رابطه و ازدواج

چگونه از مثبت اندیشی کاذب جلوگیری کنیم؟

مثبت گرایی کاذب زمانی است که ما یک نگرش مثبت را در موقعیت هایی که مثبت بودن به طور طبیعی یافت نمی شود، مجبور می کنیم. اگر این به نظر شما خوب است، قیاس زیر ممکن است به شما کمک کند تا بفهمید که تفکر مثبت کاذب گاهی اوقات می تواند مضر باشد.

فرض کنید که مثبت اندیشی مانند شکر است. شیرین است و طعم برخی از غذاهای ملایم را افزایش می دهد و طعم آنها را جذاب تر می کند. بسیاری از ما نگرش ها، افکار و احساسات مثبت را دوست داریم، همانطور که بسیاری از ما شیرینی شکر را دوست داریم. از این رو، افزودن شیرینی به غذاهای ملایم شبیه این است که چگونه یک نگرش مثبت می تواند به ما در مقابله با کارهای روزمره و موانع روزمره کمک کند.

با این حال، برخی از غذاها با شکر خوب نیستند. در واقع، افزودن شکر به آن غذاها می تواند طعم بدی را در آنها ایجاد کند. در عوض، این غذاها ممکن است به مقداری نمک، یک قاشق سرکه یا چاشنی دیگری مانند فلفل تند نیاز داشته باشند تا خوش طعم تر شوند.

بنابراین، همانطور که برای طعم دادن به غذای سرو شده نباید دست به ظرف قند بزنیم، نباید هر تجربه منفی را که زندگی در بشقاب هایمان می گذارد دور بریزیم. در عوض، با انتخاب مناسب‌ترین پاسخ، بهتر عمل خواهیم کرد. (مقاله پیشنهاد می شود مثبت غیر سمی بخوانید.)

تفکر مثبت کاذب چگونه است؟

مثبت اندیشی کاذب می تواند به دو صورت اتفاق بیفتد: یا دیگران تجربیات ما را مثبت می کنند، یا ما این کار را برای خودمان انجام می دهیم.

چگونه افراد دیگر مثبت کاذب را به تجربیات عاطفی ما تزریق می کنند؟ معمولاً با تصاویر گلگون یا نظرات خوش بینانه در مورد یک موقعیت ناراحت کننده شروع می شود. با این حال، این تلاش های مثبت دیگران می تواند باعث ایجاد فشار اجتماعی و انکار احساسات واقعی ما شود.

در زیر چند نمونه از اینکه چگونه تفکر مثبت کاذب می تواند احساسات و تجربیات عاطفی ما را تحت الشعاع قرار دهد آورده شده است. در برخی موارد، تفکر مثبت کاذب ما را در همان موقعیتی نگه می دارد که باعث واکنش اولیه ما شده است. (مقاله پیشنهاد می شود چگونه اصرار بر باورها زندگی ما را شکل می دهد بخوانید.)

چگونه از افکار مثبت کاذب جلوگیری کنیم؟

اکنون که فهمیدیم تفکر مثبت کاذب چیست و چگونه در زندگی ما ظاهر می شود، می توانیم برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام دهیم. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که به شما کمک می کند از افکار مثبت کاذب جلوگیری کنید.

احساسات خود را بپذیرید حتی اگر منفی باشند.

زندگی نمی تواند همیشه شاد باشد. ناگزیر، همه ما مواقع پریشانی یا سختی را تجربه می کنیم. پذیرش احساسات به ما این امکان را می دهد که یاد بگیریم چگونه با این موقعیت ها کنار بیاییم. این پذیرش می تواند تغییرات مفیدی در زندگی ما ایجاد کند و در دراز مدت ما را از نظر عاطفی انعطاف پذیرتر کند.

خود را در حقایق قرار دهید و از چرخش های مثبت اجتناب کنید.

هنگامی که با یک موقعیت نامطلوب روبرو می شوید، نادیده گرفتن مشکل اساسی یا قرار دادن یک چرخش مثبت در آن، مشکل را حل نمی کند. در واقع، حتی ممکن است با اجتناب از علل آن، وضعیت را بدتر کند.

به عنوان مثال، گفتن به فردی که شغل خود را از دست داده است “در نهایت همه چیز درست می شود” یا “به هر حال درست نشد” مشکل او را حل نمی کند. یعنی نیازهای اولیه یا نیازهای عاطفی او را برآورده نمی کند تا احساس حمایت داشته باشد. همچنین، تفکر مثبت کاذب دلیل از دست دادن شغل را بررسی نمی کند، پرداختن به آن می تواند به فردی که شغل خود را از دست داده است کمک کند شغلی پیدا کند یا حداقل بفهمد که چرا ممکن است در شغل خود دچار مشکل شده باشد. (مقاله پیشنهاد می شود خطرات تظاهر مداوم به مثبت بودن بخوانید.)

احساسات دیگران را قضاوت نکنید.

تا زمانی که از تمام تماس‌های انسانی اجتناب نکنیم، نمی‌توانیم از دیدن رنج دیگران یا زمانی که می‌خواهند درباره احساساتشان با ما صحبت کنند، بگریزیم. اگر کسی در مورد موضوع ناراحت کننده ای با شما صحبت می کند، سعی کنید همدردی کنید. حتی اگر قرار باشد در موقعیت متفاوت واکنش نشان دهید، قضاوت کردن یا نادیده گرفتن واکنش‌های احساسی آن‌ها برای هیچ‌کس مفید نیست. در بیشتر موارد، اطرافیان شما در مورد این نوع موقعیت‌ها به شما می‌گویند، زیرا به شما اعتماد دارند و به کسی نیاز دارند که به تجربیات آنها گوش دهد و تأیید کند تا به آنها در درک وضعیت و بهبودی کمک کند. (مقاله پیشنهاد می شود پیمایش از طریق سوگیری های شناختی بخوانید.)

به دنبال پشتیبانی مناسب باشید.

اگر با احساسات منفی سر و کار داریم، صحبت در مورد احساسمان می تواند به بهبودی ما کمک کند. با این حال، ممکن است لازم باشد در مورد اینکه با چه کسی صحبت می کنیم، بیشتر مراقب باشیم.

گاهی اوقات نزدیک ترین افراد به ما بلوغ عاطفی یا همدلی برای درک آنچه در درون ما می گذرد را ندارند. اگر چنین است، ممکن است در نظر داشته باشید که با یک درمانگر صحبت کنید یا به یک گروه حمایتی (مانند گروه درمانی) بپیوندید تا تجربیات خود را در موقعیت های مشابه با دیگران به اشتراک بگذارید.

پشتیبانی قوی ارائه دهید.

وقتی دوست یا عزیزی به ما می‌گوید چیزی اشتباه است، اکثر ما بدون اینکه فکر کنیم واقعاً منظورمان است، کلمات حمایتی را ارائه می‌کنیم. به همین دلیل است که بسیاری از ما با گفتن جملاتی مانند «خیلی خوب می شود» یا «می تواند خیلی بدتر باشد» به آنها کمک می کنیم.

پس چگونه می توانیم از آنها حمایت کنیم بدون اینکه احساسات و تجربیات آنها را باطل کنیم؟ در زیر چند نمونه وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

  • من درک می کنم که چقدر می تواند استرس زا باشد.
  • متاسفم که این اتفاق برای شما افتاد. به من بگویید چگونه می توانم به شما کمک کنم.
  • این باید واقعا سخت باشد. آیا کاری هست که بتوانم از شما حمایت کنم؟

در پایان

گاهی اوقات، تشخیص مثبت کاذب دشوار است زیرا معمولاً در نظرات و تشویق های خوب پنهان می شود. ما می توانیم با یادگیری تشخیص علائم مثبت کاذب و ایجاد استراتژی هایی برای پاسخ واقعی تر به موقعیت های دشوار، از مثبت گرایی کاذب جلوگیری کنیم.

محمدامین مختاریان

مطالب مشابه:

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا