علم و دانش

پیشرفت فناوری‌های کاربردی روزمره با کنترل شکل ذرات

تهران- ایرنا- پژوهشگران دریافتند می‌توان با بهینه‌سازی شکل نانو بلورهای سولفید روی، چسبندگی مولکول‌ها را افزایش داد و به اِل‌ای‌دی‌ها، پنل‌های خورشیدی و دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی پیشرفته‌تری دست یافت.


دریافت
1 MB

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی، پژوهشگران دانشگاه کرتین (Curtin) در استرالیا روشی برای افزایش چسبندگی مولکول‌ها به سطح نانو بلورهای کوچک کشف کردند؛ این کشف باعث پیشرفت فناوری‌های مورد استفاده در زندگی روزمره می‌شود که روشن‌تر شدن صفحه نمایش‌ تلویزیون‌ها، دقیق‌تر شدن تصویربرداری‌های پزشکی و کارآمدترشدن صفحات خورشیدی از جمله آن‌ها محسوب می‌شوند.

گوهوا جیا (Guohua Jia) یکی از پژوهشگران، اظهار کرد: به این موضوع پرداختیم که شکل نانو بلورهای سولفید روی بر میزان چسبندگی مولکول‌ها که به عنوان لیگاند شناخته می‌شوند، به سطح خود چه تأثیری می‌گذارد.

لیگاند مولکولی است که به یک اتم مرکزی فلزی متصل می‌شود تا یک ترکیب پیوندی تشکیل دهد.

وی گفت: لیگاندها نقش مهمی در کنترل رفتار و عملکرد نانو بلورهای سولفید روی در فناوری‌های مختلف مهم دارند.

این پژوهش نشان داد ذرات صاف‌تر و یکنواخت‌تر به نام نانوپلاکت‌ها در مقایسه با اَشکال دیگر مانند نانو نقاط و نانومیله‌ها باعث می‌شوند لیگاندهای بیشتری محکم به هم بچسبند و به کشفی منجر شد که فرصت‌هایی جدید برای دستیابی به دستگاه‌های هوشمندتر و پیشرفته‌تر ایجاد می‌کند.

جیا خاطرنشان کرد: با تنظیم شکل این ذرات، توانستیم نحوه تعامل آن‌ها با محیط اطراف خود را کنترل و آن‌ها را برای کاربردهای مختلف کارآمدتر کنیم.

روشن‌تر شدن چراغ‌ها و صفحه‌نمایش‌های اِل‌ای‌دی، کارآمدتر شدن پنل‌های خورشیدی و دقیق‌تر شدن تصویربرداری پزشکی، حاصل توانایی کنترل شکل ذرات هستند که کارایی و عملکرد محصول را متحول می‌کند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا