کتاب و ادبیات

پخش «اعترافات کاتب کشته شده» در بازار کتاب

تهران- ایرنا- نویسنده کتاب «اعترافات مقتول کاتب» داستان جوانی را روایت کرده که پدرش کاتب دربار معاویه در هفت خیمه بوده است.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «اعترافات نویسنده مقتول» در هفت خیمه به قلم. ساسان ناطق نوشته شده، مؤلف کتاب را به هفت بخش تقسیم کرده است. خیمه هایی که به واقعه عاشورا و حوادث آن روز می پردازد.

این رمان داستان جوانی است که پدرش روزی کاتب اعظم دربار معاویه بوده و اکنون پیش از ظهر عاشورا در خیمه ای است که کاتبانش گزارش جنگ را برای یزید می نویسند. هر یک از افراد داخل چادر به موازات واقعه اصلی داستانی وحشتناک را نقل می کنند. داستانی که راز عاشورا را فاش می کند. همچنین در این رمان خطر بزرگی پسر رئیس کاتب را تهدید می کند.

رمان ایرانی «اعترافات نویسنده مقتول» پر از شخصیت و فضا است. 2 عنصر بصری جسورانه که در طول داستان گسترش می یابد.

درباره نویسنده

ساسان ناطق در 30 دی 1354 در تبریز به دنیا آمد. او در رشته مدیریت دولتی تحصیل کرد و داستان نویسی را از سال 1374 آغاز کرد. ناطق با تک داستان های موفق خود در جشنواره های ادبیات داستانی بسیج، جشنواره های شعر و ادبیات داستانی نوجوانان، شب های شهریور و جایزه ادبی اصفهان درخشید تا اولین مجموعه داستانش با عنوان «وقتی جنگ تمام شد» درخشید. این مجموعه در سال 1383 موفق به کسب جوایزی چون رتبه تقدیر از دهمین جشنواره انتخاب کتاب برتر سال دفاع مقدس، رتبه برتر مولف دومین جشنواره تولیدات و مراکز استانی در حوزه هنری شد. و رتبه برگزیده جایزه «گام اول».

ناطق نویسنده‌ای است که فقط از جنگ می‌نویسد بدون اینکه یک روز جنگ را تجربه کند. او در داستان هایش فضا و موقعیتی متفاوت از جنگ را به تصویر می کشد. داستان هایی که خواننده از خواندن آنها خسته نمی شود. او با شخصیت داستان همذات پنداری می کند و با موقعیت های داستانی متفاوتی روبرو می شود. از دیگر آثار داستانی می توان به مجموعه داستان «در آفریقا همه چیز سیاه است» و رمان نوجوان «گوش» اشاره کرد. هر دو اثر نامزد جایزه کتاب سال دفاع مقدس، جایزه هفت کلیمات و قلم زرین شدند.

ناطق خاطرات هم می نویسد. کتاب های «سیاه، سفید، خاکستری» (مقام سوم در بخش اسارت سیزدهمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس)، «ترانه های ناخوانده» (مقام سوم در بخش اسارت پانزدهمین جشنواره انتخاب کتاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس)، «آسمان مال من بود» (نامزد) شانزدهمین انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس، «هنوز من را نمی شناسی؟» (نامزد بخش کودک و نوجوان شانزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس)، «آنهایی که رفتند» (نامزد بخش مستند شانزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع) و «قاصد»، «سربازان نیار» و «تشنه قله های برفی» از آثار اوست. شاخص او هستند.

پخش

ساسان ناطق نویسنده است

بخشی از متن کتاب

کاتب فنجان شیر را به سوی او گرفت. شعبان پای راستش را از زمین برمی دارد; پای چپش به دنبالش رفت. جلو رفت، شیر را گرفت و به صورت کاتب خیره شد. قرمزی چشمانش از بین رفته بود. کاتب ظرف خرما را آورد و با خنده گفت: نترس. بنشینید و شیر خود را با خیال راحت بنوشید. پدرت حق بزرگی بر من و برادرم دارد. ما در دیوان انشا شاگرد پدرت هستیم».

ناگهان فرو ریخت. آه، از موسسه او آمده است. با خودش گفت این همه بازی بود! نمی توانست روی پاهایش بایستد. روی تخت افتاد و لیوان شیر از دستش افتاد. سرکارگر وارد چادر شد. برادرزاده ابن ملجم رفت و کاتب گفت: چیزی نیست، ترسیده است. به او آب بده.»

گارسون آب را به او داد. شانه اش را مالید و گفت: نترس اینجا خطری ندارد.

جرعه ای آب خورد. دستش را روی قلبش گذاشت و گفت: نترس اینجا خطری ندارد. »

جرعه ای آب خورد. دستش را روی قلبش گذاشت و گفت: تو که مرا کشتی و زنده کردی!

– با اینکه کاتب مطمئن بود که تو هستی، اما باید مطمئن می شدیم که پسر کاتب بزرگ و منشی دیوان انشا راه پدرش را طی کرده و یا به اشتباه قدم گذاشته و جاسوس عبیدالله شده است!

سرکارگر این را گفت و ادامه داد:

– کاتب همه چیز را شنیده و می داند، نه چوپان و نه جاسوس.

چوپان گفت: اما من واقعاً یک چوپان هستم!

کاتب گفت: تو برای من فرزند کاتب بزرگ هستی، ولی هیچ کس نباید بداند که عمال یزید خون تو را بی درنگ خواهند ریخت. (صفحات 117 و 118)

کتاب اعترافات نویسنده مقتول نوشته شده است ساسان ناطق در 236 صفحه در قطع رقعی با شمارگان 1250 نسخه بر روی کاغذ بالکی در سال 1400 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا