رابطه و ازدواج

چشمانی که قبل از ازدواج باز و بعد آن بسته میشوند!

استاد دانشگاه سوره تهران در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: ازدواج سنتی شانس موفقیت بسیار بیشتری دارد، زیرا نظرات و تجربیات دیگران می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در گذشته مورد تاکید بزرگان ما بود که قبل از ازدواج چشمان خود را باز کنید، هر چه می توانید بررسی و تحقیق کنید.

به گزارش خبرگزاری خبردون و به نقل از ایسنا، موضوع صیغه و نحوه برخورد زوجین با یکدیگر یکی از مسائل مهمی است که در اسلام بر آن بسیار تاکید شده است. برای اینکه ببینیم زوج ها برای ادامه زندگی مشترک باید چه رفتاری با یکدیگر داشته باشند با آقای سید محسن میرطالبی استاد دانشگاه سوره تهران گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

نظر اسلام درباره همسرداری چیست؟

اتفاقاً وقتی در اسلام به این موضوع نگاه می کنیم، می بینیم که از پیامبر اکرم (ص) گرفته تا معصومین، همگی بر این مسائل تأکید زیادی دارند. اگر به زندگی نامه معصومین نگاه کنید، می بینید که پیامبر (ص) با دختر و داماد و همسرانش چگونه رفتار می کرد. یک روز سر کلاس بچه ها در مورد چند همسری بحث می کردند. گفتم بیا ببین آن روزها بحث تعدد زوجات یک سری شرایط بود. بحث هوسبازی یا این جور مسائل نبود. پیامبر ما هر روز صبح به خانه حضرت فاطمه می آمد و در خانه را می زد و به اهل خانه سلام می کرد. به بحث حدیث کساء نگاه کنید چقدر احترام متقابل به دختر و زن در آن فضا موج می زند.

در اینجا چند نمونه از این نظرات را مشاهده می کنید. پیامبر(ص) می فرماید: «هر چه بنده ایمانش بیشتر شود، محبت او به زن و فرزندش بیشتر می شود». یا در جایی دیگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «بهترین مردان امت من کسانی هستند که خشن و متکبر نباشند و زن و فرزندان خود را بیشتر دوست داشته باشند و به آنها احترام بگذارند و نوازش کنند».
همچنین حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «همیشه با همسرت شکیبا باش و با نیکی معاشرت کن تا زندگیت پاک شود». بنابراین، اگر می خواهید زندگی پاک، آرام و مطمئنی داشته باشید، همه اینها را نمی توان از طریق پول به دست آورد.

اینطور نیست که فکر کنیم پول همه چیز است. خیلی وقت ها می بینید که پول هست اما آرامش نیست. ممکن است آسایش باشد که جنبه مادی دارد اما آرامش جنبه روانی دارد. در قدیم می گفتند عده ای به دنبال آرامش بودند اما سرشان را از دست دادند. بنابراین اگر آرامش می خواهیم از طریق مسائل روحی و روانی می توان این آرامش را به دست آورد، البته در کنار آن باید تا حد امکان تلاش کرد و این تلاش هم از طرف مرد و هم از طرف زن می تواند باشد. این برای فضای خانواده بسیار مثبت است. برای اینکه به همسرم فشار بیاورم که شبانه روز خودش را نفهمد، شبانه روز برای درآمد بیشتر کار می کند، شاید باعث آسایش شود، اما آرامش ایجاد نمی کند.
برخی از افراد ثروتمند که توانایی مالی فوق العاده ای دارند، اگرچه در آسایش زندگی می کنند، اما آرامش ندارند و مدام به دنبال مکانی هستند که صمیمیت، آرامش و گفتگو در آنجا باشد. اما این آرامش ممکن است با یک میز مینیمال یا کوچک ایجاد شود، بنابراین تامین آسایش باعث آرامش نمی شود.

پیامبر اکرم (ص) در جای دیگر می فرماید: «این گفتار مرد با همسرش که تو را دوست دارم هرگز از دل همسرش خارج نمی شود».
یکی از مسائلی که وجود دارد و روانشناسان روی آن تاکید دارند این است که باید ابراز محبت و ابراز محبت کرد نه اینکه بگویم وقتی من این کار را می کنم، طرف باید بفهمد. این در حالی است که بارها این ابراز محبت باید بیان شود، گاه با کلمات یا هدیه ای حداقلی.

در سیره ائمه اطهار علیهم السلام آمده است که اگر جایی بروید و برای فرزندان و همسر و بستگان خود هدیه بخرید، این خودش محبت ایجاد می کند. شما همیشه یک هدیه دریافت می کنید، اما لازم نیست هدیه ای با قیمت بالا باشد. اتفاقاً در فرهنگ و مذهب ما تأکید شده است که این کار همیشه باید انجام شود، اما باید به همان اندازه معقول و منسجم باشد، این خودش محبت و صمیمیت ایجاد می کند. بنابراین هدیه دادن در فضای اجتماعی خانواده فوق العاده موثر است.

جایی خوانده بودم که خدا می خواهد یکی که عمرش زیاد شده در فضای خانواده دیده شود. مثلا حقوق من همیشه 15 میلیون تومان در ماه بوده است، از این ماه به دلیل شرایطی 2 میلیون تومان به آن اضافه شده است.

خداوند می خواهد این نعمت در فضای خانواده دیده شود و پنهان نشود. می گویند حقوقم زیاد شده، این ماه یک بار می رویم بیرون. اگر این اتفاق بیفتد، خداوند نعمت را برای آن خانواده زیاد می کند، اما اگر آن را پنهان کنم، این نعمت را از من می گیرد و می گوید که تو لیاقتش را نداری. این را به تو دادم تا خرج خانواده و فرزندان و همسرت کنی، اگر این کار را واگذار کنی رزقت را زیاد می کند. تاکید مردم بی گناه این است که خدا دوست دارد این روزی که زیاد شده و تغییر آن در خانواده دیده شود، اگر خوشحال هستید این شادی را برای خانواده خود به ارمغان بیاورید تا همسر و فرزندانتان هم شاد شوند. گاهی اوقات فکر می کنیم هوشمندانه است، اما اینطور نیست. خداوند تاکید کرد که اگر شادی را به خانواده من منتقل کنی این شادی را بیشتر می کنم اما اگر پنهانش کنی از زندگیت می گیرم، می بینم که لیاقتش را نداری.

یکی دیگر از مسائلی که زیاد اتفاق می افتد، تهمت زدن است و پیامبران اکرم نیز در این زمینه توصیه هایی کردند. امام صادق (ع) می فرماید: تهمت زدن به زنان پاکدامن از گناهان کبیره است. طرف مقابل در هنگام عصبانیت حرفی می زند که می داند درست نیست، به همین دلیل همیشه تاکید می شود که سکوت بهتر از صحبت در هنگام عصبانیت است. سکوت به جای برخورد عاطفی و احساسی باعث ایجاد تأمل و تفکر می شود.
چرا فرهنگ عذرخواهی را در فضای خانواده به حداقل رسانده ایم. جایی که اشتباه کردم خیلی راحت بگم اشتباه کردم سعی می کنم دیگه تکرار نشوم، زن و بچه ام هم یاد می گیرند تا بیایند روی اشتباهشان پافشاری کنند. این تداوم می تواند عوارضی ایجاد کند.

اسلام درباره شناخت زوجین قبل از ازدواج چه توصیه‌هایی دارد؟

اگر بخواهیم در مورد ازدواج صحبت کنیم موضوع طولانی است. اما نکته ای که باید بیان کنیم این است که باید در انتخاب خود بسیار دقت کنیم. این انتخاب باید با معرفی دوستان و آشنایان انجام شود. تاکید من این است که ازدواج سنتی شانس موفقیت بسیار بیشتری دارد، زیرا نظرات و تجربیات دیگران می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در گذشته مورد تاکید بزرگان ما بود که قبل از ازدواج چشمان خود را باز کنید، هر چه می توانید بررسی و تحقیق کنید. از تجربیات دیگران و آنچه روانشناسان تاکید دارند استفاده کنید. وقتی ازدواج کردی، چشمانت را ببند. مواردی که در ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از همسطح بودن، نزدیکی خواسته ها و خواسته ها، احترام به یکدیگر، توجه به فضای خانوادگی طرفین. رعایت موارد فوق می تواند در یک ازدواج موفق بسیار موثر باشد.
نکته این است که در ازدواج نباید خیلی عجله داشت و از نظر احساسی و عاطفی به آن نگاه نکرد، بلکه با دقت، حوصله و با مشورت با کارشناسان و استفاده از نظرات آنها، گاهی اوقات می بینیم که ازدواج فوق العاده مفید است. ، موثر و موفقیت اتفاق می افتد.

اگر می خواهیم فضایی محبت آمیز، گرم و صمیمی و به دور از خیانت و مسائل مختلف داشته باشیم، باید با رعایت مسائل مختلف در خانواده این فضا را ایجاد کنیم. سعی کنید همراهی خوبی داشته باشید، به یکدیگر احترام بگذارید، صحبت کنید و صبر و تحمل داشته باشید. به دنبال مچ دست نباشیم، سعی کنیم مشکلات را حل کنیم. ما باید در زندگی مان بخشش داشته باشیم. بخشش بسیار مهم است. بعضی ها می گویند اگر ببخشیم طرف پرو است. این در درصد پایینی اتفاق می افتد و درصد بالایی از گذشت می فهمند که این بخشش به خاطر بزرگواری طرف مقابل ما بوده است.

بنابراین باید سعی کند خودش این شرایط را ایجاد کند تا در زندگی اش یک فرد گذشته باشد. بنابراین تاکید ما بر این است که اگر این مسائل را رعایت کنیم به مرور زمان عشق و علاقه و محبت و صمیمیت بیشتر می شود. بیا خونه زنش فکر میکنه خونه داره خلوت میشه باید دنبال این علائم باشیم.

در اوایل زندگی ممکن است مسائل مختلفی وجود داشته باشد، اما باید سعی کنیم رفتار خوب را به مرور در محیط خانه نهادینه کنیم. شاید دختر و پسری که به تازگی ازدواج کرده اند در هنگام مواجهه با مشکلات عصبانی شوند و مسائل را با یکدیگر مطرح کنند، اما انتظار می رود به مرور زمان این موارد به حداقل رسیده و کاهش یابد و حتی در صورت لزوم با مشاوران مجرب مشورت کنند و جلسات مشاوره داشته باشند. تجربه. در صورت عدم مشاوره لازم است با افراد مسن و تجربه در محیط خانواده صحبت کنید و حتما این گفتگو و مشاوره را با افرادی که نیت خیر دارند انجام دهید. من همیشه به بچه ها می گویم برای افرادی در زندگی خود دعا کنید که انسان های خیرخواه هستند و برای شما خیر می خواهند. اگر در شرایط مختلف زندگی ما چنین اتفاقی بیفتد، قطعاً خدا کمک می کند. برای ما در خانواده فراهم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا