رابطه و ازدواج

چرا باید بعد از شکست احساس غمگینی کنیم؟

بیشتر مردم از احساس غم و اندوه متنفرند. وقتی شکست می خوریم، غمگین می شویم و متوجه می شویم که هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم تا شرایط را تغییر دهیم. هیچ کس دوست ندارد چنین احساسی داشته باشد، و بنابراین ما اغلب سعی می کنیم با سرگرم کردن خود یا امتناع از فکر کردن به شکست، خود را از موقعیت دور کنیم.

ما در فرهنگی زندگی می کنیم که بر غلبه بر موانع تاکید دارد. پیام این است که اگر سخت کار کنیم و قدرت کافی داشته باشیم، می توانیم پیروز شویم.

اما گاهی اوقات نمی توانیم. گاهی شکست میخوریم و گاهی میبازیم. شکست می تواند کوچک باشد، مانند رد شدن در امتحان یا از دست دادن یک مورد که برای ما مهم است. ممکن است سخت و مهم باشد، مانند مرگ یکی از عزیزان یا پایان یک رابطه عاشقانه. (مقاله پیشنهاد می شود سازماندهی پس از شکست بخوانید.)

این زمانی است که ما به غم نیاز داریم. احساس غمگینی ما را تشویق می کند که بایستیم و فکر کنیم. ما وارد حالت «غیرفعال» می شویم که در آن واکنش های فیزیکی ما، مانند ضربان قلب و تنفس، کند می شوند. انگیزه ما برای عمل نیز کاهش می یابد و کمتر درگیر رفتار می شویم. بدبین تر می شویم و ریسک گریزتر می شویم که ما را تشویق می کند تسلیم شویم و عمل نکنیم.

در طول این غیرفعال کردن، تمرکز ما به سمت داخل می‌رود و به روش‌هایی فکر می‌کنیم که جزئیات و تحلیل بیشتری دارند. ما به این فکر می کنیم که چه اشتباهی رخ داده و چه کاری می توانستیم متفاوت انجام دهیم.

بدیهی است که هیچ کدام از اینها حس خوبی ندارند. اما مطالعات نشان می دهد که احساس غم و اندوه بخش مهمی از حرکت پس از شکست یا از دست دادن است. قبل از اینکه بتوانیم چالش های جدیدی را تحمل کنیم، باید تسلیم شویم و چیزهایی را که از دست داده ایم رها کنیم.

افرادی که پس از شکست احساس غمگینی می کنند بهتر می توانند از هدف از دست رفته خود بازگردند و به مرور زمان رفاه عاطفی آنها بهبود می یابد. اگرچه غم و اندوه در لحظه احساس بدی می کند، اما در صورت مواجهه با شکست می تواند مزایای طولانی مدت داشته باشد. ما را از هدر دادن زمان و تلاش برای تعقیب رویاهایی که بعید به نظر می رسند باز می دارد. به نظر می رسد که این امر به ویژه با افزایش سن اهمیت پیدا می کند و باید در مورد نحوه استفاده از منابع محدود خود اولویت بیشتری داشته باشیم. (مقاله پیشنهاد می شود 5 تمرین تمرکز حواس برای غلبه بر غم و اندوه بخوانید.)

این به چه معناست؟ غم و اندوه ما را تشویق می کند تا با نگاهی سخت و واقع بینانه به این موضوع بپردازیم که آیا زمان آن رسیده که از یک هدف دست بکشیم یا اهداف دیگری را که احتمال موفقیت بیشتری دارند اولویت بندی کنیم. غم به این معناست که شکست خورده ایم یا شکست خورده ایم، اما به این معنا نیست که شکست خورده ایم یا بازنده. غم به ما نشان می دهد که برای موفقیت ما باید چیزی تغییر کند. این بدان معناست که شما باید احساس بهتری نسبت به احساس غم داشته باشید.

محمدامین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا