کتاب و ادبیات

هنرمندان برای تولید اثر خلاقه به منابعی برای الهام نیاز دارند/ارتباط بازآفرینی و اقتباس

تهران – ایرنا – دبیر اجرایی اولین جایزه داستان و بازآفرینی گفت: بازآفرینی روایتی خلاقانه از متن اصلی است که هنرمندان برای تولید یک اثر خلاق به منابعی برای شهود و الهام نیاز دارند و اگر منابع موجود نباشد. در معرض پویایی و رشد، باعث می شود هنرمند در هر زمینه ای کارهای قبلی خود را تکرار کند.

به گزارش ایرنا، الهام زارع زاده وی با اشاره به مفهوم بازآفرینی تصریح کرد: بازآفرینی روایت خلاقانه متن اصلی است. گاهی ممکن است توجه به یک روایت اساطیری یا داستانی قدیمی، یا نگاه کردن به یک اثر معماری یا گوش دادن به یک قطعه موسیقی برای نویسنده الهام بخش باشد، تا جایی که جرقه ای تازه در ذهن و نیروی او روشن کند. او برای خلق یک اثر جدید. در واقع یک ایده متولد می شود و در این صورت می توان گفت بازآفرینی صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه همه هنرمندان برای تولید اثر خلاق به منابع شهود و الهام نیاز دارند، گفت: معمولاً مشخص نیست این منابع از کجا و چگونه به دست نویسنده می رسد. اما اگر منابع در معرض پویایی و رشد قرار نگیرد، پس از مدتی باعث می شود هنرمند در هر زمینه ای کارهای قبلی خود را تکرار کند. بنابراین او چیز جدیدی نخواهد داشت و به همین دلیل کیفیت آثار هنری او کاهش می یابد.

زارع زاده افزود: اینجاست که نویسنده می تواند با بهره گیری از بازآفرینی جان تازه ای بگیرد و آثار هنری خود را نجات دهد. اگر نویسنده ریشه های خود را دوباره کشف کند و به سراغ منابعی که به ارث برده است برود، می تواند منبع جدیدی از شهود را در درون خود کشف کند.

وی درباره رابطه بازآفرینی و اقتباس گفت: اقتباس زیرمجموعه ای از بازآفرینی است و در صنعت فیلمسازی کاربرد دارد و به طور خاص از داستان یا رمان، فیلم یا سریال یا فیلمنامه نوشته می شود. بر اساس آن. اقتباس مربوط به حوزه هنرهای تجسمی است.

دبیر اجرایی اولین جایزه داستان و بازآفرینی درباره لزوم برگزاری جایزه ملی با این مضمون اظهار کرد: نیاز ما به داستان یک نیاز روزمره است. مطالبی که در طول روز با آنها مواجه می شویم، مانند کتاب، فیلم، سریال و انیمیشن، تبلیغات و شبکه های مجازی، رسانه های متنی، ذهن و افکار ما را تغذیه و تحت تاثیر قرار می دهند. این ممکن است برای ما مضر باشد.

برای تولید کار خلاق، هنرمندان به منابع الهام/ارتباط بازتولید و اقتباس نیاز دارند

الهام زارع زاده، دبیر اجرایی جایزه داستان و بازآفرینی اول

وی افزود: ما اغلب از منابعی تغذیه می کنیم که هویت ساز و ریشه دار نیستند و ما را به ریشه مان گره نمی زنند. بازآفرینی می‌تواند ما را به ریشه‌هایمان گره بزند، آنچه داریم را نشان دهد و خلاقیتی را که در استفاده از آن منابع برای تولید محصولات جدید به کار می‌بریم به ما ارائه دهد. این محصول جدید می تواند برای هر فردی که در معرض این اطلاعات گسترده قرار می گیرد غنی، لذت بخش و هویت ساز باشد.

زارع زاده درباره اهمیت برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی گفت: یکی از مظاهر از بین رفتن غرور و هویت ملی مهاجرت های گسترده و گسترده به خارج از مرزها است. یکی از عواملی که می تواند این احساس رضایت را به افراد بدهد تا نیازهای خود را در خارج از کشور جستجو نکنند، استفاده از عنصر بازآفرینی و ایجاد بستری برای بازنگری فردی، ملی و تمدنی است. ریشه ها و دارایی ها

دبیر اجرایی نخستین جایزه داستان و بازآفرینی ساختار این جایزه را در دو بخش اصلی رقابتی و تبلیغاتی معرفی کرد و افزود: بخش رقابتی شامل پنج حوزه رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه، مقاله نویسی و طراحی رمان است. و قوانین ارسال آثار در سایت جایزه قید شده است. قسمت تبلیغاتی جشنواره نیز به منظور گسترش تئوری بازآفرینی در حال انجام است. این بخش طی هشت نشست تخصصی و چندین نشست کارگاه داستانی در اصفهان و شهرستان ها و نشست های تخصصی در اصفهان برگزار می شود که هدف آن دستیابی به راه ها و زمینه هایی است که می توان در آن بازآفرینی کرد.

زارع زاده با تاکید بر اینکه نظریه بازآفرینی کمتر مورد توجه قرار گرفته و موضوعی جدید و بسیار پویا است و می تواند الهام بخش و پویا باشد، تصریح کرد: این نشست های تخصصی تا 9 شهریور در اصفهان برگزار می شود و با توجه به اینکه وجود دارد. امکان تمدید زمان ارسال آثار ، شاید بعد از آن ادامه پیدا کند.

نخستین رویداد «جایزه ملی قصه گویی و بازآفرینی» پاییز امسال توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی در اصفهان برگزار می شود. مهلت ارسال آثار به این جایزه تا 9 شهریور ماه سال جاری تعیین شده است و مخاطبان و هنرمندان کشور می توانند با مراجعه به این نشانی آثار خود را در این جشنواره ثبت نام و بارگذاری کنند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا