت ناشی از ظلم و ستم به سر می برد و هیچ کس جرات گفتن از عدالت و آزادی را نداشت، این شاعران و نویسندگان بودند. شاعران ظلم ستیز که با قلم خود سخن گفتند. جنگیدند. در زمانی که کودکان از حداقل حقوق، از جمله نویسندگان برخوردار نبودند جلال آل احمد، سیمین دانشور، هوشنگ مرادیکرمانی، داود غفارزادگان و… کسانی بودند که به رسالت خود در ادبیات کودک پرداختند و با مثال و نماد به تبیین حقوق کودک پرداختند.

هستی شناسی حقوق و ادبیات کودک و نقش آن در استقرار حاکمیت قانون

محمدمهدی سید نصری، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین‌المللی کودک

ادبیات به طور گسترده و عمیق در واقعیت های اجتماعی ریشه دارد

بیشتر نوشته های ادبیات کودک، بیان ظلم و ظلم است که در ادوار مختلف بر آسیب پذیرترین اقشار جامعه یعنی کودکان روا داشته شده است، مانند داستان در سایه و شب، نان آوران کوچک، خنده های خاموش و… در بسیاری از موارد، ادبیات کودک به زبان خشن جامعه تبدیل شده است. و با فقر، تبعیض و فساد مبارزه می کند. مثل داستان گل طلایی و کلاه قرمزی که نویسنده به وضوح تفاوت های بچه های بالاشهر و پایین شهر را بیان می کند و سعی می کند تفاوت زندگی سرمایه داری و کارگری را بیان کند و در چارچوب ادبیات کودک نویسنده بی عدالتی ها، تضادهای مبارزه طبقاتی را بیان می کند. تصویری از فقر و محکومیت نظام سرمایه داری مطرح می شود و یا در داستان «بچه های کارخانه فرش» نوشته هوشنگ مرادیکرمانی می نویسد زندگی قالیبافان سرشار از فقر، رنج، محرومیت و شرایط ظالمانه کار است. بافی که هرگز جنبه خوب زندگی را ندید. همان هایی که با نور چشم و چنگال زیر پای ثروتمندان شهرهای بزرگ دنیا گل کاشتند و کف و دیوار تالارهای باشکوه جلال را آراستند و جیب تاجران و دلالان را پر کردند و خود را در کارگاه های خفه کننده، تاریک و مرطوب پر کردند.

ادبیات رئالیستی به حقایق روشن و آشکاری که در متن جامعه وجود دارد اشاره می کند و به آن توجه می کند

ادبیات به طور گسترده و عمیق در واقعیت های اجتماعی ریشه دارد. ادبیات رئالیستی به حقایق روشن و آشکاری که در متن جامعه وجود دارد، اشاره دارد و به آنها توجه دارد; واقعیت هایی که در قالب های تلخ و گزنده رخ می دهد و ارتباط مستقیمی با شرایط زمانه خود دارد. در میان مکاتب ادبی، مکتب رئالیسم اجتماعی به این موضوع توجه ویژه ای دارد. به مبارزات و انقلاب ها می پردازد و بسیاری بر این باورند که اساس این مکتب، تأکید بر کار است.

در ایران با وجود عظمت و قوت تاریخ ادبی، ادبیات کودک و نوجوان به معنای امروزی آن سابقه چندانی ندارد و این کمبود در حوزه ادبیات مکتوب قابل مشاهده است و در مورد افسانه های ملل و داستان های عامیانه این گونه نیست. و ادبیات کودک در ایران در دوره های قبل از نوع ادبیات غنی بوده و پر است در ادبیات عامیانه که در اقصی نقاط ایران سهم مهمی داشته است، درباره مطالبی است که حتی اگر برای کودکان نباشد، اما آنها چنان زمینه ای دارند که به راحتی می توان آنها را برای خردسالان بازگو کرد.

یکی از عوامل قانون شکنی عدم آگاهی مردم از قوانین و مقررات است

همانطور که گفته شد کودکان همواره یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که به دلایل مختلف از جمله سن کم و نداشتن مهارت کافی قادر به محافظت و حمایت کامل از خود نیستند و نیاز به حمایت بزرگسالان دارند. به خصوص پدر و مادرشان. کودکان اغلب با حقوق خود آشنا نیستند و نمی توانند از خود در برابر انواع سوء استفاده ها در خانواده و جامعه به ویژه در مدرسه محافظت کنند. در این میان آموزش حقوق به کودکان بسیار مهم است و باید از سنین پایین شروع شود زیرا این امر می تواند در روند بهبود زندگی آنها و آینده کشور موثر باشد.

آموزش حقوق به کودکان امر بسیار مهمی است که باید از سنین پایین آغاز شود زیرا این امر می تواند در روند بهبود زندگی آنها و آینده کشور موثر باشد.

کودکان آینده یک کشور هستند و هر کشور و شهری قوانین و مقررات خاص خود را دارد. همانطور که می دانید هیچ فردی با حقوق به دنیا نمی آید و این کشورها و جوامعی هستند که تعیین می کنند چه حقوقی به شهروندان خود بدهند. عدم آگاهی مردم از حقوق فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود به ویژه دانشجویان یکی از عوامل مهم عقب ماندگی جامعه و ایجاد مشکلات اجتماعی خواهد بود. در عصر امروز یکی از عوامل قانون شکنی عدم آگاهی مردم از قوانین و مقررات است که اولین قدم برای برقراری حاکمیت قانون برای آگاهی جامعه از قانون است.

جامعه توسعه یافته جامعه ای است که در آن رعایت قانون یک ارزش است و افرادی که حقوق خود را از طرق قانونی مطالبه می کنند افراد توسعه یافته ای هستند. آگاهی از قوانین و مقررات نقش مهمی در قانونمندی، رشد، مسئولیت و نظم اجتماعی و لزوم توجه به زبان و درک حقوق و سپس کودک و حقوق کودک و ارتباط آن با ادبیات کودک و نوجوان دارد. خیلی مهم است؛ زیرا با حذف و کاهش خشونت علیه کودکان، سلامت روانی کل جامعه در وضعیت مطلوبی قرار می گیرد و فراموش نکنیم که هر تغییری از آموزش شروع می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا