کتاب و ادبیات

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت ادیب لبنانی جورج شکور

تهران – ایرنا – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت «جرج شکور» نویسنده لبنانی را تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی وی در این پیام تاکید کرد: جورج شکور وی در میان فرهنگ دوستداران اسلام و مسیحیت شخصیتی الهام بخش به شمار می رود.

متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است: «درگذشت نویسنده بزرگ لبنانی آقای جورج شکور که در میان فرهنگ دوستان اسلام و مسیحیت از شخصیت‌های الهام‌بخش به‌شمار می‌رود، تأثیر بسزایی برانگیخت. .

این نویسنده مسیحی که خالق سه گانه ماندگار حماسه الحسین، حماسه آل رسول و حماسه امام علی است، بر ادبیات ماندگار نیز حق بزرگی دارد.

ارادت شکور به اهل بیت از او شخصیتی برجسته ساخت که ابیاتش در دیوان حماسه حسین نمونه ای از عشق سوزان او به امام خوبیهاست.

این ضایعه را به همه علاقه مندان به جناب جرج شکور به ویژه جامعه فرهنگی لبنان تسلیت می گویم و برای خانواده محترم این نویسنده نامدار صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

در ایام سوگواری پیامبر اکرم(ص)، امام مجتبی(ع) و سامان الحجج(ع) به محضر حضرت حق شتافت و از خداوند بزرگ خواستاریم که این حماسه سرای عاشق اهل بیت(ع) را بپذیرد. -بیت (علیه السلام) به بهترین نحو و شامل او می شود. آمرزش و رحمتش فراوان باد».

بیوگرافی و دیدگاه ادبی جورج شکور

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت جورج شکور نویسنده لبنانی

جورج شکور – شاعر و نویسنده مسیحی لبنانی

جورج شکور، شاعر و نویسنده مسیحی لبنانی، در روستای شیخان جبل علم به دنیا آمد و در دانشگاه سنت جوزف بیروت ادبیات عرب و تاریخ تمدن خواند.

در سال 1350 اولین مجموعه شعر خود را با مقدمه ای ستودنی از شاعر بزرگ لبنانی «اختل صغیر» منتشر کرد. پس از آن، علاوه بر انتشار چند مجموعه شعر، دیوان برخی از شاعران بزرگ عرب مانند «احمد شوقی» و «سعید آگیل» را تصحیح و منتشر کرد.

شکور از اولین کسانی است که در اشعار خود به موضوع مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی پرداخته و از پایه گذاران ادبیات و شعر مقاومت در لبنان به شمار می رود.

شکور را جدای از فعالیت های معمول ادبی باید از جمله شاعرانی دانست که آزادی را سرلوحه زندگی خود قرار داده و بدون تعصب نسبت به دین به مدح اهل بیت (ع) نیز پرداخته است.

اگرچه در کشوری مانند لبنان که ادیان ابراهیمی در کنار هم زندگی می کنند، این عمل دور از ذهن نیست، اما مایه مباهات است که انسان در دنیای امروزی که تعصبات کور چشم واقع گرایان را تاریک و کور کرده است به بشریت می نگرد.

شکور در کشوری بزرگ شده است که بسیاری از مسیحیان آن عکس امام علی (ع) را بر دیوارهایش کشیده اند و دلبستگی زیادی به اهل بیت (ع) وجود دارد. وجود این فرهنگ بر نهادهای بسیاری از شاعران و نویسندگان این دیار تأثیر گذاشته و زمینه خلق آثاری ماندگار و عمدتاً عمیق را فراهم آورده است. یکی از سوالات متداول در مورد شخصیت این نویسندگان و شاعران این است که آیا آنها شیعه شده اند یا خیر؟ حتی اگر پاسخ این سوال منفی باشد، مهم این است که انسانیت و آزادی در نگاه این دسته از نویسندگان فراتر از مرزهای دین و مذهب تعریف شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا