علم و دانش

چاقی؛ عامل ۴۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه

تهران- ایرنا- پژوهشگران دریافتند حدود ۴۰ درصد موارد سرطان پستان از نوع گیرنده هورمونی مثبت (سرطان‌هایی که به هورمون حساس هستند) پس از یائسگی با چربی اضافی بدن مرتبط است.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، پژوهشگران اسپانیایی از معیار پرکاربرد شاخص توده بدنی برای پژوهش درباره سرطان پستان استفاده کردند و دریافتند حدود ۴۰ درصد موارد ابتلا به سرطان پستان از نوع گیرنده هورمونی مثبت پس از یائسگی با چاقی مرتبط است. آن‌ها معتقدند تأثیر واقعی چاقی بر خطر ابتلا به سرطان پستان احتمالاً تا کنون دستکم گرفته شده است.

پژوهشگران معتقدند «شاخص توده بدنی» لزوماً ابزار دقیقی برای اندازه‌گیری چربی بدن به‌ویژه در زنان مسن‌تر نیست؛ زیرا سن و جنسیت و قومیت را در نظر نمی‌گیرد؛ بنابراین آن‌ها غیر از شاخص توده بدنی، در پژوهش خود از ابزار سنجش چربی بدن بیمارستان دانشگاه ناوارا (CUN-BAE)، که معیاری معتبر برای سنجش میزان چربی بدن با در نظر گرفتن سن و جنسیت است، نیز سود بردند.

در نهایت، آنان نتیجه گرفتند چربی اضافی بدن یک عامل خطر مهم برای سرطان پستان از نوع گیرنده هورمونی مثبت در زنان یائسه محسوب می‌شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا