کتاب و ادبیات

پرونده «مختارنامه» را بخوانید/ سیاهی لشکرها حاضر به بازی در سپاه یزید نبودند

تهران- ایرنا- «همه حاضرند برای کمک به «مختارنامه» حتی به عنوان افسر سیاهپوست جلوی دوربین بایستند، هرچند اصرار داشتند حتماً در لشکر امام حسین (ع) باشند و هیچکس حاضر به حضور در لشکر یزید نشد. ” بخشی از کتاب است که در طول هشت سال وکالتنامه نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار تلویزیون ایرنا، 14 سال از شروع پخش این مجموعه تلویزیونی می گذرد مختارنامهتماشای این سریال همچنان برای علاقه مندان به این سریال جذاب است و البته امسال انتشار کتابی به نام پرونده وکالتنامه لذت دیدن این سریال را دو چندان می کند.

او این کتاب را نوشته است رضا استادی استادی که بین سال های 1380 تا 1388 مدیریت روابط عمومی سریال را برعهده داشته است، روزنامه نگار، فیلمساز و نویسنده است و شکل گیری و روند ساخت این سریال را در کتابی 600 صفحه ای گردآوری کرده است که علاوه بر اثری رمان وار درباره ساخت این سریال، جنبه آموزشی بسیاری برای علاقه مندان به فیلمسازی و فیلمنامه نویسی دارد.

را بخوانید

ضبط صحنه های کربلای شاهرود

در آستانه ایام تاسوعا و عاشورا بخشی از این کتاب را انتخاب کرده ایم که مربوط به فیلمبرداری قسمت های مربوط به ظهر روز عاشورا است که در ادامه می آید. این قسمت ها در روستایی به نام طرود در 120 کیلومتری شاهرود فیلمبرداری شده است.

را بخوانید

صحنه های کربلا به عنوان در مختارنامه فعلی وجود دارد، در فیلمنامه اصلی وجود نداشت و مختار فقط داستان حضرت ابوالفضل و داستان زهیر بن قین را داشت. این دو واقعه نه مستقیم بلکه از ذهن مختار و در قالب فلاش بک روایت شده است.

اضافه شدن این سکانس ها به درخواست عزت الله ضرغامی انجام شد و بعد از اینکه همه امیدها برای شروع مجدد سریال «ثارالله» بر باد رفت. فیلمبرداری مختارنامه تمام شده بود که ضرغامی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما از سازندگان سریال خواست تا لغو ساخت سریال را مد نظر قرار دهند. امام حسین (ع) صحنه های مربوط به کربلا و ایام تاسوعا و عاشورا مختارنامه اضافه کنیم گروه برای گرفتن این عکس ها یک بار دیگر به شاهرود رفتند و در طول چهار ماه صحنه های روز عاشورا که سکانس معروف حضرت است. ابوالفضل (ع) فیلمبرداری هم می شود.

روزی ضرغامی به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس به محل فیلمبرداری آمدند و سکانس های فیلمبرداری شده کربلا و روز عاشورا را دیدند و علاوه بر تایید کار، از دیدن صحنه ها نیز تحت تاثیر قرار گرفتند، اما این سکانس های تاثیرگذار هرگز به نتیجه نرسید. فرصت نمایش در تلویزیون آنها نیاوردند

سخت ترین قسمت کار، نماز ظهر عاشورا بود

را بخوانید

میر باقری سعی کرد با نگاهی زیباشناسانه حدود 100 تصویر از عاشورا را به ماندگارترین تصاویر مختارنامه تبدیل کند. به گفته میر باقری، فیلمبرداری صحنه های کربلا سخت بود و سخت ترین قسمت کار، نماز ظهر عاشورا بود.

مردم ترود عاشق اهل بیت هستند. همه حاضرند به مختارنامه کمک کنند، حتی در نقش لشکر سیاه جلوی دوربین

گروه تدارکات برای ساخت نهر علقمه در روستای تورود مکانی پیدا می کند. این روستا دارای درختان نخل است و این مزیت بزرگی بود. تیم تدارکات به دنبال مالک زمین برای اجاره محل می باشد. صاحب زمین پیرزنی است که نمی خواهد زمین خود را اجاره دهد اما پس از اطلاع از دلیل اجاره بها پس از دریافت 500 هزار تومان زمین خود را در اختیار ماموران قرار داد. مختارنامه اجاره ها

مردم ترود عاشق اهل بیت هستند. همه برای کمک کردن مختارنامه حاضرند حتی مثل سیاهی لشکر جلوی دوربین بایستند. البته اصرار داشتند که حتما در لشکر امام حسین علیه السلام باشند و هیچکس حاضر نشد در لشکر یزید باشد.

در قسمت نهم این سریال که اسب امام حسین علیه السلام به سمت خیمه های اهل بیت امام حرکت می کرد، تمهیدات متنوع و پیچیده ای طراحی شد تا اسب مسیر مشخص و مشخصی را طی کند و دوربین بتواند این موضوع را ثبت کند. مسیر. احمد نمازی مربی سوارکاری مدت هاست با اسب ها تمرین می کند و به ذوالجناح پسته و هویج و کشمش می دهد تا به مسیری که برای فیلمبرداری باید طی کند عادت کند. در این صحنه اسب بدون سوار باید مسیر طولانی را طی می کرد. اسب نمی تواند این کار را انجام دهد. به همین دلیل حدود دو هفته با اسب ها تمرین کرد. اسب ها دوربین را می شناختند و با صدای بوق دوربین حرکت می کردند و با بوق بعدی متوقف می شدند.

کتاب پرونده وکالتنامه توسط انتشارات بین المللی به بازار عرضه شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا