کتاب و ادبیات

کارشناس تاجیک: از تجربه ایران برای گسترش زبان فارسی تاجیکی بیاموزیم

تهران- ایرنا- همزمان با فرارسیدن روز «زبان تاجیکی فارسی»، کارشناسان تاجیکستان بر اهمیت رسانه، ادبیات و نظام آموزشی برای تقویت این زبان تاکید کردند و یکی از آنها خواستار استفاده از تجربیات ایران در تولیدات فرهنگی و رسانه ای برای بهبود وضعیت زبان تاجیکی. تبدیل شد.

بر اساس گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری آسیا پلاس، تاجیکستان دیروز را به عنوان روز زبان فارسی تاجیکی جشن گرفت. روزی که قانون جدید این کشور که در سال 2009 تصویب شد، روز زبان دولتی را از 22 جولای (اول مرداد) به 5 اکتبر (14 مهر) تغییر داد. اما بسیاری از مردم به ویژه جوانان تاجیکستان قادر به تکلم صحیح به این زبان نیستند و همین موضوع باعث نگرانی های بسیاری در بین زبان شناسان و کارشناسان فرهنگی تاجیکستان شده است.

در این راستا، زبان شناسان تاجیک بارها بر اهمیت توسعه زبان معیار تاکید کرده اند و در این راستا نقش مهمی را برای رسانه ها، ادبیات و نظام آموزشی قائل شده اند.

امید جهانی این زبان شناس تاجیک با اشاره به نقش بی بدیل رسانه ها و فیلم ها در ترویج زبان معیار معتقد است: رسانه ها و تولیدات فرهنگی می توانند بهترین ابزار برای تقویت زبان معیار گفتاری باشند. همچنین ایران با تولیدات سینمایی و رسانه ای خود به شکل گیری زبان گفتاری منسجم و استاندارد در میان اقشار مختلف جامعه کمک کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تجربیات تهران به ویژه در حوزه سینما و رسانه می تواند به دوشنبه در ترویج زبان فارسی تاجیکی کمک کند، تصریح کرد: تولیدات رسانه ای ایران با استفاده از زبان روان و معیار تاثیر بسزایی در گسترش زبان فارسی داشته است. از همین مدل می توان در تاجیکستان استفاده کرد. نیز استفاده شود.

در این رابطه، فرینگیس شریف زاده مدیر مؤسسه زبان و ادبیات رودکی تأکید می کند که برای ارتقای زبان گفتاری و نوشتاری تاجیکی، جامعه باید به مطالعه و بهره مندی از ادبیات غنی فارسی تاجیکی بپردازد.

وی همچنین بر لزوم استفاده گسترده تر از زبان تاجیکی در تمامی زمینه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تاکید می کند.

در این راستا، سیف الدین نظرزاده این زبان شناس برجسته تاجیک همچنین تصریح کرد: شکل گیری زبان استاندارد گفتاری نیازمند زمان است و یکی از راهکارهای مهم تغییر نحوه تدریس زبان تاجیکی در مدارس و دانشگاه ها است.

به گفته وی، روند آموزش زبان باید در این کشور بازنگری شود تا دانش آموزان بتوانند زبان تاجیکی را روانتر و صحیح تر یاد بگیرند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا