رابطه و ازدواج

پرورش سلامت روان

سلامت روان در سال‌های اخیر به یک موضوع برجسته تبدیل شده است و از زمان همه‌گیری کووید-19 بیشتر نمایان شده است. به نظر می رسد که هر فردی در مقطعی از زندگی خود با درجاتی از مشکلات روانی دست و پنجه نرم می کند، صرف نظر از اینکه اختلال خاصی دارد یا خیر.

زندگی در همه جنبه ها از جمله روابط، امور مالی، شغل و سلامتی فوق العاده چالش برانگیز است. این مشکلات می توانند بر منابع فردی ما غلبه کنند و منجر به ناامیدی، اضطراب، استرس و ناامیدی شوند که همه اینها سلامت روان ما را به چالش می کشد. حتی قوی‌ترین افراد در میان ما نیز می‌توانند گرفتار طوفان‌های زندگی شوند و در تلاش برای شناور ماندن و شنا کردن بر خلاف جزر و مد، به ساحل کشیده شوند.

با پیشرفت تکنولوژی، زندگی ما به طور فزاینده ای پیچیده شده است و عوامل متعددی هر لحظه برای جلب توجه ما با هم رقابت می کنند، نه تنها عوامل معمولی مانند همسر، فرزندان، همکاران و کار روزانه، بلکه عوامل دیجیتالی نیز وجود دارد. . عوامل حواس پرتی مانند ایمیل، رسانه های اجتماعی، بمباران بازاریابی و تبلیغات در دستگاه های الکترونیکی و فریب های خرید آنلاین.

مشکل اینجاست که به نظر می رسد توجه ما همیشه بیرون از ماست نه درون ما. دنیای درونی ما مانند باغی است که باید از آن مراقبت کنیم و علف های هرز آن را بکنیم تا همیشه خاکی سالم و حاصلخیز داشته باشیم. اگر توجه ما همیشه بیرون از خودمان باشد، دنیای درونی ما توسط شیاطینی که در درون ما زندگی می کنند به هرج و مرج کشیده می شود. به همین دلیل است که بحران سلامت روان ناشی از عدم توجه و تأمل در خود است.

منابع زیادی در جامعه برای مسائل مربوط به سلامت روان وجود دارد، از جمله مشاوران، درمانگران و سایت های مختلف خودیاری. اینها مهم هستند، اما اعتقاد بر این است که برای بهینه سازی سلامت روان، باید از خودمان شروع کنیم. (مقاله پیشنهاد می شود 4 راه برای رهایی از ناامیدی های زندگی بخوانید.)

در ادامه هفت گام ساده و کاربردی که برای بهینه سازی سلامت روان مفید است را با شما به اشتراک می گذاریم.

روی منیت خود تمرکز کنید.

بیشتر مردم تمایل دارند به صورت سطحی و ناخوشایند نفس بکشند که راه درستی نیست. زیرا اجازه اکسیژن رسانی بهینه به خون را نمی دهد و بر رساندن اکسیژن به مغز تأثیر می گذارد. این می تواند منجر به سردرد و مه مغزی شود و شرایط سلامت روان را بدتر کند. ما باید آگاهانه و عمیق نفس بکشیم و اجازه دهیم شکممان منبسط شود تا تمام ریه های ما پر شود و به تسهیل اکسیژن رسانی خون و افزایش اکسیژن رسانی به مغز کمک کنیم.

به احساسات خود توجه کنید.

احساسات نحوه ارتباط ما با خود برترمان است و یکی از اشتباه ترین جنبه های زندگی ما هستند. ما اغلب برای اجتناب از درد، احساسات منفی خود را سرکوب می کنیم، اما در نهایت رنج را طولانی می کنیم.

برای خلاص شدن از شر احساسات و یافتن آرامش درونی، باید تمام احساسات خود، به خصوص احساسات منفی را احساس کنیم. ما می‌توانیم این کار را با یادداشت کردن احساسات خود در نقاط مختلف در طول روز انجام دهیم. ثبت احساسات خود یک عمل درمانی فوق العاده است. (مقاله پیشنهاد می شود سرکوب احساسات و راهکارهای پیشگیری بخوانید.)

به لحظه توجه کنید.

زمان یک توهم است و گذشته و آینده فقط ساختارهای ذهنی هستند. تنها چیزی که داریم اکنون است و در هر زمان باید تمرکز و توجه ما در آن باشد. این را می توان از طریق اعمال مختلف مانند تمرکز بر تنفس، تفکر، مراقبه و گذراندن وقت در طبیعت پرورش داد.

دلسوز باش

متأسفانه، در دنیای تفرقه، نزاع و درگیری ما، دلسوزی وجود ندارد. با ابراز آن به کسی که به آن نیاز دارد، دلسوزی باشید که در این زمان آشفته بسیار مورد نیاز است. این می تواند یکی از دوستان یا اعضای خانواده باشد که با چالشی دست و پنجه نرم می کند، کسی که می شناسید در بیمارستان مریض است، فردی که بی خانمان است یا هر تعدادی از افرادی که می توانند در این زمان از شفقت شما استفاده کنند. . (مقاله پیشنهاد می شود 8 استراتژی ساده برای تقویت شفقت به خود بخوانید.)

به کسی که اعتماد دارید تکیه کنید

زندگی سخت است و ما نمی توانیم به تنهایی با آن روبرو شویم. ما موجوداتی اجتماعی هستیم و باید در برابر چالش ها و ناملایمات از یکدیگر حمایت کنیم. فردی را پیدا کنید که به او اعتماد دارید، با او ارتباط برقرار کنید و به او بگویید که چه احساسی دارید. شما به دنبال نصیحت نیستید، فقط به دنبال کسی هستید که با دلسوزی و همدلی به شما گوش دهد، چنین روابطی بسیار مؤثر و شفابخش هستند. (مقاله پیشنهاد می شود 7 نکته برای ایجاد روابط اجتماعی قوی تر بخوانید.)

بدن خود را هیدراته کنید.

تخمین زده می شود که 75 درصد از جمعیت به طور مزمن کم آب هستند. هیدراتاسیون کافی حجم خون در گردش شما را افزایش می دهد که به رساندن اکسیژن حیاتی به اندام های شما از جمله مغز کمک می کند. می توانید این کار را با نگه داشتن یک بطری آب صاف شده با مقداری نمک دریا و لیمو و نوشیدن آن در طول روز انجام دهید.

قدردانی را تمرین کنید.

مهم نیست چقدر زندگی خود را ناامید می کنید، همیشه می توانید چیزی برای شکرگزاری پیدا کنید. ممکن است سلامتی شما، عشق یک دوست صمیمی یا شریک زندگی، غذایی که می خورید، خانه ای که در آن زندگی می کنید، شغلی که از شما حمایت می کند یا هر تعدادی از موهبت هایی که بیشتر ما در زندگی خود داریم. می توانید این کار را در پایان هر روز با نوشتن در یک دفترچه انجام دهید. (مقاله پیشنهاد می شود پرورش عادت شکرگزاری و قدردانی برای افزایش رفاه بخوانید.)

زندگی چالش برانگیز است و ما را در هر مرحله آزمایش خواهد کرد تا زمانی که یاد نگیریم با آن مبارزه نکنیم، بلکه آن را با تمام شکوهش در آغوش بگیریم. این زیبایی زندگی است، زیرا شما هرگز نمی دانید که روز بعد چه خواهد شد. در این بلاتکلیفی، اگر شجاعت رویارویی با هر روز از زندگی و آنچه را که به ارمغان می آورد را با عزم و پشتکار بی امان داشته باشید، آرامش درونی خواهید یافت و مراحل بالا به شما کمک می کند تا از این روند عبور کنید.

مطالب مرتبط:

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا