کتاب و ادبیات

کتاب‌های اندیشه اسلامی در دانشگاه ها به‌روزرسانی شود

تهران- ایرنا- نویسنده کتاب اندیشه مثبت اسلامی با اشاره به محتوای کتاب های دانشگاهی در حوزه اندیشه اسلامی گفت: لازم است هر چند سال یک بار محتوای کتاب ها بر اساس نیاز مخاطب به روز شود.

حجت الاسلام محمد نجفی برزگر وی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: به نظرم لازم است هر دو یا سه سال یکبار محتوای کتاب ها بر اساس نیاز مخاطب به روز شود. با احترام به همه اندیشمندانی که در نشر و گسترش معارف اسلامی نقش داشته اند، کتابی که نزدیک به 20 سال تجدید چاپ شده چگونه می تواند پاسخگوی نیاز مخاطبان خود باشد؟! اگر قرار است به کتب دینی قدیمی تکیه کنیم، باید به سراغ تجرید و کشف معنا برویم، اما این کتاب ها با همه ارزشی که دارند، ارتباطی با مخاطب معاصر برقرار نمی کنند.

وی افزود: کتاب های فعلی اندیشه اسلامی با وجود ارزشی که دارند، هرکدام دارای کاستی هایی هستند و بزرگترین مشکل این کتاب ها عدم تاثیرگذاری مناسب و به اصطلاح تکمیل است و البته نقد آنها خارج از این بحث است.

نجفی برزگر از دوران جوانی به عنوان دوران طلایی در انتقال اطلاعات یاد کرد و گفت: جوانان در حال تصمیم گیری و شکل دادن به آینده خود برای زندگی هستند. دوره های معارف اسلامی دانشگاه فرصتی طلایی برای تبلیغ دین و رساندن اطلاعات به جوانان است. جوانان با توجه به درایت خود این فرصت را به ذهن و دل خود می دهند تا یک بار مطالب را درست بفهمند و درست بیندیشند، مخصوصاً اعتقادات که تقلیدی نیست و همه باید بر اساس علم باور داشته باشند.

وی تاکید کرد: با توجه به تجربه تدریس در دانشگاه ها متوجه شدم طیف عظیمی از جوانان شاغل در دانشگاه بین یادگیری علمی و تجربی و فراگیری علوم اسلامی چالش دارند. چالش حمله پوزیتیویستی غرب علیه دین. دانش آموزان نیز می گویند که در سال های گذشته تا حدودی با محتوای کتاب های آموزش و پرورش آشنا شده اند اما پاسخ سوالات خود را در کتاب های فعلی نمی یابند.

این استاد دانشگاه درباره ویژگی های کتاب اندیشه مثبت اسلامی نسبت به کتاب هایی که تاکنون منتشر شده است، گفت: این کتاب که نزدیک به 2 سال طول کشید و در آن سعی کردم سرفصل های درس اندیشه اسلامی را دنبال کنم اما در هر بخش، عمق محتوا به کتاب اضافه شود.

مدیرعامل سازمان بین المللی مهر و معرفت درباره علت انتخاب نام کتاب گفت: موضوعات جدید و پاسخ به شبهات روز در این کتاب اضافه شده است. مسائلی مانند الحاد (الحاد)، اخلاق نیهیلیستی، تجربه گرایی، کوانتوم، سوفیسم، نظم جهان و رد تصادف، اثبات تجرد روح، تفاوت ربات و انسان، هوش مصنوعی، شرارت جهان، دلیل اعجاز قرآن، شناخت عوالم و مراحل هستی و شرح بهشت ​​و جهنم که در سایر کتب فکری موجود نیست.

نجفی برزگر افزود: همچنین در کتاب سعی شده طبابت شود نه اینکه اطلاعات داده شود. به طور کلی کتب دینی اطلاعات زیادی را به مخاطب منتقل می کند که معلوم نیست چه نقشی در ایمان و شخصیت افراد خواهد داشت. کتاب های اعتقادی باید به گونه ای باشد که از نظر پزشکی داروی مورد نیاز را به بیمار منتقل کند و از مطالب بیهوده پرهیز شود. البته کار من به دلیل رعایت موضوع درس فکر از مطالب غیر مفید عبور کرده است.

کتب اندیشه اسلامی در دانشگاه ها باید به روز شود

حجت الاسلام محمد نجفی برزگر کارشناس مذهبی

وی درباره خوانندگانی که می توانند مخاطب کتاب اندیشه مثبت اسلامی باشند، گفت: سیر مباحث در ابتدا با محوریت عقل فلسفی و در قسمت معاد با محوریت قرآن و روایت معتبر ارائه شده است. . فرآیند فکری در نظر گرفته شده در کتاب به گونه ای طراحی شده است که اگر فردی اعتقادی ندارد با طی کردن این فرآیند به نتایج مطلوب دست یابد و همچنین سعی کرده ام به سوالاتی که ممکن است در ذهن دانش آموز ایجاد شود پاسخ دهم. از قبل ببینید و به آنها پاسخ دهید

این استاد دانشگاه ادامه داد: این اثر برای عموم فهیم و دانشجویانی که به دنبال مطالعه عمیق تر معارف دینی هستند و در پاسخ به مسائل و شبهات جدید مطرح شده در فضای روزگار ما ارائه شده است، هرچند برخی از بخش های کتاب نیازمند آشنایی است. با آن فلسفه یا فیزیک دارد.

قائم مقام مرکز تخصصی شیعه شناسی امام هادی علیه السلام با اشاره به شبهات مطرح شده در فضای مجازی از سوی دشمن یا افراد ناآگاه در حوزه مسائل دینی، گفت: پاسخ به شبهه مانند بازی در میدان مقابل است. و هر چقدر هم که به شبهه پاسخ دهید، باز هم شک جدیدی پدید خواهد آمد. زیرا مفهوم شبهه به معنای چیزی است که شبیه به حقیقت است و برخی از مردم همواره به حقیقت شبهه دارند.

نجفی برزگر افزود: بنابراین همان طور که در کتاب نوشته ام، سیر مباحث به گونه ای ارائه شده است که اصلاً جای تردید نیست. اگر مطالب به صورت صحیح و اصولی مطرح شود جای هیچ تردیدی باقی نمی ماند. زیرا با ظهور حق و نور، جایی برای ظلمت و ابهام باقی نمی ماند.

وی افزود: سیر کتاب به گونه ای خاص طراحی شده که فرد را به صورت منطقی با خود همراه می کند و زمانی که حقیقت آشکار شود جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی ماند. موضوعات جدیدی که در کنار موضوعات اصلی کتاب مطرح می شود، برای جلوگیری از سوء تفاهم است. عدم تفاهم در مقایسه علوم تجربی با عقاید و عقاید دینی موجب سوء تفاهم می شود. خصوصاً بین علم فیزیک و اصول کلی فلسفه که در کتاب با طرح مباحثی مانند کوانتوم و نقد آن تلاش کرده ام، باید در جهت تناسب بین علوم مختلف گام برداشت.

کتب اندیشه اسلامی در دانشگاه ها باید به روز شود

کتاب اندیشه مثبت اسلامی; درس عمومی اندیشه اسلامی مبدأ و معاد در 297 صفحه منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا