علم و دانش

گام‌های فناورانه دولت سیزدهم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان

اصفهان- ایرنا- دولت سیزدهم در طول ۳۳ ماه فعالیت در جهت هموارسازی مسیر حوزه علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان اصفهان گام‌های موثری برداشت، تجاری‌سازی ۵۵۰‏ محصول و خدمت فناورانه، رشد و توسعه بیش از ۷۰۰‏ شرکت فناور و افتتاح نخستین پارک علم و فناوری سلامت کشور، تنها بخشی از خدمات دولت آیت الله رئیسی در زیست بوم نوآوری و فناوری دیار نصف جهان است.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در طول سه سال فعالیت خود نشان داد دغدغه‌های فراوانی در رابطه با زیست بوم علم و فناوری کشور دارد و از این رو در جهت هموار سازی مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور و به ویژه در استان اصفهان گام‌های موثری برداشت.

اصفهان یکی از استان‌های پیشران در پژوهش و فناوری کشور است و به عنوان دومین استان دانشگاهی، با دارا بودن سهم ۱۰ درصدی از کل شرکت‌های دانش بنیان دست پری در توسعه پژوهش و فناوری دارد و از این رو در کانون توجه دولت سیزدهم در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان قرار گرفت.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم توجه به تولید ارزش افزا که پیش نیاز آن اقتصاد دانش بنیان بود افزایش یافت و پس از گذشت بیش از یک دهه از تصویب «قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات»، در دولت سیزدهم برای نخستین بار خَلاهای قانونی متعدد این حوزه که راه را برای ادامه فعالیت‌ها و به بلوغ رساندن این عرصه در کشور ناهموار کرده بود، شناسایی شد و «طرح قانون جهش تولید دانش‌بنیان» با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گرفت.

سال ۱۴۰۱ را، رهبر معظم انقلاب سال « تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» نامیدند و شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، با وجود برخی قواعد و خطوط قرمز در برخی حوزه ها از جمله سرمایه گذاری و مالیات، با جدیت مثال زدنی موافقت و نظر دولت و مجلس شورای اسلامی را برای اجرایی سازی هرچه سریع تر قانون جهش تولید دانش بنیان به یکدیگر نزدیک کردند.

«طرح قانون جهش تولید دانش‌بنیان» سرانجام با پیگیری دولت سیزدهم و پس از تأیید شورای نگهبان در اردیبهشت ۱۴۰۱ به تصویب رسید و بلافاصله پس از ابلاغ این قانون در سوم خرداد ۱۴۰۱ دولت با تشکیل شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان، به سرعت تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون را در دستور کار قرار داد.

بسیاری از مفاد «قانون جهش تولید دانش‌بنیان» به اصلاح قوانین گذشته یا تکمیل قوانینی از جمله قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و رفع موانع تولید محصولات رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان پرداخته است تا خلاهای قانونی موجود در مسیر توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری کشور را رفع کند.

گام‌های فناورانه دولت سیزدهم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان

مهیا کردن فضای کسب و کار برای تحقق اقتصاد دانش بنیان

دولت سیزدهم تنها به پیگیری برای وضع «قانون جهش تولید دانش‌بنیان» اکتفا نکرد و مهیا کردن فضای کسب و کار در این عرصه را دستور کار قرار داد، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در سفری به اصفهان گفت: تحقق اقتصاد دانش بنیان برای کشور یک ضرورت است و مهمترین چالش پیش روی آن نامناسب بودن فضای کسب و کار در این عرصه است و باید سیاست گیری ها و جهت گیری ها در جهت رفع موانع این عرصه باشد.

محمدصادق خیاطیان یزدی ادامه داد: با وجود تصویب قانون‌های حمایتی مربوط به این حوزه در مجلس شورای اسلامی و با وجود موفقیت های علمی پژوهشگران کشور نامناسب بودن فضای کسب و کار دانش‌بنیان، مهمترین عامل داخلی سد راه کارآفرینان است و شاخص ها و آمارها موید این مطلب است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: در تحول دانش بنیان ما در دوران گذار بسر می بریم و تصویب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان زمینه افزایش اشتغال دانشجویان کشور را فراهم کرده است و نباید فراموش کنیم که نیروی انسانی ظرفیت مهم کشور ما است که باید زمینه های بالندگی آن‌ها را فراهم کنیم.

خیاطیان یزدی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به شرکت‌های نوپا و برگزیده در جشنواره شیخ بهایی امسال مبلغ پنج میلیارد تومان و به شرکت های رشدیافته تا مبلغ ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می کند.

گام‌های فناورانه دولت سیزدهم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان

تجاری‏ سازی ۵۵۰‏ محصول و خدمت فناورانه شرکت های دانش بنیان استان اصفهان

در سال های اخیر توانایی توسعه دانش و فناوری به مهم‌ترین «مزیت رقابتی» شرکت‌ها و کشورها بدل شده است و هرچند در گذشته دارا بودن منابع طبیعی و خدادادی مانند نفت و گاز در عصر کشاورزی یا در اختیار داشتن ماشین‌آلات تولید انبوه و صنعتی در عصر صنعت، نجات بخش اقتصاد کشورها بود، در این سالها این مزیت ها جای خود را «اقتصاد دانش بنیان» داده است، اقتصادی که از خلق و تجاری سازی دانش تغذیه می‌کند.

باتوجه به اولویت استان اصفهان در توسعه اقتصاد دانش بنیان، تجاری سازی ‎۵۵۰‏ محصول و خدمت فناورانه شرکت‌های دانش بنیان در دولت سیزدهم در این استان انجام شد.

تجاری‏ سازی ۵۵۰‏ محصول و خدمت فناورانه شرکت های دانش بنیان استان اصفهان اقدامی مهم در در حرکت اقتصادی استان به سمت «اقتصاد دانش بنیان» تلقی می شود به ویژه آنکه این اقتصاد به عنوان راهبرد توسعه اصفهان تعیین شده است.

گام‌های فناورانه دولت سیزدهم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان

رشد و توسعه بیش از ۷۰۰‏ شرکت و مؤسسه فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان نخستین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و یکی از زیرمجموعه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ به‌طور جدی با راه‌اندازی نخستین مرکز رشد آغاز کرد.

گردش مالی واحدهای فناور مستقر در این شهرک حدود ۱۴۸ هزار میلیارد ریال است و اصفهان به‌عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را به وجود آورد، حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش‌ بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان کشور در این زمینه است.

با لحاظ اقتصاد دانش بنیان بعنوان یکی از محورهای توسعه استان اصفهان، در دولت سیزدهم زمینه رشد و توسعه بیش از ۷۰۰ شرکت و مؤسسه فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان محقق شد.

گام‌های فناورانه دولت سیزدهم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان

تولید پنل‌های خورشیدی ماهواره های فضایی در اصفهان

در دولت سیزدهم پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان موفق به تولید پنل خورشیدی با بازدهی بالا به منظور تأمین انرژی اجزای داخلی ماهواره های فضایی شد.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان در این پیوند به ایرنا گفت: یکی از متداول‌ترین راه‌های تأمین انرژی اجزای مصرف کننده داخلی ماهواره‌ها، استفاده از پنل‌های مجهز به سلول‌های خورشیدی است که با توجه به محدودیت فضا و وزن در ماهواره‌ها، بالا بودن بازدهی سلول یک مزیت محسوب می‌شود.

جعفر مطلب زاده با بیان اینکه پنل خورشیدی از اتصال سلول های خورشیدی به یکدیگر و تشکیل مجموعه ای از آرایه‌های منظم تولید می‌شود، گفت: پنل تولید شده، مجموعه‌ای متشکل از تعدادی سلول قرارگرفته بر روی یک ساندویچ پانل با هسته لانه زنبوری است که پوشش مقاوم در مقابل تشعشعات فضایی، اتصالات الکتریکی، دیودهای محافظ و کانکتورهای اتصال پانل از قابلیت های آن به شمار می‌رود.

گفتنی است، پژوهشکده مواد و انرژی اصفهان از سال ۱۳۶۴ با عنوان مرکز تحقیقات مهندسی در حوزه انجام تحقیقات کاربردی و توسعه فناوری‌های نوین تاسیس شد و طرح‌های متعددی را متناسب با نیازهای صنعتی و فناوری کشور انجام داده است.

این مرکز از سال ۱۳۹۰، به پژوهشگاه فضایی ایران منتقل و به پژوهشکده ارتقاء یافته است و عضوی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می شود.

گام‌های فناورانه دولت سیزدهم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان

افتتاح نخستین پارک علم و فناوری سلامت کشور در اصفهان

در دولت سیزدهم با نگاه ویژه شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی به حوزه سلامت یک اکوسیستم فناوری در کشور ایجاد شد به گونه‌ای که ۲۵ مرکز رشد فناوری سلامت در نقاط مختلف کشور فعال گشت که این تعداد نسبت به دولت قبل ۲۱.۷ درصد رشد داشته است و همچنین در دولت مردمی پنج پارک علم و فناوری سلامت در کشور ایجاد شد و پارک‌های فعال در این حوزه به ۱۵ مورد رسید.

نخستین پارک علم و فناوری سلامت کشور در دولت سیزدهم از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استقرار ۴۰ شرکت‏ فناور افتتاح شد و پس از آن روند ایجاد این پارک ها در سراسر کشور سرعت گرفت.

علاوه بر احداث مراکز رشد فناوری سلامت و پارک های علم و فناوری سلامت، تدوین شتاب دهنده‌ها در این حوزه نیز در دولت مردمی رقم خورد و با اضافه شدن ۸۲۶ اختراع جدید شاهد رشد ۴۲ درصدی در این حوزه بودیم.

گام‌های فناورانه دولت سیزدهم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در اصفهان

موارد یاد شده در این گزارش تنها بخشی از خدمات مستقیم دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حوزه علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان است، و چه بسا کارهای بسیار دیگری نیز در یکهزار روز خدمت دولت مردمی سیزدهم در این حوزه به صورت غیر مستقیم برای توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری استان انجام شده است که اجرای طرح رتبه بندی معلمان، توسعه، تجهیز و ساخت مدارس، احداث و تعمیر کلاس های آموزش و پرورش و دانشگاه ها و استخدام معلمان و اساتید هیات علمی تنها گوشه ای از آن‌هاست.

به گزارش ایرنا، هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی سقوط بالگرد شد و با همراهانش به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا