کتاب و ادبیات

کتاب چهارم گویش‌های استان اصفهان منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «گنجینه گویش های ایرانی، استان اصفهان (4)» نوشته حبیب برجیان و شهلا فتحی بروجنی منتشر شد. این کتاب چهارمین کتاب گویش های استان اصفهان است که به همت گروه زبان و گویش های ایرانی فرهنگستان در اختیار علاقه مندان مجموعه ی گویش های ایرانی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا از فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کتاب حاضر حاوی داده های گردآوری شده گویش ها است. وندادهی، آزانی، ویوی، ووزانی، میمه های، جوشقانی، کامویی، پنداسی و ورکانی است. در مقدمه این کتاب می خوانیم: «مجموعه زبان مندرج در این کتاب از پرسشنامه های فرهنگستان زبان و ادب فارسی گردآوری شده است و حدود 2400 کلمه شامل چند فعل و 100 جمله فارسی اساس ترکیب آن بوده است. .

ارزش این کتاب از آنجا ناشی می شود که به غیر از لهجه جوشقانی و میمی، برای اولین بار لهجه های دیگری که در کتاب گنجانده شده است مورد تحقیق قرار گرفته است. مطالعات قبلی درباره دو گویش جوشقانی و میمی توسط محققانی مانند آن لمبتون (1938)، کارل کارهنه (1982)، احسان یارشاطر (1985)، دونالد استیلو (2007)، محمدرضا مجیدی (1354)، محمدتقی معینیان انجام شده است. (1386)، و رحمت اله زرگری (1386). 1374) انجام داده بود. بخشی دیگر از این تحقیق توسط نویسندگان کتاب در دهه 80 و 90 انجام شده است.

در فصل اول دستور زبان مربوط به گویش های این 9 روستا در دامنه های غربی رشته کوه کرکس از نظر ساختاری مانند اصوات، عدد، هویت، جنسیت، ضمیر، حرف اضافه، فعل، پیشوند فرهنگ لغت، بررسی شده است. و غیره که به طور کلی شامل 15 بخش است. خواهد بود نویسندگان بخشی با عنوان «سخنران این دفتر» شامل ویژگی های افراد مورد تحقیق در گویش های 9 گانه این دفتر از نظر نام، سن، سواد و شغل به کتاب اضافه کرده اند که به مخاطبان می دهد. دید بهتر جامعه پژوهشی هر یک از گویش های این دفتر. .

بخش اصلی کتاب فرهنگ موضوعی و مقوله‌های گسترده از نام‌گذاری ابزار تا بیان ویژگی‌های انسانی در 9 گویش است.

کتاب چهارم گویش های استان اصفهان تالیف حبیب برجبان و شهلا فتحی بروجنی در 365 صفحه و به قیمت 310 هزار تومان در انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا