دنیای مد

هفته‌ی مد نیویورک، بهار و تابستان 2025

کالکشن بهار- تابستان ۲۰۲۵ رالف لورن

از طراحی لباس‌های کاروان آمریکا در المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ فرانسه برای نهمین بار، تا طراحی لباس تنیسورها در مسابقات آزاد تنیس آمریکا(US Open) و حالا افتتاح‌کننده‌ی هفته‌‌ی مد نیویورک با نمایشی باشکوه؛ رالف لورن به یکی از مهم‌ترین برندهای نمادین آمریکایی تبدیل شده که در مرکز فرهنگ پاپ قرار گرفته و برای بزرگ‌ترین ستاره‌ها، چه در هالیوود، چه در ورزش حرفه‌ای و چه حتی در سیاست، لباس طراحی کرده‌ است. 

رالف لورن هفته‌ی مد نیویورک را در جزیره‌ی Hampton آمریکا با نمایشی آغاز کرد که تمام مجموعه‌های این برند را در برمی‌گرفت و تعداد زیادی از ستاره‌های هالیوودی در آن حضور داشتند. این برند آمریکایی در یک ملک ۱۹ هکتاری مخصوص سوارکاری، واقع در Bridgehampton، به نمایش مجموعه‌ی بهار ۲۰۲۵ خود پرداخت. مهمانان ردیف اول این نمایش Usher، Naomi Watts, Jude Law, Justin Theroux, H.E.R, Joey King, Brandon Sklenar, Laura Dern, Kacey Musgraves, Tom Hiddleston و Colman Domingo بودند. هم‌چنین Naomi Campbell و Christy هم برای این شو کت‌واک کردند.

رالف لورن مجموعه‌ای با بیش از ۱۰۰ لوک از تمام خطوط تولید خود -از کالکشن بهار ۲۰۲۵ تا خط Purple Label و خطوط Polo Ralph Lauren برای مردان، زنان و کودکان- را در یک نمایش مد زیبا و با منظره‌ای رو به اصطبل‌های Khalily در بریج‌همپتون به نمایش گذاشت. در این فشن‌شو مدل‌ها به صورت انفرادی، زوج‌ و خانوادگی روی ران‌وی حاضر می‌شدند در حالی که لباس‌هایی بر تن داشتند که لورن با تجربه‌ای بالغ بر ۵ دهه، آن‌ها را طراحی کرده است. لازم به ذکر است که رالف اولین کلکسیون کامل مردانه‌اش را در سال ۱۹۶۸ و خط زنانه‌اش را در سال ۱۹۷۱ راه اندازی کرد؛ پس این نمایش به معنی آن بود که برند رالف لورن می‌تواند یک لایف استایل جداگانه باشد.

به گفته‌ی لورن، او ارتباط عمیق و شخصی با جزیره‌ی همپتون دارد؛ زیرا زمان زیادی را با خانواده‌اش در آن‌جا سپری کرده است. او با این انتخاب این لوکیشن می‌خواست مهمانان را به دنیای خود ببرد: “همپتون برای من بیشتر از یک مکان است. اینجا طبیعتی بکر با آسمان‌های آبی بی‌پایان، اقیانوس، دشت‌های سبز و نرده‌های سفید دارد. جایی که سادگی و ظرافت در کنار کیفیت نور خورشید قرار دارد، همان چیزی که هنرمندان را دهه‌ها پیش به این‌جا کشاند. این مکان خانه‌ام، پناهگاهم و همیشه برایم یک منبع الهام بوده است.”

لورن برای این‌که مهمانان را هر چه بیشتر در دنیای خود غرق کند، برند رستوران معروفش Polo Bar را نیز برای یک شب به همپتون آورد! از آن‌جا که در همپتون هیچ پولو باری وجود ندارد، این برند یک نسخه‌ی جدید از رستورانش را در آن‌جا بازسازی کرد؛ درست مشابه بار موجود در نیویورک، اما دو برابر بزرگ‌تر و فقط برای یک شب! نکته‌ی جالب این بود که در این بار موقت پولو، می‌توانستید هر کسی را از هر قشر و حرفه‌ای ببینید: از جیل بایدن تا Usher و تام هیدلستون!

در سال ۱۹۸۹ رالف لورن اولین فروشگاه «پولو کانتری» خود را در ایست همپتون، در خیابان اصلی ۳۱-۳۳ افتتاح کرد و امروز چهار فروشگاه رالف لورن در همپتون وجود دارد. استایل مد مردم همپتون بیشتر شامل پارچه‌های کتان و رنگ سفید است که دقیقا همان رنگ و جنسی‌ست که معرف رالف لورن است. با این حال، این نخستین بار بود که رالف مجموعه‌های خود را در همپتون و در کنار اصطبل‌های خلیلی به نمایش گذاشت.

نویسنده: فریناز غفاری

علایای پاریسی در نیویورک

علایا این بار نه در خانه‌اش در پاریس، بلکه در اولین روز هفته‌ی مد نیویورک، نمایش زمستان-بهار ۲۰۲۵ را برگزار کرد. 

گویی به یک مراسم آیینی دعوت‌ شده باشید، مدل‌ها با لباس‌هایی پیچیده به دور بدن، با حرکتی دایره‌واره در مسیر مارپیچ‌ یک شاهکار معماری مدرن، نمایشی به‌یادماندنی اجرا کردند. 

 پیراهن حلزونی (La Robe Spirale)  پاییز ۲۰۲۴ علایا یکی از خلاقانه‌ترین کارهای مولیه بود که زندایا هم در یکی از مراسم‌های فیلم Dune آن را به تن کرد. به گفته‌ی‌ پیتر مولیه، موزه‌ی گوگنهایم پس از آن شو با او تماس گرفت و تبریک گفت. این اتفاق بهانه‌ای عالی برای برگزاری نمایش نیویورک علایا در موزه‌ی گوگنهایم، اثر فرانک لوید رایت بود. 

پیتر مولیه، مدیر خلاقیت علایا با نگاهی بر لباس‌های ورزشی و‌ اسپرت آمریکایی این کالکشن را طراحی کرد؛ یعنی آیتم‌هایی راحت، جذب و کشی یا آویزان و رها. نکته‌ی قابل‌ توجه در این لباس‌ها عدم استفاده از چفت‌وبست‌هایی مثل دکمه و زیپ بود. 

ساختار نوآورانه‌ی لباس‌های علایا بیشتر به مجسمه‌سازی شباهت دارند تا طراحی لباس؛ مثلا شلوار پالاتزویی که در ابتدای شو بر تن کندال جنر بود، در نگاه اول لطیف به نظر می‌آید؛ اما ساختار هندسی و پیچیده‌اش مخاطب را مجذوب می‌کند. 

پیراهن‌هایی با برشی کاملا باز جلوی بدن یا بالاتنه‌هایی که به نرمی به دور بدن پیچیده شده‌‌اند، نشان‌دهنده‌ی قدرت مولیه در بازی با چشم و مغز بیننده و البته شناخت دقیق او از طراحی و‌ دوخت است. طرح مارپیچ در اکثر لباس‌ها از چین دامن و فرم پیراهن تا برش کت‌ها دیده می‌شد. 

نیم‌تنه‌های جذب شبیه به لباس‌های تمرینی، دنیم و لباس‌زیر نمایان از زیر شلوار، می‌توانند اشاره‌های مولیه به مد آمریکایی باشند. 

انتخاب آمریکا برای برگزاری نمایش در مرحله‌ی اول ادای احترامی بود به شوی چهل و دو سال پیش عزالدین علایای تونسی که در چنین روزی در Bergdorf Goodman نیویورک برگزار شد. هم‌چنین خود پیتر مولیه  حدود سه سال در کلوین کلاین نیویورک مشغول به کار بود. اما دلیل دیگر انتخاب آمریکا، مسائل بازاریابی و خرده‌فروشی است.  بازار ایالات متحده در حال‌ حاضر بزرگ‌ترین بازار فروش علایا است. این برند با تکیه بر مجموعه‌ها و آیتم‌های پرمخاطبی مانند کفش‌های فلت‌ مشبک و گل‌میخ‌دار مری جین، برنامه‌‌هایی برای توسعه‌ی خرده‌فروشی‌‌اش دارد. 

سلبریتی‌ها -به ویژه آمریکایی‌ها- همیشه نقش پررنگی در بازار مد لاکچری داشتند و علایا از این قاعده مستثنی نبود. ورود ریحانا به این شو مانند بسیاری از زمان‌های دیگر، دیرهنگام اما درخشان بود. او شنلی الهام‌گرفته‌شده از لباس دهه‌ی ۹۰ نائومی کمپل از علایا بر تن داشت. نائومی و لیندا اونجلیستا، میوز و سوپرمدل‌های عزالدین علایا، و البته آنا وینتور در ردیف اول شو حضور داشتند. 

جدا از مهمان‌های ویژه، طبقه‌ی اول موزه به دانشجویان طراحی لباس اختصاص داده شد که مولیه در این مورد گفت « این یک چیز بسیار دموکراتیک است که به نظر من بسیار نیویورکی به حساب می‌آید.»

نویسنده: یاردخت حدادی

منبع: مجله‌ی کمد سارک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا