رابطه و ازدواج

چه عواملی رضایت از رابطه را پیش بینی می کنند؟

– وقتی به رابطه با نیشات فکر می کنیم یکی از اولین چیزهایی که به ذهنمان می رسد ارتباط خوب است که فقط بصری است. اگر زوج ها بتوانند به طور واضح، مثبت و موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، باید احساس ارتباط بیشتری داشته باشند و بتوانند با مشکلات زندگی کنار بیایند. به همین دلیل یکی از رایج ترین درخواست ها در زوج درمانی، کار بر روی ارتباط است.

اما اگر این تصور رایج کاملاً درست نباشد چه؟ در حالی که درخواست معتبر است، ممکن است فقط نوک کوه یخ باشد. اگر با وجود تلاش های فراوان برای بهبود ارتباطات، باز هم برخی از زوج ها راضی نباشند چه؟

آیا ارتباط رضایت از رابطه را پیش بینی می کند؟

تحقیقات این فرض را که ارتباط خوب به تنهایی می تواند سطوح بالایی از رضایت از رابطه را حفظ کند، زیر سوال برده است. به طور خاص، دو مطالعه بلندمدت انجام شده در سال‌های 2016 و 2022 بررسی کردند که آیا ارتباط صرفاً محصول جانبی رضایت موجود است یا خیر.

مطالعه اول زوج های تازه ازدواج کرده را در طول سه سال دنبال کرد، در حالی که مطالعه دوم زوج های مسن را به مدت 12 ماه دنبال کرد و سطح ارتباط و رضایت آنها را ارزیابی کرد. مطالعه اول زوج ها را برای شناسایی روندهای کلی مقایسه کرد، در حالی که مطالعه دوم به تغییرات بین زوج ها در طول زمان پرداخت. این تمایز مهم است زیرا آنچه ممکن است برای اکثر زوج ها صادق باشد ممکن است برای هر رابطه ای صادق نباشد.

با وجود رویکردهای متفاوت، هر دو مطالعه به یافته های مشابهی دست یافتند:

این تحقیق نشان می دهد که عوامل دیگری مانند زمینه و زمان ممکن است نقش داشته باشند. به عبارت دیگر، صرف افزایش ارتباطات مثبت و کاهش ارتباطات منفی ممکن است بدون پرداختن به سایر جنبه ها و پویایی های رابطه، رضایت را افزایش ندهد. (مقاله پیشنهاد می شود 5 اشتباه ارتباطی که می تواند یک رابطه را خراب کند بخوانید.)

موارد بیشتری را به مکالمات اضافه کنید

اغلب، آنچه برخی از زوج ها تجربه می کنند، ارتباط ناکارآمد است. گفتگوهایی که صرفاً معاملاتی هستند و بر روی لجستیک متمرکز می شوند یا بدون هیچ پیشرفت واقعی یا درک متقابل به عقب و جلو می روند. برای فراتر رفتن از ارتباطات سطحی، زوج ها می توانند بر موارد زیر تمرکز کنند:

  • گوش دادن فعال: گوش دادن، درک کردن و در نظر گرفتن آنچه که همسرتان می گوید بدون برنامه ریزی برای پاسخ.
  • همدلی: نگرانی واقعی خود را نسبت به احساسات و تجربیات شریک زندگی خود ابراز کنید.
  • تمرکز بر حل مسئله: اتخاذ یک طرز فکر متمرکز بر راه حل به جای ابراز ناامیدی ساده.
  • ایجاد اعتماد و شفافیت: فضای امنی ایجاد کنید که در آن هر دو طرف احساس راحتی کنند تا افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارند.
  • مشاهده در مقابل ارزیابی: بدون قضاوت یا فرض انگیزه روی رویدادهای خاص و واقعی تمرکز کنید.

با گنجاندن این عناصر در تعاملات روزانه، زوج ها می توانند تفاهم و ارتباط را تقویت کنند و راه را برای گفتگوهای معنادارتر و تجربیات مشترک هموار کنند. (مقاله پیشنهاد می شود 4 عامل تعیین کننده طول عمر یک زندگی عاشقانه بخوانید.)

حرکت به سمت اهداف متقابل

عنصر ارتباط ناکارآمد ممکن است به دلیل نبود اهداف مشترک و اهداف متقابل باشد. تحقیقات نشان می دهد که آگاهی از هدف و برنامه ریزی در روابط به طور قابل توجهی به رضایت کلی از رابطه کمک می کند.

هنگامی که زوج ها فعالانه از اهداف یکدیگر حمایت می کنند، آشکارا در مورد خواسته ها و نیازهای خود صحبت می کنند و در تلاش های خود با یکدیگر همکاری می کنند. آنها نه تنها به سمت اهداف خود پیشرفت می کنند، بلکه رضایت از رابطه و رفاه فردی را نیز افزایش می دهند. راهبردهای زیر را برای بهبود ارتباطات در نظر بگیرید:

  • شناسایی اهداف مشترک: برای رسیدن به اهداف مشترک، خواه شامل حمایت عاطفی، حل تعارض یا برنامه ریزی برای آینده باشد، کار کنید.
  • همکاری: برای یافتن راه حل هایی که هر دو شریک را راضی کند و به نتایج بهتری دست یابید، با هم کار کنید.
  • متعهد به پیشرفت: بر بهبود مستمر، هم به صورت فردی و هم به عنوان زوج تمرکز کنید.

تأثیر دستیابی به اهداف مشترک

همسویی بر روی اهداف متقابل اولین قدم ضروری است، اما تاثیر واقعی بر رضایت از رابطه از دستیابی به اهداف ناشی می شود. تأثیرات مثبت دستیابی به هدف تنها زمانی کاملاً درک می شود که زوج ها در جهت اهداف خود پیشرفت ملموسی داشته باشند. بدون این پیشرفت، صحبت صرف در مورد اهداف و هماهنگ کردن آنها ممکن است منجر به افزایش رضایت از زندگی نشود. این مطالعه نه تنها بر اهمیت تعیین اهداف با هم، بلکه بر تلاش فعالانه برای رسیدن به اهداف و دستیابی به آنها تأکید دارد. (مقاله پیشنهاد می شود نگرش رشد در تقویت روابط عاشقانه بخوانید.)

میانبرهای رضایت از رابطه

ما اغلب به دنبال راه‌حل‌های سریع و راه‌حل‌های آسان هستیم، و کار بر روی ارتباطات و تعیین هدف، مکان خوبی برای شروع است. در حالی که بهبود رضایت از رابطه ممکن است راهی طولانی و پر پیچ و خم به نظر برسد، در واقع میانبرهایی وجود دارد، اما نه آن گونه که از چالش ها جلوگیری کند. در واقع، این میانبرها نیازمند رویکرد مخالف هستند.

آنها ممکن است شامل پریدن از روی موانع و بالا رفتن از تپه ها باشند، زیرا مسیر رسیدن به یک رابطه قوی تر اغلب به گفتگوهای صادقانه، پرداختن به مسائل و تمرکز بر آنچه واقعا مهم است نیاز دارد. اجتناب از این بحث های مهم ممکن است راه آسان تری به نظر برسد، اما در واقعیت امکان پذیر نیست. میانبرهای واقعی در صداقت، شفافیت و تفاهم خلاصه می‌شوند، که به زوج‌ها این امکان را می‌دهد تا با مسائل دشوار رودررو روبرو شوند و به جای اینکه اجازه دهند بعداً وارد چالش‌های بزرگ‌تر شوند، با درایت از آنها عبور کنند.

محمدامین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا