کتاب و ادبیات

والدین بریتانیایی خواهان حذف عناوین همجنس‌بازی از کتابخانه مدارس شدند

تهران- ایرنا- بررسی ها نشان می دهد که ده ها کتابدار مدارس انگلیسی درخواست حذف کتاب های همجنس گرایان دگرباشان جنسی پلاس را داشتند.

به گزارش ایرنا، بررسی ها نشان می دهد که ده ها کتابدار مدارس انگلیسی درخواست حذف کتاب های همجنس گرایان دگرباشان جنسی پلاس را داشته اند. فهرست سانسور گزارش داد که از 53 درصد از کتابداران مورد بررسی خواسته شده بود که کتاب‌ها را حذف کنند – و در بیش از نیمی از این موارد، کتاب‌ها از قفسه‌ها حذف شدند.

بر اساس داده‌های نظرسنجی جدید، از بیش از دوازده کتابدار مدارس در بریتانیا خواسته شده است که کتاب‌هایی را که بسیاری از آنها عناوین LGBTQ+ هستند، از قفسه‌های کتابخانه مدارس حذف کنند.

بررسی شاخص سانسور نشان داد که از 53 کتابدار مورد بررسی، 28 نفر – 53٪ – گفتند که از آنها خواسته شده است کتاب ها را حذف کنند. در بیش از نیمی از این موارد، کتاب ها از قفسه ها خارج شدند.

از جمله عناوین مورد شکایت می توان به «گی» ساخته جونو داوسون، «جولیان یک پری دریایی است» ساخته جسیکا لاو و ABC Pride اثر لوئیس استوول، الی بارنز و امی فلپس اشاره کرد. بیش از 50 درصد درخواست‌ها برای حذف کتاب‌ها از طرف والدین بوده است.

آلیسون تارانت مدیر اجرایی انجمن کتابخانه‌های مدارس (SLA) که به مدیریت این نظرسنجی همراه با مؤسسه مجاز متخصصان کتابداری و اطلاعات کمک کرد، گفت: «سانسور قطعاً چیزی است که برخی از اعضای ما نگرانی‌های زیادی درباره آن دارند. این نظرسنجی همچنین از طریق صفحه فیس بوک کتابداران مدارس توزیع شد.

تارانت افزود: «به نظر می رسد چیزی شبیه به «روند» سانسور وجود دارد که کتاب های نوشته شده توسط نویسندگان عجیب و غریب یا شخصیت های عجیب و غریب را هدف قرار می دهد. سانسور می تواند اشکال مختلفی داشته باشد – مثال بارز این است که معلمی کتابی را در کتابخانه می بیند و از کتابدار می خواهد آن را حذف کند. در مواقع دیگر، کمتر مشخص است: ممکن است به کتابداران گفته شود که کتابخانه می‌تواند کتاب داشته باشد، اما آنها نباید در معرض دید قرار گیرند!

مدیر اجرایی انجمن کتابخانه‌های مدارس (SLA) اظهار داشت: ممکن است برای جلوگیری از شکایت، کتاب‌های خاصی در ابتدا خریداری نشوند. ممنوعیت های بریتانیا ممکن است تحت تأثیر حذف کتاب در ایالات متحده باشد که سال گذشته به بالاترین حد خود رسید.

او گفت: «ما چند مورد را دیده‌ایم که در آن چیزهایی توسط گروه‌ها یا افراد در آمریکا تحریک یا آغاز شده است – نه در واقع هیچ‌کس در خود جامعه مدرسه.

او افزود که کارکنان کتابخانه مدرسه ممکن است به درستی آموزش یا حمایت نشوند و مدیران ارشد ممکن است “نقش یا فشارهای کتابدار مدرسه” را درک نکنند.

کتابخانه مدرسه «تنها مکانی است که با گروه‌های سنی مختلف و موضوعات هر گروه سروکار دارد، بنابراین طبق تعریف، کتاب‌هایی در کتابخانه مدرسه خواهید داشت که برای برخی از کودکان مناسب نیستند.

رد کتاب های همجنس گرایان در بریتانیا در سطحی است که گروه ها و انجمن های همجنس گرایان را نگران کرده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا