کتاب و ادبیات

کتاب پهلوان باشی به مناسبت هفته تربیت بدنی رونمایی شد

تهران-ایرنا- کتاب پهلوان باشی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن شهید ضرغام فدراسیون کشتی رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، مراسم رونمایی از کتاب پهلوان باشی (روایت ستارگان) امروز (سه شنبه) با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جمعی از مسئولان ورزش و آموزش و پرورش از جمله دکتر قمرزاده برگزار شد. ، مدیر عامل انتشارات منادی تربیت. محسن شهرضایی نویسنده کتاب و مدیر عامل بنیاد نخبگان کشور، حجت الاسلام احدی مدیرکل فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، جمعی از پیشکسوتان و قهرمانان کشتی از جمله محمدابراهیم سیف پور، ابراهیم جوادی، منصور برزگر، علی اکبر حیدری، بهروز یاری، غلامرضا محمدی، عباس حاجکناری، حسن رنگرز، خانواده بزرگوار و معزز شهیدان کشتی گیر ابراهیم هادی، مصطفی صدرزاده و اصغر امان زاده، جمعی از نویسندگان، تصویرگران و دست اندرکاران چاپ کتاب برگزار شدند.

کتاب پهلوان باشی روایتی از 40 چهره ماندگار کشتی ایران است که توسط محسن شهرضایی با همکاری فدراسیون کشتی و موسسه فرهنگی منادی تربیت وزارت آموزش و پرورش نوشته شده است.

این کتاب نوزدهمین کتاب منتشر شده از سوی فدراسیون کشتی است که درباره خاطرات و زندگی نامه قهرمانان و بزرگان کشتی نوشته شده است.

علیرضا دبیر در این مراسم اظهار داشت: نباید نگاه کنیم چه کسانی اصولگرا هستند یا اصلاح طلب، مهم این است که چه کسانی به کشور خدمت می کنند. چهره هایی مانند مسعود سلطانی فر، کیومرث هاشمی و سیدرضا صالحی امیری زحمت کشیدند و نباید بگذاریم دانشی که دارند را با خود ببرند.

وی افزود: من با سیدرضا صالحی امیری رفاقت زیادی دارم و حتی ایشان در زمان ریاست کمیته ملی المپیک خدمات زیادی از نظر بودجه به کشتی ارائه کردند. وی که تجربیات مختلفی از جمله مدیرکل، معاون شهردار، وزارت ارشاد، سرپرست وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و حتی وزارت میراث را در کارنامه خود دارد، همیشه منشأ خیر و برکت بود.

دبیر بیان کرد: در حال حاضر 1500 کشتی گیر شهید داریم که تاکنون 17 کتاب درباره زندگی آنها تدوین و منتشر شده است. همچنین 50 پرونده دیگر نیز در دست اقدام است. در عین حال در حال برنامه ریزی برای انتشار زندگی قهرمان جهان و المپیک هستیم که تاکنون منتشر شده است.

دارنده مدال طلای بازی های المپیک 2000 سیدنی همچنین با اشاره به رونمایی از کتاب قهرمانان کشتی گفت: نگارش کتاب بزرگان کشتی وظیفه ماست و تدوین کتاب 117 جهان و در دستور کار ماست. قهرمانان المپیک.” اکنون اعلام کرده ام که کتاب امام علی حبیبی اولین طلای ایران در المپیک و عبدالله موحد از بزرگان کشتی ایران در دستور کار قرار می گیرد.

وی با اشاره به تدوین تاریخ شفاهی ورزش گفت: این اقدام ماندگار سید رضا صالحی امیری بود که بسیار ارزشمند است. او زمانی که رئیس کمیته ملی المپیک بود این کار را انجام داد. وزیر گردشگری در مورد کشتی اظهارات مهمی دارد. به گفته صالحی امیری، کشتی در کنار یک ورزش، میراث ملی ایران است.

منشی همچنین گفت: خاطرات قهرمانان ما در گذر زمان گم نشود. فردین را همه با فیلم هایش می شناسند اما باید خاطرات این کشتی گیر و عبدالحسین فعلی یکی از مربیان قدیمی این رشته را جمع آوری کرد. همه خاطرات تختی از کشتی نیست، حتی می توان از شوخی های او نوشت.

رئیس فدراسیون کشتی یادآور شد: گزارشی در خصوص چاپ 17 عنوان کتاب خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد و معظم له تاکید کردند که این اقدامات باید افزایش یابد.

در ادامه این مراسم سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن تجلیل از قهرمانان کشتی ایران از کتاب پهلوانباشی رونمایی کرد.

صالحی امیری: هنر معلمی بود که همه را دور هم جمع کرد

سیدرضا صالحی امیری نیز در این مراسم با تجلیل از بزرگان کشتی ایران گفت: این هنر بزرگ علیرضا دبیر بود که با این اقدام ارزشمند توانست همه قهرمانان جهان و المپیک را در کنار خود جمع کند.

وی با اشاره به اینکه فضایی که امروز دیدم انگار در کاخ نیاوران بودم، افزود: آنچه دبیر در ورزش ایجاد کرد در تاریخ ایران ماندگار است. نماد توسعه و سازندگی است و زمین باید درس عبرتی برای مدیران ورزش و ایران باشد.

صالحی امیری تصریح کرد: مشغول کارهای اجرایی دولت هستم اما دوباره افتخار را در ورزش دیدم چرا که نشان از درک روشن دبیر 50 سال آینده دارد.

وی بیان کرد: آنچه در بعد مدیریتی قابل تقسیم است باید مدیران کوته فکر و مدیران دوراندیش و به نوعی مدیران امروز و فردا معرفی شوند. اما فارغ از هر چیزی نمی توان از کشتی غافل شد و البته بارها گفته ام که کشتی فراتر از تشک و مسابقه است، اما هویت ایرانیان است.

وی افزود: جمع بندی کشتی با مدال به معنای تصویر یک قهرمان ایرانی در مدت کوتاهی برای جامعه است. اما کشتی به هویت می پردازد و با سکوی پهلوی بالا می رود.

مدال جسم و ماده قهرمان روح است

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: باید برای جوامع امروزی الگوسازی کنیم و اسطوره ها را معرفی کنیم. البته برای ثبت تاریخ شفاهی الگوی روایی در تاریخ ایران شکل گرفته است.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: این کشتی ریشه دارد و مصنوعی نیست.

وی افزود: قهرمانان ما نماد ملی سرزمین ما محسوب می شوند و قضاوت ما بر اساس فضیلت و دانش آنهاست زیرا قهرمانان مظهر فضیلت در جامعه هستند. البته هر وقت از ریشه فاصله بگیریم کج می شویم.

وی در خصوص اینکه اگر کشتی نداشتیم وضعیت ما در المپیک چگونه بود، گفت: کشتی روح ورزش ما فراتر از بدن است. توکیو، پاریس، و از مونترال. اگر این تاریخ زنده است یعنی کشتی برای ما مایه مباهات بود و تفاوت خاصی با سایر رشته ها دارند. ورزشکاران سایر رشته ها زمانی که از دنیای قهرمانی دور هستند کمتر دیده می شوند اما قهرمان زندگی معنوی خود را در کشتی آغاز می کند و الگویی برای جامعه می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا