کانون پرورش فکری باید متولی موسیقی کودک و نوجوان باشد
به گزارش هنرآنلاین، به منظور بررسی جایگاه موسیقی و سرودهای کودکان و نوجوانان و بررسی جایگاه و جایگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این حوزه، شامگاه دوشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۳. ، اولین نشست همفکری نخبگان عرصه موسیقی و سرود با حضور مدیر عامل مرکز، حامد شمکتی برگزار شد. پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی و محمدرضا کریمی صارمی، معاون تولید کانون و چهره های شاخص این حوزه در سالن اجتماعات مرکز آفرینش های فرهنگی هنری مرکز آموزش و پرورش الف. فکری برگزار شد.
در این جلسه ضمن ارائه کارنامه ای از فعالیت سرود و موسیقی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نظرات، انتقادات و پیشنهادات حاضرین که از نوازندگان، آهنگسازان، نوازندگان، شاعران، ترانه سراها و اساتید رشته های مختلف بودند، ارائه شد. از موسیقی استفاده شد.
این سومین جلسه ای است که به پیشنهاد مدیر عامل مرکز با حضور جمعی از کارشناسان برگزار شد و در دو جلسه قبلی هم کارشناسان و هم اساتید شعر و ترانه در مرداد ۱۴۰۳ و همچنین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در آذرماه، به گونه ای که کارشناسان مستقیماً پیشنهادات، انتقاد و تبادل نظر با مدیران ارشد، معاونان و مدیرعامل کانون را ارائه دهند.
در ابتدای این جلسه مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکتی ضمن خیرمقدم به حاضرین در نشست صمیمانه هم اندیشی گفت: در این نوع نشست ها شنونده بیشتری برای بهبود وضعیت هستیم. فعالیت های پیش رو و قرار نیست گزارش عملکرد ارائه کنیم.
در ادامه برخی از حاضران در این جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
لزوم تغییر سیاست های کانون در حوزه موسیقی
شهروز حقی به عنوان اولین کارشناس و کارشناس، بازآفرینی سیاست های مرکز را در اولویت قرار داد و اظهار داشت: در جلساتی که در مرکز و با مدیر عامل مرکز داشته ام، متوجه شده ام که مرکز قصد جدی دارد. که در عرصه موسیقی کودک و نوجوان، سرود و آواز جمعی باید به شکلی خاص وارد شود. این مرکز به عنوان یک متولی عمل می کند و با سایر نهادها متفاوت است و با توجه به ظرفیتی که در کشور دارد، لازم است سیاست های خود را در حوزه موسیقی تغییر دهد.
میزان تولید و مصرف موسیقی کودک و نوجوان در کشور ناچیز است
پیروز ارجمند در ادامه با ارائه چند پیشنهاد و انتقاد درباره رویکردهای کانون به عرصه موسیقی توضیح داد: کانون برای من خاطره ای ۴۷ ساله دارد. من از ۷ سالگی در کانون کرمان بزرگ شده ام و کانون را خانه خود می دانم. من مدرس و تهیه کننده در زمینه موسیقی و مدیر بستر اینترنتی شیدا هستم و اخیرا تحقیقاتی در زمینه موسیقی کودک و نوجوان انجام داده ام که نشان می دهد میزان تولید و مصرف موسیقی کودک و نوجوان خیلی کم، نهادهای متولی تولید آثار موسیقی کودک و نوجوان پولی نمیدهند و از طرفی مخاطبان این نوع موسیقی مصرفکننده این آثار نیستند، زیرا اکثر آثار تولید شده در این زمینه هستند. سفارش می دهد و ثمره هنری ندارد.
وی با تاکید بر اینکه کانون باید در جایگاه موسیقایی خود بازآفرینی داشته باشد و مانند گذشته به یک جریان ساز در عرصه موسیقی تبدیل شود، گفت: در این شرایط کانون باید در مرحله اول به ترتیب مخاطب را بسنجد و بشناسد. با شناخت نیازها و سلیقه مخاطبان خود آثاری خلق کند. پخش موسیقی تولید، آموزش و شناخت موسیقی کودکان و نوجوانان باید جدی گرفته شود و موثر باشد و از شعار و برنامه صرف پرهیز شود.
تقویت سواد موسیقایی و شنیداری کودکان و نوجوانان
شهلا میلانی که سال هاست به عنوان مدرس موسیقی در کانون فعالیت می کند، در ادامه بیان کرد: سرود بخشی از شاخه موسیقی است و کودکان و نوجوانان نه تنها به سرود نیاز به موسیقی دارند. موسیقی خانه ای ساخته است و آموزش آلات موسیقی برای کودکان و نوجوانان باید به این نسل ارائه شود. اگر بخواهیم کودکان و نوجوانان به سمت کارهای خوب موسیقایی بروند باید سواد موسیقایی و شنیداری آنها تقویت شود. لازم نیست همه کسانی که آموزش می بینند خواننده، نوازنده یا آهنگساز شوند. بلکه به عنوان عضوی از جامعه که به موسیقی گوش می دهد، باید سواد شنیداری و همچنین سواد خواندن و نوشتن را تقویت کرد.
مرکز باید متولی موسیقی باشد نه سرود
سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان گروه کودک و نوجوان در ادامه به بیان نکاتی در زمینه موسیقی نسل هدف کانون پرداخت و گفت: در این دیدار خاطراتی از دوران عضویتم در کانون به یاد آوردم. ، زمانی که مخفیانه پیانو نواختن را یاد گرفتیم. که در دفتر مرکز محله ما بود که مسئول و نماینده آموزش و پرورش فکر می کرد این ساز فلوت است و بعد با حرکت کانون به سمت موسیقی و ظهور و رشد چهره هایی مثل تاج کریمی و فردین خلطبری. موسیقی ایرانی به بلوغ بیشتری رسیده است و نمی توان تاثیر کانون را در این مسیر نادیده گرفت و کانون فعلی نیز باید به سمت آن میزان تاثیرگذاری و تولید آثار و همچنین کشف استعدادهای موسیقی حرکت کند.
وی با اشاره به حضور خود در دوران جنگ تحمیلی گفت: در ۳۴ ماهی که در جبهه بودم ۱۴ ماه گروه های سرود را با خود به خط مقدم می بردم تا برای سربازان اجرا کنم. البته در شرایطی که اکنون پس از گذشت بیش از سه دهه از جنگ، رویکردها به موسیقی باید تغییر کند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متولی موسیقی این نسل باشد نه سرود. کودکان و نوجوانان را باید از موسیقی ای که متعلق به آنها نیست و باید موسیقی خاص خود را داشته باشد نجات داد و سرود یکی از صدها نوع موسیقی است. متأسفانه سرود بهانه ای شده است تا مسئولان از طریق آن حرف های خود را بیان کنند، این بهانه بدی نیست اما آیا برای دیده شدن کافی است؟ این نگاه کمی به سرود چه جایگاهی برای نگاه کیفی به سرود دارد؟ و در این راستا مرکز موظف است زیرساخت های ارتقای کیفیت آثار موسیقی و تولید سرودهای خوب را فراهم کند.
تقویت موسیقی در ساختار کانون پرورش فکری
فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز اظهار داشت: در دومین جشنواره سرود که در کانون برگزار شد، نزدیک به ۲۰ هزار نفر در تمامی مراکز کانون شرکت کردند که این امر تحرکی بود. توجه بیشتری به موسیقی و آهنگ داشته باشیم. و می خواهیم از نظرات کارشناسی شما کارشناسان استفاده کنیم تا موسیقی، آموزش آن و تولید آثار و سرودهای موسیقی کودک و نوجوان بار دیگر در ساختار برنامه های کانون قوت بگیرد.
کانون سرود را به جای اصلی خود برگرداند
رضا مهدوی دبیر جشنواره موسیقی فجر در ادامه با انتقاد از این دیدگاه که تمامی آثار موسیقایی یک گروه سرود شناخته می شود، اظهار داشت: بیشتر جشنواره هایی که توسط نهادهای دولتی و حاکمیتی در طول سال و در سراسر کشور برگزار می شود جشنواره سرود نامیده می شود. . هیچ تناسبی با ماهیت سرود ندارد; من معتقدم با حذف کلمه “سرود” از نام قطعاتی که به عنوان سرود منتشر می شوند، مشکل حل می شود، زیرا نکته اینجاست که اکثر قطعاتی که به عنوان سرود منتشر می شوند، خواندن یک قطعه پاپ است و نه اصلا آنها سرود نیستند.
وی با اشاره به اینکه ضعف کانون در سال ها و دهه های اخیر در حوزه موسیقی به دلیل زیر نظر بودن مرکز آموزش و پرورش است، گفت: سرود توسط آموزش و پرورش از بین رفت و منجر به موسیقی پاپ شد. آهنگسازان سازنده و تنظیم کننده سرود را می خوانند، افول سرود از آنجا شروع شد و سرود نمونه ای از سطح پایین موسیقی پاپ ایرانی و غیر ایرانی شد. کانون توجه ویژه ای به موسیقی کودک و نوجوان داشته باشد و جایگاه سرود را به خود بازگرداند و آن را از قاعده مافیای موسیقی و سرود بیرون بکشد.
جایگزین کیفی برای کمیت در سرودها و موسیقی
در ادامه علیرضا قزوه با اشاره به اهمیت و جایگاه سرود در جامعه و انواع سرود، طی پیشنهادی مبنی بر اینکه کانون به عنوان متولی کودک و نوجوان با حمایت و همراهی موسیقی سعی در تولید قطعات موسیقایی با کیفیت داشته باشد. مردم مخصوصاً سرود بخوانید و از کمی سازی بپرهیزید.
این مرکز در زمینه موسیقی کودک و نوجوان هم حامی و هم تهیه کننده است
در پایان نشست نخبگان عرصه موسیقی و ترانه، حامد ثقاتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن قدردانی از تمامی کارشناسانی که در پیشبرد اهداف کانون در حوزه کودک و نوجوان یاری کردند. و موسیقی نوجوان، گفت: در این دوره زمانی مسئولیت کانون را بر عهده دارم. جلسات زیادی با اهالی هنر، صاحب نظران و صاحب نظران داشته ام و سعی می کنم هر هفته یا یک هفته در میان با نخبگان حوزه های مختلف در حوزه فعالیت ها دیدار داشته باشم. این مرکز تخصص دارد، بگذارید بنشینم صحبت کنم. در رابطه با این جلسه باید بگویم نکاتی که دوستان مطرح کردند نجیبی، فکری، مؤدبانه و آینده نگر بود و این موضوع به من، معاونان و همکارانم قوت می بخشد.
وی افزود: در نظر داریم از دیدگاه های شما به عنوان نقشه راه استفاده کنیم و مسیر آینده خود را بر اساس دیدگاه شما تنظیم کنیم و پس از آن ضمن برگزاری نشست مشترک، روند پیشرفت کار را بررسی کنیم.
نشست همفکری نخبگان حوزه موسیقی و سرود کودک و نوجوان در روز دوشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۳ در سالن اجتماعات مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. حضور چهره های مطرح در این عرصه.
در نشست همدلی کارشناسان سرود و موسیقی کودک و نوجوان، شخصیت هایی چون سید جواد هاشمی، ناصر فلاحی، علیرضا قزوه، شهلا میلانی، پیروز ارجمند، رضا مهدوی، شهروز حقی، محمود ادظیم، محمد فرشته نژاد، میلاد عرفان پور، صابر جعفری، بهنام صبوحی، شهرام رکوعی، صمد جلالیان، امید مهرانیا، سعید مجیدی، مهدی جاور، قاسم صرافان، احسان جوادی، امید لادر، مهدی زارع، آیدین کاظمی زاد، احمد رمزی، جاوید عسگری، محمدجواد الهایی پور، حامد جلیلی، محمود صالحی و هادی ربیعی به عنوان نوازنده حضور داشتند. ، آهنگسازان، نوازندگان، شاعران، ترانه سراها و استادان مختلف زمینه های موسیقی و نظرات آنها مطرح شد
انتهای پیام
منبع: سایت خبری هنرآنلاین