هفته مد کپنهاگ
هفته مد کپنهاگ از بسیاری جهات یک هفتهی مد متفاوت است. شما برای ورود به این فشنویک باید برندی با رویکرد مد پایدار باشید و حفاظت از محیط زیست را بخشی از برنامهی کاریتان قرار دهید. همچنین تنوع مدلها در این هفتهی مد قابل توجه است؛ از مدلهای مسن تا یک مدل نابینا که برای برند Sinead O’Dwyer روی صحنه آمد. بنابراین مطالعه دربارهی این فشنویک میتواند اطلاعات متفاوت و دید جدیدی نسبت به فشن به ما ارائه دهد.
در این مطلب با نگاهی به ترندهای محبوب هفتهی مد کپنهاگ و مجموعههای قابل توجه آن، شما را از تغییرات این هفتهی مد در زمینهی فروش و ارائهی مجموعهها آگاه میکنیم.
ترندها
هر اندازه هم مد پایدار برایتان اهمیت داشته باشد و ترندهای زودگذر را بخشی از مشکل مصرفگرایی بدانید، اما نمیتوانید اهمیت آن را در فروش محصولات و در نتیجه بقای برندها نادیده بگیرید. بنابراین حتی هفتهی مد کپنهاگ هم نمیتواند کاملا از ترندها فاصله بگیرد و گاهی ترندهای خودش را نیز خلق میکند. در کل، کاربردی بودن لباسها از ویژگیهای جدانشدنی فشن دانمارک است و لباسهای راحت در کنار جزئیات بازیگوشانه میتواند توصیف خوبی از این لباسها باشد.
با هم نگاهی به آنها بیندازیم.
شلوار Capri
این ترند چند وقتیست که دنیای مد را شیفتهی خود کرده و هفتهی مد کپنهاگ هم از این قاعده مستثنی نیست. اولین بار هنگام دوچرخهسواری بود که زنان از این شلوارها استفاده کردند، پس عجیب نیست که کپنهاگ، شهری با فرهنگ دوچرخهسواری گسترده، به این لباس علاقه نشان داده است. برندهای A Roege Hove، OpéraSport و Stel استفادهی شاخصی از این ترند داشتند.
دو ترند متضاد: رنگهای زمینی و Y2K
Y2K به مد اوایل دههی ۲۰۰۰ اشاره دارد که به تازگی میان نسل زد محبوبیت زیادی پیدا کرده است. رنگهای پررنگ و درخشان از نشانههای اصلی آن هستند و در کل استایل شلوغ و ماکسیمالی محسوب میشود. در هفتهی مد کپنهاگ هم برخی برندها مثل O’Dwyer، (Di)vision و Stamm از آن بهره بردهاند.
در عین حال ترندهایی که به تفریحات بیرون از خانه و طبیعت مربوط میشوند هم محبوبیت زیادی پیدا کردهاند؛ از جمله شلوار Capri که پیشتر دربارهی آن گفتیم. یکی دیگر از نمودهای این ترند، رنگهای زمینی و خنثی مثل خاکی، کرم، قهوهای و سفید است. برندهایی از جمله Mark Kenly Domino Tan، Rotate، Deadwood و Rolf Ekroth از طبیعت و رنگهای آن در مجموعههایشان استفادهی قابل توجهی داشتند.
شلوارهایی با بافت های خاص
این ترند به شکلهای مختلف توسط برندهایی مثل (Di)vision، Baum و Joao Maraschin به صحنهی فشن کپنهاگ معرفی شد که اشاره به آن اهمیت زیادی دارد؛ زیرا معمولا چنین جسارتی در طراحی پوشاک روزمره به بالاتنه و اکسسوری محدود میشود، پس بد نیست این بار سراغ شلوارهای خلاقانه برویم.
دامن و تاپ های حبابی
دامنهای پفی و حبابی یکی از ترندهای اصلی این تابستان هستند، اما برندهای دانمارکی فقط به دامن بسنده نکردند و تاپهای حبابی هم ارائه دادند. این ترند از استایل Y2K الهام گرفته شده است.
تیشرت های راگبی
فشن و ورزش رابطهی تنگاتنگی با یکدیگر دارند و این رابطه اخیرا به دلیل برخی فیلمها و رویدادهایی مثل المپیک، نزدیکتر هم شده است. در فشنویک کپنهاگ ترند استایل ورزشی خودش را به شکل تیشرتهای راگبی نشان داد.
در مطلب تلاقی راحتی و تجملات در لوکس ورزشی میتوانید بیشتر از ارتباط ورزش و مد بخوانید.
بازگشت دوباره ماکسیمالیسم
به نظر میرسد که لوکس خاموش در حال کمرنگ شدن است و هفتهی مد کپنهاگ، مثال خوبی برای این تغییر است. روی رانوی و در خیابانهای دانمارک، نشانههای گذار از مینیمالیسم به ماکسیمالیسم دیده میشوند و باید منتظر بازگشت هر چه بیشتر طرح و رنگ به نمایشهای مد باشیم.
مجموعه های شاخص
همکاری Rotate و Pandora
Rotate که از برندهای شناختهشدهی دانمارکیست، سعی داشت در این مجموعه کاملا حال و هوای تابستان را نشان دهد و احساساتی مثل سرخوشی و آزادی این فصل را به مخاطب القا کند. او این کار را با استفاده از پارچههای شیک و سبک و رنگهای طبیعی انجام داد؛ همچنین حس بازیگوشی و ماجراجویی تابستان را با استفاده از عناصر و جزئیاتی از دههی ۱۹۲۰ به مجموعهاش آورد. بخشی از این جزئیات از طریق برند جواهرات Pandora با استفاده از گردنبندهایی به شکل گل، گوشواره و دستبندهای تنیسی در کالکشن حضور داشتند. هر دوی این برندها دانمارکی هستند و سعی دارند مد اسکاندیناوی را به جهان معرفی کنند.
The Garment
طراح این مجموعه، Charlotte Eskildsen میگوید:«من میخواستم تمرکزم را به جای ترندها بر کسی که لباس را به تن میکند، بگذارم.» منبع الهام این مجموعه صنایع دستی موزهی Thorvaldsens در دانمارک بود که نتیجهاش مجموعهای شیک و کلاسیک و در عین حال مدرن شده بود. Eskildsen برخی پارچههای این مجموعه را از یک دست دوم فروشی در پاریس خریداری کرده بود.
(Di) vision
بعد از غیبت یک ساله، (Di)vision با مجموعهای ماکسیمال به هفتهی مد بازگشت. با الهام از زندگی شهری و بازیهای ویدیویی، این مجموعه از مواد بازیافت و بهیافتشده درست شده بود. همچنین (Di)vision با برند مراقبت پوستی Ordinary همکاری کرده بود و یکی از لوکها تماما از جعبههای معروف این برند ساخته شده بود.
Rolf Ekroth
Rolf Ekroth، برندی که تخصص آن پوشاک بدون جنسیت است، در این فصل از رقصهای محلی کشورش الهام گرفت و مجموعهاش را همراه با آهنگهای محلی همان منطقه به نمایش گذاشت. او در این مجموعه از پترنهای گلگلی، ارتشی و چهارخانهی Tartan استفاده کرد.
Henrik Vibskov
موضوع اصلی مجموعهی بهار تابستان برند Henrik Vibskov، دست بود؛ البته نه صرفا به عنوان عضوی از بدن بلکه به عنوان نمادی برای همدردی و کمک رسانی. این تم در طراحی صحنهی نمایش هم رعایت شد و مجسمههای کوچک و قرمزرنگی به شکل دست در گوشه و کنار رانوی قرار داشتند. استفاده از تکنیک Mix and Match برای طراحی خود لباسها نیز میتوانست به معنای کنار هم قرار گرفتن افراد مختلف یک جامعه باشد که با وجود تفاوتهایشان کنار یکدیگر هستند.
فروش و ارائه
اگر نگاهی به برنامهی هفتههای مد بیندازید، شاید متوجه شوید که برندها به دو شکل مجموعههایشان را ارائه میدهند؛ یا از طریق رانوی و به صورت یک نمایش زندهی مد یا Presentation. شکل دوم بیشتر شبیه به یک گالری است؛ یک برند میتواند لباسهایش را بر تن مدلها کند یا روی مانکن بگذارد و حتی به روشهای خلاقانهتری آنها را ارائه دهد. مسئولین این هفتهی مد معتقدند این کار نسبت به نمایش مد کمهزینهتر است؛ پس برای برندهای کوچک و تازهکار کاربرد بیشتری دارد. همچنین برخی از طراحان میگویند اینکه بینندگان بتوانند لباسها را از نزدیک لمس کنند و ببیند تجربهی متفاوتی برای آنها رقم خواهد زد.
از طرفی بسیاری از برندها در حال بازنگری سیاستهای فروش خود هستند. در واقع برندهای دانمارکی زیادی برای گسترش فروششان در سطح بینالمللی، به عمدهفروشی و فروشگاههای مولتیبرند روی آورده بودند؛ اما به تازگی تصمیم گرفتند که تمرکز را بر فروش مستقیم بگذارند. آنها معتقدند مدلهای سنتی فروش جوابگوی همهی برندها، به خصوص برندهایی با رویکرد مد پایدار، نیست.
هفتهی مد کپنهاگ از مدل فروش تا استایل خیابانی روشهای خلاقانه و منحصربهفرد خود را پیش میگیرد و در هر فصل، حرف جدیدی برای گفتن دارد. برگزارکنندگان آن، خود را محتاط اما خوشبین توصیف کردند و امیدی تازه به صنعت فشن دادند. این امیدواری، دقیقا همان چیزیست که دنیای مد به آن نیاز داشت.
منابع:
www.voguebusiness.com
graziamagazine.com
www.harpersbazaar.com
hypebeast.com
منبع: مجلهی کمد سارک