دنیای مد

گزارش هفته دیزاین تهران

سال صفرِ هفته‌ دیزاین تهران از تاریخ ۵ تا ۱۵ مرداد ماه 1403 در دو بخش نمایشگاهی و رویداد شهری برگزار شد. این رویداد که به صورت جزئی‌تر از سال 1398 و با هدف پیوند بین صنعت و دانشگاه، در جهت تولید مبلمان اصیل ایرانی آغاز شده بود، امسال برای اولین بار به شکل گسترده‌تر و نمایشگاهی، طی یک هفته‌ به نمایش درآمد؛ برگزارکننده‌ی این نمایشگاه، پیشگامان صنعت مبلمان پرشیا(فیپکو) تحت حمایت اتحادیه‌ی تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران بود.

اما برگزاری نمایشگاهی در حوزه فشن، استایل‌های خاص بازدیدکنندگان و حضور برند درسا توجه اهالی فشن از جمله تیم کمد را بیش‌ از پیش به این رویداد جلب کرد و باعث شد تا پس از بازدید، گزارشی از این رویداد تهیه کنیم و در این مطلب به هفته دیزاین تهران بپردازیم.

مروری بر هفته دیزاین تهران

در این هفته نزدیک به ۷۰ مکان تاریخی و فرهنگی شهر تهران میزبان طراحان، معماران و هنرمندان بودند تا دنیای پویای دیزاین، هنر-صنعت مبلمان، صنایع دستی و فرهنگ ایرانی را به نمایش بگذارند.

نمایش آثار هنرهای تجسمی، برگزاری پنل‌های گفتگو، مسابقه‌ی طراحی و معرفی محصولات برندها نیز از دیگر برنامه‌های این رویداد بودند و برندهای مختلفی مثل درسا، وست و dzen در این هفته حضور داشتند.

شرکت در این رویداد برای همه‌ی هنرمندان و طراحان در رشته‌های مختلف دیزاین مثل طراحان مبلمان، معماران، طراحان محصول، طراحان نور، طراحان گرافیک و حتی طراحان مد آزاد بود و از آن‌جا که این رویداد به منظور بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ عمومی برگزار می‌شد، محله‌های مرکز شهر تهران که مملو از مکان‌های فرهنگی مثل عمارت‌ها، کوچه‌های تاریخی، تئاتر و گالری است برای میزبانی انتخاب شده بودند.

خانه‌ وست، خانه کارستان و منزل بهرامی در منطقه ۱۱، شهر کتاب ایرانشهر در منطقه ۶، عمارت مسعودیه و خانه اتحادیه(امین‌السطان) در منطقه ۱۲‌ و تعدادی از مکان‌های فرهنگی منطقه ۱و۳ تهران، میزبان‌های رویداد شهری هفته دیزاین تهران بودند که آثاری زیبا با تکنیک‌هایی مانند پاپیه‌ماشه، آرت‌دکو، آبنوس‌وار و پتینه را از طراحان مختلف به نمایش گذاشته بودند.

نمایشگاهی با محوریت فشن در خانه‌ مان

در کنار مبلمان و هنرهای تجسمی، یک نمایشگاه در حوزه‌ی فشن هم در هفته‌ی دیزاین در فضای کار اشتراکی خانه‌مان به کیوریتوری سارا مهدیان برگزار شده بود. این محل با قدمت بیش از پنجاه سال و با دکور وینتج و قدیمی، فضایی سرشار از آرامش و و خلاقیت ایجاد کرده بود. این نمایشگاه شامل چند اثر از حوزه‌ی هنر تجسمی، هنر اوریگامی، لباس‌های مفهومی، اکسسوری‌های کانسپچوال، پارچه‌های چاپی، مودبردها و اتودها بود.

اولین چیزی که در این نمایشگاه جلب توجه می‌کرد، عدم هماهنگی و اجرای ضعیف برخی آثار بود:

•عدم همبستگی میان لباس‌ها به دلیل نبود یک موضوع واحد

•عدم ارتباط میان لباس‌های فیوچریستیک و فرازمینی نمایشگاه با مکان برگزاری نوستالژیک

• دوخت بی‌کیفیت و اجرای ضعیف بعضی لباس‌ها

البته نهایی شدن این نمایشگاه چند روز پیش از آغاز هفته دیزاین تهران و آماده‌سازی این بخش در مدت محدود ۲ روزه، برخی موارد فوق را توجیه می‌کرد.

در هفته دیزاین تهران، که محوریت اصلی آن بیشتر طراحی مبلمان و معماری بود، برگزاری تنها یک نمایشگاه لباس تا حدودی می‌توانست مورد سوال باشد. وقتی همه‌ی توجهات معطوف به طراحی مبلمان، معماری و اکسسوری‌های دکوری است، اختصاص فضا و امکانات برای نمایش لباس‌هایی با کیفیت معمولی یا کمتر، کمی قابل بحث به نظر می‌رسید و بهتر بود که برگزاری نمایشگاه لباس به یک رویداد جداگانه و مرتبط با هفته‌ی مد اختصاص داده می‌شد.

استایل بازدیدکنندگان در هفته دیزاین تهران

در هفته دیزاین تهران، علاوه بر آثار و طرح‌های به نمایش گذاشته شده، شکل پوشش بازدیدکنندگان نیز بسیار جالب بود. در این نمایشگاه، اقشار مختلف مخاطبان حضور داشتند و  با سلایق و سبک‌های متنوعی لباس پوشیده بودند که مشاهده‌ی آن‌ها خالی از لطف نبود. حتی می‌توان گفت که استایل بازدیدکنندگان در برخی موارد به اندازه‌ی آثار به نمایش گذاشته شده، متمایز و قابل توجه بود. این تنوع و خلاقیت در حوزه‌ی مد و پوشش در هفته‌ی دیزاین، جلوه‌ای دیگر از پویایی و تنوع فرهنگی جامعه را به نمایش می‌گذاشت.

اگر شما هم از هفته‌ی دیزاین تهران، به صورت حضوری بازدید کرده‌اید؛ حتما نظرتان را برایمان بنویسید و تجربه‌تان را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. 

منبع: مجله‌ی کمد سارک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا