کتاب و ادبیات

کانون‌های مساجد نقش مهمی در احیای کارکردهای مسجد دارد

تهران- ایرنا- نویسنده کتاب «مسجد کانون شادی خانواده» معتقد است احیای کارکردهای مسجد توسط کانون های فرهنگی هنری مساجد نقش بسزایی در تقویت باورها و ارزش های نمازگزاران و خانواده های آنان دارد. .

حجت الاسلام علیرضا فیض آبادی وی به مناسبت انتشار کتاب «مسجد کانون نشاط خانواده» در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا، اظهار کرد: احیای کارکردهای مسجد به ویژه کارکردهای اجتماعی آن توسط کانون های فرهنگی هنری کشور. مساجد نقش بسزایی در تحکیم خانواده و تحکیم باورها، ارزش‌ها و رفتار اعضای خانواده‌های مسجدی مرتبط با کانون‌های فرهنگی هنری دارد.

وی افزود: حضور اعضای خانواده در فضای معنوی مسجد و آثار ناشی از آن موجب تقویت هنجارهای اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی، احساس هویت و تلاش جمعی برای ساختن محیط زندگی بهتر، تقویت بنیان های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری می شود. و همچنین سرمایه اجتماعی را بسیج کند. .

مدیر شبکه و ارتباطات ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: با توجه به لزوم توجه به نهضت بازگشت به مساجد در راستای تحقق آرمان مساجد داری در عصر نوین اسلامی. تمدن، در کتاب «مسجد کانون نشاط خانواده» تلاش شده تا ضرورت احیاء اثبات شود. به کارکردهای مسجد و نقش فرهنگسرای هنری در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه خانواده پرداخته می شود.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به نقش نهادهای دولتی در تقویت فرهنگسراهای هنری به دلیل تأثیرگذاری مطلوب و مؤثر در محلات، به منظور بسیج سرمایه اجتماعی بومی برای حل مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی خانواده ها اقدام کرده است. مورد توجه قرار گرفته است. البته تقویت بنیان اعتقادی، اخلاقی و رفتاری خانواده های تحت پوشش مراکز فرهنگی هنری نقش مهمی در تحکیم بنیان خانواده دارد.

این پژوهشگر دینی افزود: توجه دولت و دستگاه های حاکمیتی در راستای تقویت و استفاده بهینه از این عرصه های مردمی در راستای بسیج سرمایه های اجتماعی و حل مسائل دینی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی بسیار موثر خواهد بود.

کانون های مساجد نقش مهمی در احیای کارکرد مساجد دارند

حجت الاسلام علیرضا فیض آبادی، کارشناس مذهبی

تأثیر مطلوب کانون های مساجد در محلات

فیض آبادی افزود: ضرورت احیای کارکردهای مسجد و نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در تعالی خانواده، لزوم توجه فعالان و مسئولان فرهنگی به تقویت کانون های فرهنگی هنری کانون های فرهنگی هنری مساجد است. مساجد با توجه به مردمی بودن و نفوذ مطلوب و مؤثر این مراکز در محلات. توجه می کند

این پژوهشگر دینی ضرورت احیای کارکردهای مسجد و نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد را در پیشبرد اهداف نظام در حوزه خانواده، لزوم تقویت نهادهای دولتی برای تقویت این کانون ها، اثبات می کند. احساس هویت و تلاش جمعی برای ساختن محیط زندگی بهتر، تقویت بنیان های اعتقادی، اخلاقی و رفتاری. تحت پوشش خانواده ها و همچنین بسیج سرمایه اجتماعی محلی و ظرفیت های مردمی برای کمک به حل مسائل مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و معیشتی منطقه از جمله اهداف نگارش کتاب وی است.

وی افزود: فصل اول کتاب به بیان کلیات و مفاهیم اختصاص دارد; در فصل دوم به اهمیت همگرایی مسجد و خانواده در اسلام پرداخته شده و در فصل سوم تا پنجم به نقش دینی، اخلاقی و رفتاری کانون های فرهنگی هنری مساجد در تحکیم بنیان خانواده پرداخته شده است. مورد بحث قرار گرفت.

کتاب “مسجد کانون، نشاط خانواده” به همت انتشارات ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و به قلم علیرضا فیض آبادی فراهانی منتشر شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا