کتاب و ادبیات

همستر کامبت و نقض حقوق کودکان

تهران- ایرنا- فناوری بیش از آنکه ماهیت تکنولوژیکی داشته باشد، ماهیت اخلاقی، فرهنگی و انسانی دارد. موضوع حمایت از حقوق کودکان در عصر دیجیتال موضوعی مهم و شایسته است که باید مورد حمایت ویژه دولت ها و سایر نهادهای دولتی و مدنی قرار گیرد.

ما در عصری هستیم که سرعت فناوری و فناوری های دیجیتال بسیار بسیار بالاست. با گذشت زمان و حرکت به جلو، فناوری‌های دیجیتال بیشتری ظهور می‌کنند و بر جنبه‌های زندگی انسان تأثیر می‌گذارند. تعاملات دیجیتال به عنصر جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است و فناوری های جدید روز به روز سبک زندگی گذشته را دگرگون کرده و مفاهیم جدیدی را خلق می کنند.

کودکان امروزی زمان زیادی را در اینترنت و محیط دیجیتال برای فعالیت های آموزشی، تفریحی و سرگرمی می گذرانند و در معرض انواع خطرات و تهدیدها هستند. در این فضا، موضوع حمایت از حقوق کودکان در عصر دیجیتال گرایی موضوع مهمی است که باید مورد حمایت ویژه دولت ها و سایر نهادهای دولتی و مدنی و سایر متولیان امور کودکان قرار گیرد. حقوق کودک یکی از مصادیق مهم حقوق بشر است، زیرا اگر کودکان از مراقبت و حقوق کافی برخوردار نباشند; آنها نمی توانند در سایه این حقوق از سلامت روحی و جسمی برخوردار شوند و در جامعه بشری حضور مفیدی داشته باشند.

اگر کودکان از مراقبت و حقوق کافی برخوردار نباشند؛ آنها نمی توانند در سایه این حقوق از سلامت روحی و جسمی برخوردار شوند و در جامعه بشری حضور مفیدی داشته باشند

در سال‌های اخیر، علیرغم پیشرفت‌های سریع و شگفت‌انگیز فناوری و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، که به عصر انقلاب دیجیتالیسم معروف است، همه جنبه‌های زندگی بشر به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. زندگی کودکان نیز در پی این تحولات دستخوش تغییرات بی سابقه ای شده است و سرگرمی های دیجیتال نقش مهمی در آن پیدا کرده است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. لازم به یادآوری است که واژه کودک در این مقاله به فردی اطلاق می شود که بر اساس اکثر اسناد حقوق بشری به سن 18 سالگی نرسیده باشد.

این روزها تب بازی همستر در جامعه ما بسیار داغ شده و تبلیغات گسترده ای در مورد بازی رزمی همستر در بستر فضای مجازی منتشر شده است و به دلایلی نوعی نگرانی و نگرانی عمومی را در جامعه به وجود آورده است. جامعه. از یک سو ظرفیت های قانونی موجود به اندازه کافی پاسخگوی نیازهای عموم جامعه در فضای مجازی نیست و در نتیجه ابهامات در امکان اعمال ضمانت های اجرایی قانونی برای استفاده از خدمات ارائه شده در بستر افزایش یافته است. پیام رسان ها یا شبکه های اجتماعی و تبلیغات نمونه های مختلف مجازی در این بسترها. و از سوی دیگر قوای مجریه با محدودیت هایی مواجه بوده اند.

آشنایی اندک یا عدم آشنایی با زبان برنامه نویسی، کدهای نرم افزارهای رمزگذاری شده یا آگاهی و آگاهی ناکافی عمومی از منبع انتشار این نمونه های مجازی، موجب نگرانی متولیان جامعه و حافظان حقوق شهروندی از از دیدگاه حفظ و حمایت از حقوق عمومی.

با این حال، تاکنون پیشنهادات و راهکارهای مختلفی از جمله «کنترل ابزار محور»، «کنترل پردازشگر داده»، «مسدود یا محدود کردن فضای مجازی»، «گرایش بومی در انتخاب نمونه مجازی»، «نظارت بر ارائه‌دهنده خدمات پایه اپلیکیشن» ارائه شده است. و… برای برون رفت از این دغدغه ها ارائه شده و تلاش های زیادی در تصویب و توسعه سازوکارهای نظارتی و کنترلی صورت گرفته است. از جمله تشکیل «شورای عالی فضای مجازی» یا تشکیل «کارگروه (کمیته) تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» یا تصویب قانون جرایم رایانه‌ای و تشریفات مربوط به آن، اما شواهد موجود نشان می‌دهد. که تاکنون استراتژی منسجم و سیاستی جامع برای نحوه واکنش به آن در چارچوب فضای مجازی و رویدادهای پیرامون آن اتخاذ نشده است.

بازی همستر کمبت و نقض حقوق کودکان

به دلیل تحریم ها، دسترسی کاربران ایرانی به کیف پول محدود شده است

مکانیزم این گیم ربات زنجیره بلوکی تک نفره به این صورت است که با زدن ساده روی صفحه دستگاه (Tap per gain)، وارد کردن کد مورس و کمبو روزانه، سکه های مجازی HMSTR برای شخصی که امکان تبدیل شدن به ایردراپ و در نهایت پول واقعی را دارد. نتیجه هستند. خواهد بود در حال حاضر، توکن این گیم بات باید به پلتفرم بلاک چین TON مرتبط شود و هنوز در پلتفرم بلاک چین TON ارائه نشده است. اما قول داده شده که به زودی این امکان فراهم شود.

اگرچه اضافه شدن «کد مورس» و «کارت های ترکیبی روزانه» به قابلیت های این گیم بات امکان دریافت روزانه یک میلیون و پنج میلیون سکه را فراهم کرده است؛ اما اساسا به دلیل تحریم های ایالات متحده آمریکا دسترسی کاربران ایرانی به کیف پول محدود و ممنوع است و کاربران باید هر سه ساعت یکبار وارد بازی شده و سکه های خود را پمپاژ کنند که زمان و انرژی زیادی را از آن می گیرد. کاربران و اعتیاد به بازی با آن، علاوه بر دور شدن از محیط اجتماعی و خانواده به ویژه کودکان به عنوان آسیب پذیرترین اقشار جامعه، آسیب های اجتماعی و فرهنگی بسیاری را در پی خواهد داشت.

اعتیاد به بازی با همستر علاوه بر دور شدن از اجتماع و محیط خانواده به ویژه کودکان به عنوان آسیب پذیرترین اقشار جامعه، آسیب های اجتماعی و فرهنگی بسیاری را در پی خواهد داشت.

دسترسی سه گانه همسترها، فیلترشکن ها و ربات های کد مورس ظرفیت هک افراد و تبدیل هر کاربر را به یک قربانی فراهم می کند. یکی دیگر از چالش های همستر و نات کوین برای سلامتی افراد به روش ماینینگ برمی گردد، زیرا بر اساس ضربه های مکرر انگشت روی صفحه گوشی، سکه هایی ارائه می شود که البته هنوز لیست نشده اند و فقط وعده هستند.

در نهایت مهمترین نکته این است که دفتر مرکزی پیام رسان تلگرام و بانک اطلاعاتی این شرکت در امارات متحده عربی است و نه در اروپا و بنابراین قوانین اتحادیه اروپا به ویژه GDPR و DSA بر این امر حاکم نیست. شرکت؛ به همین دلیل از نظر امنیت سایبری و جبران خسارت، کاربران از حمایت قانونی که تنها برای افراد سودجو مناسب است، بهره مند نمی شوند.

واضح است که کودکان افراد آسیب پذیری هستند و برای گذراندن دوران کودکی نیاز به مراقبت و حمایت دارند و احقاق حق سلامت و مصونیت از خطرات بسیار مهم است. در کنار آسیب پذیری کودکان به دلیل سن، قرار گرفتن در عصر انقلاب دیجیتالی و مواجهه با خطرات مجازی و توسعه سریع فضای مجازی و سیل غیرقابل کنترل ارتباطات و اطلاعات و دسترسی کودکان به اینترنت و فناوری در دنیای معاصر، نیاز به حمایت و حمایت از حقوق کودکان توسط خانواده ها، نهادهای دولتی و مدنی، این موضوع را بیشتر روشن می کند. در نتیجه نباید خطرات این محیط را در تضییع یا تضییع حقوق کودکان نادیده گرفت و باید سعی کرد در محیط دیجیتال به حقوق کودکان احترام گذاشته و از آنها حمایت کرد. حضور پررنگ کودکان در عصر پدیده های دیجیتال و دسترسی به جریان عظیم اطلاعات و ارتباطات، کارکردهای مثبت و منفی بسیاری دارد. برخی از تهدیدات و خطرات احتمالی که کودکان هنوز در محیط دیجیتال با آن مواجه هستند عبارتند از:

نقض حریم خصوصی:

کودکان در اینترنت بخش قابل توجهی از اطلاعات شخصی خود را در محیط‌هایی مانند اتاق گفتگو در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های بازی آنلاین و مواردی از این دست افشا می‌کنند که جمع‌آوری غیرقانونی آنها تهدیدی جدی برای حریم خصوصی آنها است و می‌تواند منجر به سرقت اطلاعات و پیامدهای منفی آن شود. . بودن

اعتیاد شدید به بازی های آنلاین:

بازی های رایانه ای و آنلاین سوغاتی از فناوری و مدرنیته هستند که کودکان و نوجوانان در سراسر جهان بخشی از وقت خود را صرف پرداختن به آن می کنند. اغلب این بازی‌ها صحنه‌های خشن و هیجان‌انگیزی دارند و همچنان با آن‌ها بازی می‌کنند و کودکان و نوجوانان را به خود وابسته می‌کنند. طبق آمار به دست آمده از کودکان و نوجوانان درصد قابل توجهی از آنها به بازی های رایانه ای معتاد هستند.

تهدیدات ناشی از حضور در محیط دیجیتال:

امروزه کودکان از شبکه های اجتماعی برای شناخت همسالان خود و یادگیری نحوه ارتباط با دیگران استفاده می کنند. بدون شک فراگیر شدن فناوری های فضای مجازی محدودیت دسترسی کودکان و نوجوانان را غیرممکن می کند. پرسه زدن و پرسه زدن بی هدف در شبکه های اجتماعی می تواند منجر به ارتباطات ناسالم و گاه خطرناک برای کودکان شود، در حالی که ارتباط در شبکه های اجتماعی در شکل گیری هویت کودکان بسیار موثر است. تغییر در رفتار کودکان به معنای تغییر در طرز فکر آنهاست و زمانی که بنیان فکری و شخصیتی آنها نادرست شکل بگیرد، راه نفوذ کلاهبرداران به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می شود.

بازی همستر کمبت و نقض حقوق کودکان

پرسه زدن و پرسه زدن بی هدف در شبکه های اجتماعی می تواند منجر به ارتباطات ناسالم و گاهی خطرناک برای کودکان شود.

در پایان می توان گفت؛ محیط دیجیتال (اینترنت) یکی از چالش های بزرگ حقوق بین المللی کودکان در عصر امروز است. به دلیل هیپنوتیزم عصر تکنولوژی، انسان از نوری که جوهره وجودی اوست دور شده است، اما نباید فراموش کرد که تکنولوژی بیش از آنکه ماهیت تکنولوژیکی داشته باشد، ماهیت اخلاقی، فرهنگی و انسانی دارد و تکنولوژی در به خودی خود بد نیست، اما نحوه استفاده از آن بسیار مهم است. بله، فناوری عالی است، اما به شرطی که تحت کنترل ما باشد. موضوع حمایت از حقوق کودکان در عصر دیجیتال موضوعی مهم و شایسته است که باید مورد حمایت ویژه دولت ها و سایر نهادهای دولتی و مدنی قرار گیرد.

در همین راستا کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد نظریه تفسیری شماره (25) مصوب 2021 را تحت عنوان حقوق کودک در محیط دیجیتال منتشر کرد و مفاهیم و چارچوب هایی را در این زمینه تعیین کرد. در کنوانسیون حقوق کودک مصوب 1989، چهار اصل کلی مهم وجود دارد که شامل اصل عدم تبعیض (ماده 2)، اصل احترام به منافع کودکان (ماده 3)، اصل حق حیات، رشد و بقا (ماده 6) و اصل حق شنیدن (ماده 12) به رسمیت شناخته شده است و کلیه حقوق مندرج در کنوانسیون حول این چهار اصل کلی می چرخد.

در نظریه تفسیری شماره 25 در کلیه حقوق کودکان به اصل چهارگانه مذکور توجه شده است که باید مورد بررسی ویژه قرار گیرد. اصول چهارگانه کنوانسیون حقوق کودک، یعنی مواد 2، 3، 6 و 12، راهبردهایی هستند که باید با توجه به سایر مواد کنوانسیون حقوق کودک در زمینه حقوق کودک اعمال شوند. دنیای دیجیتال هدف کمیته حقوق کودک از این تفسیر کلی ارائه راهبردی برای قانونگذاری و سیاستگذاری در زمینه اجرای تعهدات دولتها در چارچوب کنوانسیون حقوق کودک و پروتکلهای اختیاری آن در نور فرصت ها، خطرات و چالش های دنیای دیجیتال.

به بیان بهتر، امروزه با این تعبیر کلی این کمیته، حقوق کودک نه تنها در محیط آفلاین، بلکه در محیط دیجیتال و آنلاین نیز تضمین می شود. بر اساس گزارش جدید یونیسف در مورد چشم انداز حقوق کودک در سال 2023، استفاده از دستورالعمل های کمیته حقوق کودک به عنوان یک نهاد تخصصی حقوق کودک در سطح جامعه بین المللی می تواند بسیار موثر و پیشگام باشد. تضمین حقوق این دسته از اعضای خانواده بشری. کودکی رویا نیست و بچه ها حقوقی دارند، یادمان باشد که آینده را افرادی می سازند که «امروز» کودک هستند، فرزندان «امروز» ما باید خوب زندگی کنند و حقوقشان رعایت شود. حفظ منافع کودکان مهمترین مبنای حقوق کودکان است و تداوم حق داشتن حقوق برای کودکان یکی از مهمترین اهداف خاص نظام بین المللی حقوق کودک در عصر دیجیتال است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا