کتاب و ادبیات

وزیر میراث فرهنگی: جهان برای صلح باید با اندیشه حافظ آشنا شود

شیراز- ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: حافظ شیرازی نماد صلح و دوستی است و در دنیای پرتلاطم امروز برای رسیدن به اوج صلح، جهان باید از مدارای حافظ و آشتی یاد کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید رضا صالحی امیری شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت حافظ بر سر مزار این غزلسرای بزرگ پارسی زبان در شیراز اظهار داشت: بار دیگر در اینجا جمع شده ایم تا با صدای بلند بگوییم حافظ بر فراز آن نوشته شده است. از تاریخ ما می مانیم

وی افزود: حافظ مخزن اخلاق و اخلاص است و بدون شک اندیشه او نیاز نسل امروز و نیاز فردای ماست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: حافظ امروز بزرگترین سرمایه فرهنگی ایران در جهان است و در زمانی که عناصر سرمایه چاق هستند و از معدن و فولاد و نفت صحبت می کنند باید به حافظ و سعدی برای دمیدن در جامعه.

صالحی امیری گفت: جامعه بی روح جسمی بیش نیست، اگر امروز در حاشیه شهرها با آسیب های اجتماعی، آسیب های خانوادگی و مشکلات زیادی مواجه هستیم به این دلیل است که از سرمایه های فرهنگی خود فاصله گرفته ایم.

وی گفت: بازگشت به حافظ و اندیشه او بازگشت به عزت و انسانیت است و از این گذر همیشه زندگی گرمی خواهیم داشت.

شیراز مرکز فرهنگی جهان است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه شیراز هویت ساز است، گفت: این شهر نه تنها برای ایران بلکه قطب فرهنگی جهان است و برای دنیا تمدن ساز است.

صالحی امیری افزود: باید از اندیشمندانی که حافظ را زنده نگه می دارند قدردانی کرد.

وی ادامه داد: نه تنها مردم شیراز حافظ هستند، بلکه تمام ایران حافظ این شاعر بزرگ است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: حافظ شیراز حافظ قرآن بود و امروز برای رسیدن به حیات طیبه باید به عقل و دانش او بازگردیم.

صالحی امیری تصریح کرد: دیوان حافظ در همه خانه های مردم ایران و در همه کتابخانه های بزرگ جهان است و این بدان معناست که اشعار او شفای همه اعصار است و به همه انسان ها در بستر تاریخ جان می دهد.

سعی می کنم از حافظ مثل گوهری یاد کنم که در دنیا بدرخشد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: خدا را شاکرم که یک بار دیگر مرا تحریم کرد تا در حافظیه باشم، حافظیه حافظ ایران است و متعهد هستم برای این نقطه تاریخی و زیارتی هر کاری از دستمان بر بیاید انجام دهیم.

وی اعلام کرد: برای رفع موانع تلاش می کنیم و تلاش می کنیم تا این نقطه مانند گوهری در جهان بدرخشد. من معتقدم اگر قرار بود خورشید از شرق طلوع کند از همین جا طلوع می کرد.

صالحی امیری گفت: حضور یا عدم حضور محمدهادی ایمانیه در صندلی استانداری چیزی بر جایگاه وی نمی افزاید اما وی از افتخارات گرانقدر این استان است.

وی افزود: ایمانیه در سه سال گذشته برای توسعه فرهنگی فارس تلاش زیادی کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: حضور ما در این مراسم تنها یک پیام داشت و آن اینکه قدردان عزیزانی هستیم که حافظ را بزرگ می دانند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا