رابطه و ازدواج

چرا من خوب نیستم؟

کلینیک روانشناسی و مشاوره ایوان – همه ما در مقطعی از زندگی خود احساس کرده ایم که «به اندازه کافی خوب نیستیم». شاید احساس می کنید که هرگز نخواهید توانست در امتحانات خوب عمل کنید، دوستان خوبی پیدا کنید یا در حرفه خود پیشرفت کنید.

مهم است که تفکر “من خوب نیستم” را به چالش بکشید زیرا اگر برای مدت طولانی روی آن بمانید، می تواند به باورهای کامل تبدیل شود و بر عزت نفس شما تأثیر منفی بگذارد.

در این مقاله 5 سوال وجود دارد که وقتی احساس خوبی نسبت به خود ندارید می توانید از خود بپرسید.

من چه مدرکی دارم؟

اغلب افکار منفی ما بر اساس احساسات است تا شواهد، و وقتی برای بررسی حقایق وقت می گذاریم، متوجه می شویم که بسیار بیشتر از آنچه فکر می کردیم توانایی داریم.

حتی ممکن است از «سندرم شیاد» یا «خود خرابکاری» رنج ببرید، یک پدیده روانی که باعث می‌شود به موفقیت‌های خود شک کنید. افراد مبتلا به سندرم خود ویرانگر بر این باورند که موفقیت آنها به دلیل شانس یا عوامل بیرونی دیگر است تا توانایی های خود. به خود یادآوری کنید که برای رسیدن به جایی که در زندگی هستید سخت کار کرده اید. (مقاله پیشنهاد می شود 5 راه برای غلبه بر سندرم “فریبنده” یا خود ویرانگر بخوانید.)

آیا خودم را با دیگران مقایسه می کنم؟

گاهی اوقات احساس می کنیم به اندازه کافی خوب نیستیم زیرا خودمان را با دیگرانی که در موقعیت متفاوتی هستند مقایسه می کنیم.

همچنین ممکن است نقاط ضعف خود را با نقاط قوت دیگران مقایسه کنیم. مهم است به یاد داشته باشید که هر کسی زندگی منحصر به فرد خود را دارد. (مقاله پیشنهاد می شود 7 استراتژی موثر برای غلبه بر مقایسه خود با دیگران بخوانید.)

نقاط قوت و دستاوردهای من چیست؟

تمرکز بر نقاط قوت و دستاوردهای خود می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس و توانایی بیشتری داشته باشید. کمی زمان بگذارید تا دستاوردها و ویژگی های مثبت خود را فهرست کنید.

این فهرست نه تنها باید شامل دستاوردهای بزرگ و جوایز ملموس باشد. می توانید ویژگی های مثبتی را که دارید در فهرست خود بگنجانید، مانند اینکه همیشه بهترین کار را انجام دهید یا با حیوانات مهربان باشید. (مقاله پیشنهاد می شود آیا شما اعتماد به نفس دارید؟ بخوانید.)

اگر کامل نباشم بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد چیست؟

اغلب، ما فشار زیادی به خودمان وارد می کنیم تا کامل باشیم، اما کمال می تواند غیرواقعی و غیر مفید باشد. حتی ممکن است باعث اضطراب، ترس و وسواس شود.

این می تواند مفید باشد که از خود بپرسید، اگر من کامل نباشم، بدترین سناریو چه خواهد بود؟ احتمالاً متوجه خواهید شد که آنقدرها هم که فکر می‌کردید بد نیست. اگر اشتباه کردید، لازم نیست نگران باشید، زیرا اشتباه کردن برای یادگیری و رشد ما ضروری است. (مقاله پیشنهاد می شود فرار از دام کمال گرایی; 7 نشانه و 7 راه حل بخوانید.)

چیکار کنم که حالم بهتر بشه؟

به کارهایی فکر کنید که می توانید برای بهبود خلق و خو و احساس ارزشمندی خود انجام دهید. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

شما به اندازه کافی خوب هستید

دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می کند شما به اندازه کافی خوب هستید. در اینجا به چهار مورد از آنها اشاره می کنیم:

  • شما منحصر به فرد هستید: شما مجموعه‌ای منحصر به فرد از مهارت‌ها، کیفیت‌ها و تجربیات دارید که شما را همان چیزی که هستید می‌سازد. هیچ کس نمی تواند دقیقاً مانند شما باشد و این شما را خاص می کند.
  • شما قادر به رشد هستید: هیچ کس کامل نیست و هر کس زمینه هایی دارد که می تواند پیشرفت کند. اما این واقعیت که می دانید می خواهید پیشرفت کنید و می خواهید روی آن کار کنید نشان می دهد که توانایی رشد و یادگیری دارید.
  • شما به چیزهایی در زندگی خود دست یافته اید: احتمالاً کارهای کوچک و بزرگ زیادی در زندگی خود انجام داده اید. این می تواند شامل تکمیل یک پروژه، دوست خوب بودن یا مراقبت از خانواده باشد. این دستاوردها نشان می دهد که شما توانایی موفقیت را دارید.
  • شما اینجا هستید: شما زنده هستید و روی زمین زندگی می کنید، یعنی هدف و جایگاهی در این دنیا دارید. شما این فرصت را دارید که تغییر ایجاد کنید، چیزی خلق کنید یا به روش خود به جامعه کمک کنید.

مزایای خودباوری چیست؟

باور به خود می تواند به شما کمک کند زندگی رضایت بخشی داشته باشید. با انعطاف پذیری بیشتر، بهبود سلامت روان و تصمیم گیری بهتر مرتبط است.

انعطاف پذیری بیشتر

مطالعه ای روی 1015 دانش آموز دبیرستانی نشان داد که عزت نفس به طور مثبت تاب آوری را پیش بینی می کند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می‌کنند که تاب‌آوری می‌تواند یک ویژگی شخصیتی در نظر گرفته شود که می‌تواند به شما در سازگاری با استرس‌های منفی و حفظ عملکرد روان‌شناختی کمک کند.

وقتی به خود ایمان داشته باشید، به توانایی ها و توانایی های خود برای غلبه بر چالش ها اعتماد بیشتری خواهید داشت. این می‌تواند به شما کمک کند از شکست‌ها دور بمانید و به شما این امکان را می‌دهد که با انگیزه بمانید و در زمان‌های سخت استقامت کنید. (مقاله پیشنهاد می شود چقدر مقاوم هستید؟ بخوانید.)

بهبود سلامت روان

باور به خود می تواند به کاهش اضطراب و استرس، بهبود خلق و خوی شما و تقویت حس کلی رفاه شما کمک کند.

تحقیقات انجام شده در سال 2019 ارتباط بین عزت نفس پایین و افزایش اضطراب، افسردگی و افکار خودکشی را نشان می دهد. (مقاله پیشنهاد می شود پرورش سلامت روان بخوانید.)

تصمیم گیری بهتر

وقتی به خود و توانایی های خود ایمان داشته باشید، به احتمال زیاد تصمیماتی می گیرید که با ارزش ها و اهداف شما همسو باشد. این اعتماد به نفس می تواند به شما شهامت تصمیم گیری بدهد که در غیر این صورت ممکن است در گرفتن آنها تردید کنید. همچنین کمتر احتمال دارد خودتان را حدس بزنید یا تحت تأثیر نظرات دیگران قرار بگیرید. (مقاله پیشنهاد می شود استفاده از شهود برای تصمیم گیری بی عیب و نقص بخوانید.)

روابط بهتر

وقتی به خود ایمان داشته باشید، احتمال ایجاد روابط سالم بیشتر است. کمتر احتمال دارد که برای تایید به دیگران تکیه کنید و بیشتر در روابط خود صادق باشید.

تجزیه و تحلیل 52 مطالعه شامل بیش از 47000 شرکت کننده، ارتباط بین عزت نفس و روابط اجتماعی را در طول زمان مورد بررسی قرار داد.

نویسندگان نه تنها دریافتند که روابط اجتماعی مثبت، حمایت اجتماعی و پذیرش اجتماعی می تواند به ایجاد عزت نفس مثبت در افراد (در هر سنی) کمک کند، بلکه تأثیر قابل توجهی در جهت مخالف نیز یافتند. به عبارت دیگر، احساس خوب در مورد خود می تواند روابط شما را بهبود بخشد.

در پایان:

اعتقاد به اینکه “من به اندازه کافی خوب هستم” برای سلامت کلی شما بسیار مهم است. این می تواند سلامت روان، روابط، و مهارت های تصمیم گیری شما را در میان بسیاری از چیزهای دیگر بهبود بخشد.

اگر یکی از آن روزهای «حالم خوب نیست» را سپری می‌کنید، وقت بگذارید و پنج سؤال بالا را از خود بپرسید. به خود یادآوری کنید که شما فردی منحصر به فرد هستید و چیزهای زیادی برای ارائه به جهان دارید. شما تنها نیستید.

محمدامین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا