کتاب و ادبیات

واقعیت جاری غزه در یک کتاب

تهران- ایرنا- کتاب «گویش های غزه، چند روزنامه از غزه» روایتی کاملاً نزدیک و بی طرفانه از واقعیت کنونی غزه ارائه می کند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «گویش های غزه، چند روزنامه از غزه» حاصل گزیده ای از یادداشت های چند نویسنده و شاعر ساکن غزه از آغاز حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به این نوار است.

تاکنون 30 قسمت از این یادداشت ها در سایتی به نام «راصف 22» منتشر شده است. در یک نگاه کلی، شاید ویژگی این یادداشت ها ارائه گزارشی کاملاً نزدیک و بی ملاحظه از واقعیت کنونی غزه باشد. مهمتر این است که نگاه انسانی و اجتماعی نویسندگان آنها به رویدادهای پیرامون خود بر رویکردی اساسی که این روزها در شبکه های خبری مختلف تلویزیونی، مجازی و اجتماعی غالب است، غالب باشد.

با توجه به محدودیت زمانی مترجم در ترجمه تمامی این یادداشت ها، نوشته های دو نویسنده از مجموعه نویسندگان این یادداشت ها انتخاب شد که اولی شاعری ساکن غزه به نام است. یوسف القدرهیکی از ساکنان خان یونس در نوار غزه که وقایع پیرامون خود را با دیدی باز تماشا کرده و همراه با تجربیات شخصی خود برای خواننده تعریف کرده است. دومی شاعر فلسطینی مقیم بلژیک به نام فتن غوره او برای دیدن خانواده و برادرانش به غزه رفته بود و با شروع حمله زمینی اسرائیل به غزه در آنجا گرفتار شد و تا دو ماه بعد که توانست اجازه رفتن به مصر و سپس بلژیک را بگیرد، 6 یادداشت نوشت. از این مجموعه

بخشی از متن کتاب

آرد می خواهیم

“کشورها را با همزن به هم می زنند. آن را خشک می کنند. این را یک جوان بیست ساله می گوید که ناامید از جستجوی نانوایی که هنوز کار می کند برگشت. نانوایی که می تواند از آن بسته نان تهیه کند. خانواده اش اینجا همه نانوایی های منطقه کار نمی کنند، با عصبانیت می گوید: «مردم آردوینو توزیع می کنند. مردم باید به فکر خودشان باشند. آنها دوست دارند خمیر درست کنند، بپزند، خودشان به آن فکر کنند.»

یکی به او پاسخ می دهد: یک نانوایی در وسط شهر است که هنوز کار می کند. اما یک دنیا آدم در آنجا جمع شده اند. قیامت است.

“بالا، بیا بریم. دقیقا کجا بریم به بچه ها بیسکویت بدیم. الان دو روزه نون نخوردن.”

به سمت نانوایی رفتند که گفتند هنوز کار می کند. آنها می دانستند که انتظار طولانی در انتظارشان است! و راه گریزی از آن نیست.

خاطرات غزه همان زندگی منقطعی است که پس از این همه مرگ و آوارگی و غم باقی می ماند. یا بازمانده ای از زندگی است که سعی می کند در شرایطی زنده بماند که بیشتر از زندگی برای مرگ مساعد است. (صفحه 56 و 57)

او کتاب «گویش‌های غزه، چند روزنامه از غزه» را نوشت. یوسف القدره و فتن غوره و ترجمه محمدرضا ابوالحسنی در سال 1403 توسط انتشارات سوره مهر در 136 صفحه، با شمارگان 1250 نسخه، در قطع رقعی، کاغذ بالکی، جلد شومیز منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا