کتاب و ادبیات

کتابخانه ملی پاسخ داد؛ تدوین شیوه‌نامه خدمات آرشیوی و کتابخانه دیجیتال به صورت مستقل

تهران- ایرنا- کتابخانه ملی در پاسخ به شبهات ایجاد شده برای محدودیت فعالیت نابینایان در این کتابخانه اعلام کرد: شیوه نامه خدمات آرشیوی و خدمات کتابخانه دیجیتال به صورت مستقل تدوین خواهد شد. به زودی گزارش مبسوط از چرایی و چگونگی تدوین آئین نامه و شیوه نامه‌های عضویت و پذیرش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، در هفته اخیر شیوه‌نامه مصوب جدید پذیرش و عضویت کتابخانه ملی اعلام و مشخص شد بر اساس این شیوه‌نامه شرایط عضویت در کتابخانه ملی برای اعضای ویژه، تخصصی و عمومی است. بر اساس تغییرات درنظر گرفته شده در شیوه‌نامه، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد که پیش از این بدون قید می‌توانستند از امکانات کتابخانه ملی استفاده کنند، ملزم به بارگذاری تصویب‌نامه پیشنهاد پایان‌نامه هستند.

دیگر تغییر در شیوه‌نامه کتابخانه ملی شرایط تمدید عضویت است، بر این اساس فرد متقاضی برای تمدید عضویت بیش از یکسال، ملزم به طرح درخواست است. این درخواست مرد بررسی کمیته عضویت قرار می‌گیرد و در صورت پذیرش به فرد اعلام خواهدشد. همچنین در آیین‌نامه جدید آمده است: به منظور برقراری عدالت عمومی و رعایت حقوق فرهنگی و استفاده حداکثری متقاضیان از خدمات کتابخانه ملی، تمدید عضویت برای اعضای عادی، حداکثر ۳ سال و درخواست تمدید عضویت بیش از ۳ سال، منوط به بررسی و تصمیم کمیته عضویت و پذیرش خواهد بود.

در آیین‌نامه جدید در بخش اعضای عمومی، بند «جانبازان ، ایثارگران و اعضای درجه یک خانواده شهدا ، جانبازان و ایثارگران» به ایثارگران منطبق با قانون با مدرک کارشناسی تغییر کرده است. پیش از این، بازنشستگان دولت با داشتن حداقل مدرک کارشناسی و معادل آن می‌توانستند از عضویت عمومی بهره‌مند شوند، که چنین امکانی در شیوه‌نامه جدید دیده نشده است.

در تازه ترین اعلام کتابخانه ملی اما شیوه نامه خدمات آرشیوی و خدمات کتابخانه دیجیتال به صورت مستقل تدوین و به زودی گزارش مبسوط از چرایی و چگونگی تدوین آئین نامه و شیوه نامه‌های عضویت و پذیرش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر خواهد شد.

کتابخانه ملی در پاسخ به گزارش منتشر شده ایرنا با عنوان «کتابخانه ملی، نابینایان را نادیده گرفت» نوشت: «از آنجایی که، سازمان‌ها و نهادهای مختلف بنا به مقتضیات زمان و توسعه فیزیکی و محیطی نسبت به توسعه خدمات دهی اقدام می کنند، در پاسخ به مطلب منتشره در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ با عنوان «کتابخانه ملی، نابینایان را نادیده گرفت» در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نکاتی به جهت روشنگری در خصوص خدمات دهی گروه های ویژه درکتابخانه ملی ایران اعلام می‌گردد.

ساختار و ردیف های سازمانی برای گروه های ویژه در ارائه خدمات دهی کماکان وجود دارد و همچنان ادامه خواهد داشت و در سال های اخیر در راستای وظیفه ذاتی کتابخانه ملی نسبت به گردآوری، حفاظت و سازماندهی و اشاعه اطلاعات بر اساس قانون اساسنامه کتابخانه ملی ایران برای گروه های ویژه اهتمام داشته است و برای مصادیق یکی از گروه های محترم ویژه از جمله ویژه معلولین، نابینایان و کم بینایان، ناشنوایان و کم شنوایان خدمات شامل جستجو در پایگاه های اطلاعاتی کتاب و مقالات، گردآوری منابع گویا و بریل از داخل و خارج از کشور، بریل و گویا کردن منابع به فراخور نیاز کاربران، ارسال فایل منابع برای کاربران توانخواه و برگزاری رویدادها و کارگاه های آموزشی، برگزاری کارگاه های سواد اطلاعاتی ویژه توان خواهان (حضوری و مجازی)، برگزاری نشست های تخصصی در حوزه بریل، برگزاری نشست خدمات کتابخانه به بانوان توانخواه، میزبانی جشنواره ها (از جمله کاما) انجام شده است.

در راستای نقش مشاوره، نظارت، و هدایت و برنامه ریزی و ارائه خدمات فنی در امور کتابخانه های کشور در صدد بهینه سازی آئین نامه ها و شیوه نامه ها و مقررات داخلی نموده است تا تعامل و تعادل مناسب بین خدمات کتابخانه های ملی، عمومی، دانشگاهی و تخصصی و آموزشگاهی ایجاد نماید. بدین منظور در شیوه نامه مصوب شورای معاونین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در فروردین ۱۴۰۳ مبتنی بر آئین نامه مصوب کمیسیون دائمی هیات امنای این سازمان مورخ ۲۹/ ۱۱/ ۱۳۹۹ آمده است، شیوه نامه خدمات آرشیوی و خدمات کتابخانه دیجیتال به صورت مستقل تدوین خواهد شد که تا کنون شیوه نامه مستقلی نداشته است. به زودی گزارش مبسوط از چرایی و چگونگی تدوین آئین نامه و شیوه نامه های عضویت و پذیرش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر خواهد شد. بنابراین، ساختار و وظایف و نیروی انسانی در خدمات دهی گروه های ویژه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وجود داشته و توجه به گروه های ویژه ادامه دارد.»

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا