کتاب و ادبیات

«چراغ‌دار» منتشر شد/ روایت‌هایی از شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع)

تهران- ایرنا- کتاب «نور رعد و برق»، روایت هایی از زندگی شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) به همت جمعی از محققان و نویسندگان توسط انتشارات راه یار منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کتاب «نور رعد و برق»، داستان شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت شاه چراغ (ع) به همت جمعی از انتشارات راه یار منتشر شد. محققین و نویسندگان

پویان حسنیا یکی از محققین و نویسندگان این کتاب در بخشی از مقدمه کتاب درباره ماجرای نگارش کتاب «رعد و برق» چنین نوشته است: «در 13 آبان 1401 چند نقطه از شیراز شلوغ بود. معالی آباد و بازار اطراف حرم شاهچراغ، عصر آن روز در دانشگاه شیراز کتاب می فروختم، دانشگاه مملو از دانشجویان معترض بود.

نماز مغرب را خوانده بودم که خبر حادثه تروریستی شاهچراغ منتشر شد و مرا به دنیای جدیدی انداخت. نه من بلکه همه همکارانم در حسینیه هنر شیراز که تا آن زمان پروژه های ما را پیش می بردند. این اتفاق انگیزه ای بود تا دوباره به نقش اصلی ما در عرصه فرهنگی فکر کنیم. ما چریک های فرهنگی بودیم که هم ابزار داشتیم و هم از نظر گفتمانی، سال ها روی خودمان کار کرده بودیم. اما به جای ایفای نقش در لحظه، تاریخ گذشته انقلاب را بررسی می کردیم. از دهه 60 تا دهه قبل. البته اینها هم نیاز جامعه است. اما فراموش کرده بودیم که حالا نقش آفرینی ما باید با این ابزار و گفتمان در زمین مسابقه انجام شود.

یکی دو ساعت بعد از تصادف صحنه را گرفتیم. ما وظایف خود را تقسیم کردیم و به هر جایی که آثاری از حادثه تروریستی داشت رفتیم. مثل انتقال خون یا بیمارستان. روایت های ما به سرعت از شبکه خاطره هنر حسینیه شیراز و سپس از شبکه های صدا و سیما پخش شد. بیش از 30000 نفر برخی از داستان های ما را در کانال مشاهده کردند. خواب، غذا و زندگی ما تبدیل به روایت حادثه تروریستی شده بود. ما دو هفته به طور مداوم در دل داستان بودیم.

ما فقط داشتیم برای خودمان و دیگران چریک فرهنگی معنا می کردیم. چریک فرهنگی هیچ مانعی نشان نمی دهد. از سخت گیری ورود به حرم برای گرفتن روایت و ضبط مستند گرفته تا هماهنگی برای ورود به بیمارستان و مصاحبه با مجروحان. ما هم می‌توانیم مثل خیلی‌های دیگر تنبل باشیم، پایمان را بگذاریم و به دنبال تولید یک اثر هنری یا ادبی بزرگ باشیم، اما یک چریک فرهنگی باید لباس‌هایش را کف میدان کثیف کند و شب با موهای ژولیده به خانه برگردد.

در این مدت خاطرات و روایت های زیادی از حادثه تروریستی شاهچراغ ثبت کردیم. تلاش ما این بود که این واقعه را عاشورا نقل کنیم. با ابزارهای مختلف و در قالب های مختلف. یک ماه پس از حادثه، نزدیک به 120 ساعت مصاحبه داشتیم. از خانواده شهدا، مجروحان، شاهدان عینی و از خادمان حرم. هم مستند ساختیم و هم مجموعه کلیپ هایی که در مدت زمان کوتاهی تولید شد.

و در راستای روایت عاشورایی واقعه شاهچراغ، تصمیم گرفتیم کتابی برای ماندگاری این واقعه تولید کنیم. «چراغ در» روایتی از زندگی شهدای دو حادثه تروریستی شاه چراغ و برخی از شاهدان و شاهدان عینی حادثه با محوریت زندگی شهدای شاه چراغ (ع) و نمایش است. گوشه ای از ماجرای حادثه هر یک از شهدای این واقعه در این کتاب توسط نویسندگان مختلف مستقل از زبان خانواده، آشنایان، شاهدان و خدمتگزاران روایت شده است.

بنابراین گزارش کتاب «رعد و برق»; روایت زندگی شهدای حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) در 316 صفحه به همت جمعی از پژوهشگران و نویسندگان شیرازی و توسط انتشارات راه یار با همکاری «آسمان سوم» منتشر شده است. انتشارات

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا