رابطه و ازدواج

گرومینگ جنسی، فرآیند تجاوز به کودکان

کلینیک روانشناسی و مشاوره ایوان – آراستگی جنسی به عنوان فرآیندی فریبنده تعریف می شود که در آن مرتکب به دنبال تسهیل تماس جنسی با خردسالان است و در عین حال از کشف و افشای آن اجتناب می کند. در حالی که اعتقاد بر این است که بخشی از کسانی که در دوران کودکی مرتکب سوء استفاده جنسی می شوند از استراتژی های نظافت جنسی استفاده می کنند، مطالعه جدید روی بیش از 1000 بزرگسال بازمانده از آزار جنسی دوران کودکی نشان داد که رفتارهای نظافت جنسی در 99 درصد موارد گزارش شده است. به طور متوسط، 14.25 رفتار نظافت جنسی در هر مورد گزارش شد.

در حالی که اصطلاح آراستگی جنسی رایج است (بیشتر در کشورهای غربی)، در مورد معنای آن و به طور خاص تر ظاهر آن در جامعه ما اتفاق نظر و وضوحی وجود ندارد که شاید به دلیل عدم وجود معادل فارسی برای این اصطلاح باشد. برای غلبه بر این مانع، ما تحقیقات موجود را برای توسعه و تأیید محتوای مدل نظافت جنسی (SGM) مرور کردیم. مطالعات نشان می دهد که نظافت جنسی شامل پنج مرحله است:

در این تحقیق، 42 رفتار مختلف نظافت جنسی در هر یک از پنج مرحله شناسایی شد و مطالعات بعدی مشخص کرد که کدام یک از این رفتارهای نظافت جنسی “هشدار خطر” است و در میان افرادی که در کودکی یا نوجوانی تجربه آزار جنسی را داشته اند، بیشتر گزارش شده است. بوده است

در مطالعات بعدی، مشخص شد که شایع ترین رفتارهای نظافت جنسی گزارش شده عبارتند از:

  • مرتکب کودکی را انتخاب کرد که ثابت یا قابل اعتماد (68 درصد) یا دارای عزت نفس پایین (61 درصد) بود.
  • انجام سرگرمی به تنهایی با کودک (57 درصد)
  • آنها خود را خوب، جذاب، دوست داشتنی نشان می دهند (70 درصد)
  • نشان دادن توجه زیاد (56 درصد) یا محبت (54 درصد) به کودک
  • استفاده از لمس به ظاهر ناخواسته (51 درصد).

طیف وسیعی در تعداد رفتارهای نظافت جنسی تایید شده وجود داشت، به طوری که تعداد کمی از شرکت کنندگان در مطالعه هیچ رفتار نظافت جنسی را گزارش نکردند و برخی نیز تا 36 مورد (از 42 مورد ممکن) را گزارش کردند. تعداد و نوع رفتارهای نظافت جنسی بر اساس ویژگی های قربانی و مرتکب (پسر، دختر، کودک و نوجوان)، رابطه مرتکب با کودک (به عنوان مثال عضو خانواده، آشنا، غریبه) و زمینه های زندگی متفاوت است. .

این یافته ها همچنین پیامدهای متعددی برای پیشگیری و تشخیص سوء استفاده جنسی دارند. با توجه به اینکه تقریباً تمام تجاوزات جنسی شامل نظافت جنسی است و بیشتر رفتارهای نظافت جنسی قبل از سوء استفاده جنسی از طریق تماس رخ می دهد، درک و شناسایی رفتارهای نظافت جنسی برای جلوگیری از تجاوز جنسی ضروری است.

  • در حال حاضر قوانینی برای جلوگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان داریم، اما نیاز به آموزش پیشگیری از آزار جنسی متناسب با سن در مدارس وجود دارد. در حالی که همه دانش آموزان باید این اطلاعات را دریافت کنند، اطلاعات مربوط به رفتارهای نظافت جنسی و به طور خاص رفتارهای هشدار دهنده نیز باید گنجانده شود. کودکان، والدین و کسانی که از کودکان مراقبت می کنند باید بدانند رفتارهای نظافت جنسی چگونه است و در صورت مشاهده چنین رفتارهای بالقوه چه باید بکنند. (مقاله پیشنهاد می شود 4 نکته مهم برای درک احساسات کودکان بخوانید.)
  • بیش از دو سوم کسانی که در دوران کودکی و نوجوانی تجربه آزار جنسی را داشته اند، خود را سازگار و قابل اعتماد به دیگران می دانند. مجرمان بزرگسال از قدرت خود بر کودکان استفاده می کنند تا کودکان را وادار کنند تا آنچه را که می خواهند انجام دهند و به کسی در مورد سوء استفاده نگویند. در حالی که موافقت و اعتماد با بزرگسالان می تواند یک رفتار اجتماعی برای کودکان باشد (یعنی کودکان باید به بزرگترها و معلمان خود احترام بگذارند)، مراقبان و کسانی که از کودکان و نوجوانان مراقبت می کنند باید به آنها در مورد مرزهای مناسب با بزرگسالان مختلف در زندگی خود آموزش دهند. اهمیت گفتن اینکه آیا این مرزها شکسته شده است را به کودکان آموزش دهید. حتی اگر بزرگسالی باشد که قرار است به او احترام بگذارند یا از او اطاعت کنند.
  • برخلاف تصور خطرناک بودن غریبه ها، اکثر مجرمان برای کودک شناخته شده هستند و بسیار امن به نظر می رسند. مهم است که اطمینان حاصل شود که چنین کلیشه ها و سوگیری ها ما را از شناسایی رفتارهای هشدار دهنده در هنگام مشاهده باز نمی دارد. فقط به این دلیل که کسی “پسر خوب” یا یک فرد محترم است، به این معنی نیست که نمی تواند تجاوز کند.
  • تقریباً دو سوم از شرکت کنندگان در این مطالعه اعتماد به نفس پایینی داشتند که آنها را در معرض خطر سوء استفاده جنسی قرار می داد. زیرا مرتکبین از این آسیب پذیری با استفاده از راهبردهای نظافت جنسی که این آسیب پذیری را شکار می کند (مانند توجه، تعریف و تمجید و تعریف) سوء استفاده می کنند. شناسایی زودهنگام کودکانی که از نظر عاطفی آشفته هستند و انجام مداخلاتی برای افزایش عزت نفس می تواند از آنها در برابر تجاوز جنسی محافظت کند. (مقاله پیشنهاد می شود 3 راه شگفت انگیز برای افزایش عزت نفس کودکان بخوانید.)
  • در ایران قوانین زیادی در رابطه با پیشگیری از تجاوز به کودکان وجود دارد و کمپین های آگاهی دهی زیادی توسط پلیس، شهرداری، بهزیستی و … انجام شده است که چنین قوانینی می تواند از سوء استفاده جلوگیری کند و مرتکبین احتمالی قبل از آسیب رساندن به کودک تحت تعقیب قرار گیرند. حمایت از قوانین مبتنی بر شواهد می تواند فرزندان ما را ایمن تر نگه دارد.

سوء استفاده جنسی از کودکان 100% قابل پیشگیری است. با توجه به اینکه 99 درصد از تمام آزارهای جنسی در دوران کودکی شامل نظافت جنسی است، آن را به یک هدف ایده آل برای پیشگیری تبدیل می کند. همه ما باید بدانیم رفتارهای نظافت جنسی چگونه به نظر می رسد و اگر آنها را دیدیم چه کنیم.

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا