هفته مد مردانه میلان، بهار و تابستان ۲۰۲۵
حضور مدل زن در فشن شو مردانه موسکینو
نویسنده: ساره سیاحی
فشن شو مردانه بهار-تابستان ۲۰۲۵ میلان با برند ساختارشکن موسکینو (Moschino) آغاز میشود که میتوان آن را با دو کلمهی «تفریح» و «آزادی» تعریف کرد. مدیر خلاقیت جدید این برند، اولین ترکیب بهارهی مردانهی خود را همراه با کالکشن کروز رونمایی میکند، زیرا آزادی جنسیت در پوشش، یکی از اهداف اوست.
فضای فشنشو پر از چمدان است، گویی قرار است به خوشیهای دوران تعطیلات دعوت شویم. مدلها روی صحنه میآیند و همانطور که از این برند انتظار میرفت، شاهد لوکهای ساختارشکن همراه با حس سرگرمی هستیم. هدف آدریان آپیولازا (Adrian Appiolaza)، خلق شخصیتهایی است که سفری اکتشافی را طی میکنند و از یک زندگی پر هرج و مرج به سمت بهشتی منتخب در حال حرکتند.
اِلِمانهای تعطیلات اعم از توپ فوتبال، حولهی حمام، غاز، شراب، هندوانه، گل و غیره را به صورت چاپی، اکسسوری سنجاق شده روی لباس یا به تنهایی در دست مدلها استایل شده است.
یکی از لوکهای شاخص این کتواک که چندین بار توسط موسکینو منتشر شد، دختری با کت و شلوار مردانهی طوسی رنگ و کراوات قرمز است؛ دختری که وجه مردانهی او پررنگ شده، گویی دیگر جنسیت او اهمیتی ندارد. از سوی دیگر پسری با تیشرت سفید و شلوار جین به روی صحنه میآید که یک دنبالهی سفید رنگ مانند لباس عروس به پشت او اضافه شده است.
وقتی از آپیولازا در مورد تصمیم او نسبت به نمایش همزمان و توأم زنان و مردان در این فشنشو پرسیدند، او در پاسخ گفت از این ایده شروع کرده است که «موسکینو دربارهی جنسیت نیست و بنیانگذار این برند نیز با طراحی لباس مردانه برای زنان و برعکس، پیشگام بود.»
همچنین از آپیولازا در خصوص ملاحظات تجاری برند پرسیدند و او پاسخ داد: «من میخواهم افرادی که برای خرید به موسکینو میآیند، لذت ببرند. این بخشی از DNA برند است. هر چیزی که من طراحی میکنم، باید پیچ و تاب کوچکی داشته باشد که لباس را قابل پوشیدن اما متمایز کند.»
آدریان آپیولازا، پس از مرگ ناگهانی دیوید رِنه (Davide Renne) که پس از یک دهه جانشین جرمی اسکات شده بود، در نوامبر گذشته به موسکینو پیوست.
نظر شما دربارهی این فشنشو چیست؟
FENDI
نویسنده: فریناز غفاری
این کالکشن که مظهری از لباس مردانهی معاصر بود، در ۵۷ لوک ارائه شد و مهمانهای سرشناسی مثل Nicholas Galitzine، Bang Chan از گروه کرهای استری کیدز، Jonathan Kuminga و REN Meguro هم در ردیف اول این فشنشو حضور داشتند.
سیلویا فندی با بازبینی و مدرنیزه کردن اولین کالکشن مردانهی فندی که در سال ۱۹۹۰ ارائه شد، قصد داشت تا دوباره درهای “فندی کلاب” را باز کند و یک گردهمایی از آقایان خوشپوش امروزی با الهام از فشن گذشته ارائه کند. او همچنین از این کالکشن به عنوان یک ماشین زمان یاد کرد که هنر ایتالیایی و تجربههای متفاوت فندی را در دهههای مختلف برای بینندگان منعکس میکند. با نزدیک شدن به جشن صد سالگی این خانهی مد، سیلویا در مجموعهاش ادای احترامی به کدها و سمبلهای فندی (از گذشته تا امروز) نیز کرده است.
برای مثال در برخی از لباسها، کیفها و کلاههای این مجموعه از اولین لوگوی فندی که تصویری از سنجاب داشت، استفاده شده بود؛ به گفتهی اردوارو فندی (پدربزرگ سیلویا)، دلیل وجود سنجاب این بود که همسرش (ادل فندی) همیشه کار میکرد و مثل یک سنجاب پرتلاش و پرانرژی بود. از دیگر کدهای استفاده شده در قطعات این مجموعه، میتوان به لوگوی آیکانیک دابلF فندی اشاره کرد که توسط کارل لاگرفلد طراحی شده بود. همچنین تصویر ژانوس، خدای رومی مورد علاقهی لاگرفلد، در این کالکشن به چشم میخورد. طرح راهراه قهوهای و مشهور فندی (Pequin Stripe) نیز در سراسر کالکشن دیده میشد.
فضاسازی این فشنشو شامل مکانی وسیع با نور طبیعی بود که ۶ ستون غولپیکرِ آینهای در وسط آن قرار داشت و مدل ها از بین آنها عبور میکردند. این ستونهای آینهای، مکانیکی بودند؛ به جهات مختلف میچرخیدند و جلوهای آیندهنگر به مجموعه لباسهای مردانهی کلاسیکِ سیلویا میدادند. یونیفرمهای مدرسه با الهام از قرن ۲۰، ژاکتهای کریکت، تیشرتهای گلف مردانه، پیراهن فوتبال با لوگوی فندی که اشارهای به چمدانهای فندیِ تیم ملی ایتالیا در یورو ۱۹۸۴ میکرد و پیراهنهای راگبی با راهراههای بزرگ Pequin، همگی مجموعهای از هنر ایتالیایی فندی در طول سالهای مختلف را برای مخاطبان دوره کردند.
Dsquared2
نویسنده: فاطمه دانشور
در اولین روز از هفتهی مد میلان، دین و دن کاتن، برادران دوقلو و مدیران خلاق برند Dsquared2، مجموعهای بهاری/تابستانی را در سالن تاریخی اپرای قرن ۱۹، Teatro Lirico، به نمایش گذاشتند.
اولین لوک در یک پیراهن ابریشمی آزاد، به همراه یک نیمتنهی مشکی چرمی ظاهر شد. این لوک به طور کلی نشاندهندهی هویت کلی این مجموعه و منتقلکنندهی مفاهیمی همچون اسارت و آزادی بود.
این مجموعه شامل ۴۳ لوک بود که ترکیب هوشمندانهای از چرم، ابریشم، لاتکس، پارچههای شفاف و جین را به نمایش گذاشت. طراحی این دو برادر نه تنها در انتخاب پارچه، بلکه در انتخاب پالت رنگی نیز خلاقانه بود.
رنگهای کلاسیک مانند مشکی، سفید و قهوهای به عنوان پایههای اصلی استفاده شده بودند. رنگهایی مانند زرد نئونی، سبز فسفری و صورتی روشن در برخی از جزئیات لباسها و اکسسوریها به کار رفته بودند. این رنگها به مجموعه حالتی پرانرژی و زنده میبخشیدند و تضادی جالب با رنگهای پایه ایجاد کردند.
از آیتم های جذاب این مجموعه میتوان به تاپهای کراپ، کت و جلیقههایی با برشهای هفت در یقه، شلوارهای جین مهرهدوزی شده و برشخوردهی کابوی، پیراهنهای ابریشمی آزاد و نمایش بدون محدودیت لباسهای زیر اشاره کرد.
اکسسوری و برخی از لوکهای این مجموعه، خصوصا لوک آخر، الهامگرفته از مسابقههای کشتی “World Championship” بودند. استفاده از کمربندهای بزرگ سگکدار، پارچههای براق، دستبندهای چرمی و آویزهای فلزی، حس قدرت و پیروزی را به بینندگان القا میکردند.
به طور کلی فشنشو بهار/تابستان ۲۰۲۵ DSquared2 با ترکیبی از جسارت، خلاقیت و استفاده از عناصر سنتی و مدرن، توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند.
Jw Anderson
نویسنده: فاطمه دانشور
فشنشو JW Anderson برای بهار/تابستان ۲۰۲۵ یک بار دیگر نشان داد که چرا جاناتان اندرسون به عنوان یکی از طراحان پیشرو و نوآور شناخته میشود.
موضوع اصلی این مجموعه، بازنگری در زندگی روزمره و تبدیل آن به چیزی جدید و خاص بود. دعوتنامهی نمایش نیز پیشنمایشی از تم اصلی مجموعه یعنی دعوت به راحتی و آسایش بود و در قالب تیشرتی ارائه شد که روی آن جملهی “REAL SLEEP” با فونتهای نامنظم و خاص چاپ شده بود.
مجموعهی اندرسون نمونهای بینظیر از ترکیب راحتی روزمره با های-فشن بود. کتهایی که به شکل لحاف روتختیهای لوکس در سه رنگ کرمی، صورتی و سرمهای طراحی شده بودند، نشاندهندهی تأکید این طراح بر حس راحتی و آرامش بود. علاوه بر آن، همنشینی بامبر جکتها و سوییشرتهای چرمی، ترکیب زیبایی از بافتها و لایهها را نشان میداد.
یکی از ویژگیهای برجستهی این مجموعه، لباسهایی بود که با برشها و حجمهای غیرعادی و اغراقآمیز طراحی شده بودند؛ از جملهی این طراحیها میتوان به لباسهای بافتنی کاریکاتور شکل، کراواتهای بلند تا زانو، هودیهای پفی با روکشهای براق و شلوارکهای جین کمربنددار که ترند محبوب تابستان بودند، اشاره کرد.
همکاری JW Anderson با برند آبجو Guinness، نشاندهندهی ترکیب منحصر به فرد هنر و تاریخ و به نوعی ادای احترام به تاریخ غنی Guinness و میراث آن در فرهنگ عامه بود.
این مجموعه نه تنها تحسین منتقدان را برانگیخت، بلکه ارتباطی نوستالژیک و مدرن با مخاطبان برقرار کرد و به یکی از شوهای برجستهی هفتهی مد میلان تبدیل شد.
Giorgio Armani
نویسنده: تانیا هاتفی سعید
در هفتهی مد میلان، خانهی مد آرمانی دو فشنشو مردانهی امپریو آرمانی و جورجیو آرمانی را برگزار کرد. کالکشن بهار و تابستان امپریو آرمانی که در روز شنبه ارائه شد، آزادی در طبیعت را به نمایش میگذاشت. این مجموعه، نشاندهندهی مردانی بود که از زندگی شهری خسته شدهاند و لباس پوشیدن سختگیرانه را رها میکنند تا آزادی و همزیستی با طبیعت را تجربه کنند.
این کالکشن بسیار مورد توجه قرار گرفت و جزئیاتی چون سبد گل اسطوخودوس، تزئیناتی به شکل گل، آیتمهای چرم و پالت رنگی این مجموعه همگی ارتباط آن با طبیعت را به نمایش میگذاشتند.
از دیگر نکات قابل توجه این کالکشن، نمایش برهنگی به ویژه در ۶ لوک آخر بود که به شکلی دیگر میل به رهایی از دغدغههای امروز و همزیستی با طبیعت را نشان میداد و این مجموعه را از مجموعههای پیشین این برند متمایز میکرد.
به طور کلی باید گفت که کالکشن امپریو آرمانی به دلیل جسارتش مورد توجه زیادی قرار گرفت. بسیاری از مخاطبان منتظر همین میزان از نوآوری و تازگی در مجموعهی جورجیو آرمانی بودند که در روز دوشنبه ارائه شد؛ اما این مجموعه به سبک همیشگی این برند، شیک و خوشدوخت بود و بر تمیزی و کیفیت دوخت و پارچه تأکید میکرد. این کالکشن با پالت رنگی خنثی، شامل کت و شلوارهایی بود که برخی از آنها مجموعههای قدیمی آرمانی در دههی ۷۰ را در ذهن مخاطب تداعی میکردند. مانند بسیاری از کالکشنهای ارائهشده در این فصل، در این مجموعه هم اکسسوریها نقش پررنگی داشتند که از میان آنها میتوان به کیفهای مردانه، عینک آفتابی، کلاه، کمربند، کراوات و دستمال گردن اشاره کرد.
سایهی برگهای تابستانی بر بکگراند رانوی و همچنین روی برخی آیتمها، از جمله نکات مورد توجه این مجموعه به شمار میرفتند.
در پایان هر دو کالکشن، جورجیو آرمانی که در آستانهی ۹۰ سالگیست، به همراه دو همکار قدیمیاش روی صحنه حاضر شد و فشنشو را به پایان رساند.
منبع: مجلهی کمد سارک