موسیقی

کیوان ساکت: خلاقیت به معنای ماندگاری نیست



به گزارش هنرآنلاین، کیوان ساکت (آهنگساز و استاد نوازنده تار و سه تار) گفت: خلاقیت یعنی خلق یک اثر هنری یا هر چیزی که قبلا وجود نداشته است. همان گونه که استاد شفیعی کدکنی در مدح حافظ بیان کرده و شعر او را نوعی خلاقیت برشمرده و آن را آشنایی زدایی نامیده است.

وی ادامه داد: در واقع باید گفت خلاقیت به این معناست که هنرمند خلاق امروزی در عرصه موسیقی، آهنگ یا آهنگی را که بر روی آلات موسیقی مختلف نواخته می شود، خلق کند، بنوازد و به گونه ای تنظیم کند که در نگاه اول چندان از آن برخوردار نباشد. ارتباط با هیچ یک از او هیچ اثر قبلی ندارد و در عین حال بر اساس تمام استانداردهای هنری و فنی حرف تازه ای در خود دارد.

این نوازنده زهی تصریح کرد: ماندگاری یک اثر هنری از جمله آثار موسیقایی تنها به خلاقیت مربوط نمی شود، زیرا ممکن است آثار بسیاری از آثاری که در حوزه موسیقی خلق می شوند در یک بازه زمانی به شهرت بیایند. مانند بسیاری از آهنگ های پاپ که در این دوران بسیار خوانده شده اند، اما عمر این آهنگ ها گاهی حتی به یک سال هم نمی رسد و فراموش می شوند. بنابراین عنصر ماندگاری با خلاقیت متفاوت است و ویژگی های دیگری نیز برای ماندگاری یک اثر ضروری است.

وی ضمن اشاره به اینکه استعدادهای زیادی با برگزاری رویدادها و جشنواره های موسیقی شکوفا می شود، افزود: مهم این است که شکوفایی استعدادها در جایی معنا پیدا می کند و در صورت وجود مکان و زمینه فعالیت در عرصه موسیقی و خود را نشان می دهد. به همین ترتیب این منطقی نیست؛ این برداشتی است که من همیشه در ذهن داشتم.

ساکت تاکید کرد: در همه کشورهای پیشرفته دنیا که برای فرهنگ و هنر از جمله موسیقی ارزش و ارزش قائل هستند و می دانند که هنر با کیفیت و موسیقی ناب در هدایت و آرامش جامعه و همچنین در اخلاق و فکر و اندیشه موثر است. و ساختار ذهنی مردم آن. . این شهرداری ها هستند که حامی هنر و فرهنگ به ویژه موسیقی هستند و نقش مهمی در این زمینه دارند.

این آهنگساز یادآور شد: متأسفانه گاهی اوقات در ایران رویدادها و جشنواره ها عمدتاً توسط موسسات و شرکت های خصوصی برگزار می شود و نهادهای دولتی و نیمه دولتی از جمله شهرداری ها کمتر در این زمینه قدم برداشته اند و یا اگر وارد شده اند از آن استفاده کرده اند. برای بیان مقاصد سیاسی این موضوع بسیار ناموجه است. این در حالی است که هنر وسیله پیشرفت و ترقی فکری و آرامش و آسایش و شادی جامعه است.

ساکت در پایان ساز ابراز امیدواری کرد که جشنواره ملی موسیقی خلاق شاهین شهر نه تنها زمینه شکوفایی استعدادهای خلاق را برای خلق آثار ماندگار و تأثیرگذاری در هنر فراهم کند. بلکه باید به گونه ای باشد که استعدادهای موسیقی رها نشده و زمینه فعالیت آنها در عرصه موسیقی کشور فراهم شود.

منبع: سایت خبری هنرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا