کتاب و ادبیات

گوش‌های کودکان را به شنیدن قصه عادت دهیم

تهران – ایرنا – کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آماری را اعلام کرد که بر اساس آن تنها در یک روز حدود 2600 قصه گو در سراسر کشور برای بیش از 231 هزار کودک و نوجوان قصه گفتند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 18 مهر همزمان با برپایی هفته ملی کودک به عنوان «روز کودک، روز قصه» نامگذاری شد و این مرکز مرجعیت ملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. کنوانسیون حقوق کودک در یک همکاری مشترک آنها به همراه یونیسف از همه قصه گویان ایران خواستند در این روز قصه های شیرین خود را برای کودکان ایرانی سراسر کشور تعریف کنند.

توسعه و ترویج قصه گویی در ایران به ویژه در کانون پرورش فکری شاید سابقه ای نزدیک به 60 ساله از این نهاد داشته باشد، اما از سال 1376 که اولین جشنواره قصه گویی کانون ابتدا در تهران و سپس در رشت آغاز به کار کرد. عنوان یک هدف اصلی در برگزاری این رویداد ملی و بعد بین المللی در دستور کار قرار گرفت.

سال گذشته در زمستان 1402 بیست و پنجمین دوره این جشنواره در یزد در حالی برگزار شد که مسئولان کانون از ثبت نام بیش از 14 هزار قصه گو در سامانه اینترنتی این دوره از جشنواره خبر دادند که افزایشی را نشان داد. از نظر تعداد شرکت کنندگان در جشنواره

اگرچه این آمار شامل قصه‌گویان بزرگسال مانند پدربزرگ و مادربزرگ، مادر و پدر، معلمان مدارس و مربیان مراکز و دیگر قصه‌گویان و حتی نوجوانان می‌شود، اما در عین حال نشان می‌دهد که جمعیت چند میلیونی کودک و نوجوان بیشتر به قصه و قصه‌گویی علاقه دارند. ضرورت ترویج و گسترش آن در جامعه به ویژه در مدارس ضروری است.

بر این اساس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فراخوان برنامه «روز کودک، روز قصه» را به مناسبت 27 مهرماه 1403 منتشر کرد تا این برنامه در تمامی مراکز قصه گویی، پارک ها، کتابخانه ها، مراکز کانون برگزار شود. ، کتابفروشی ها، مراکز خرید، مراکز گردشگری، مدارس، مراکز کودکان با نیازهای ویژه و بیمارستان ها.

اکنون مواد معدنی فروهر مدیرکل آفرینش های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه دو هزار و 594 قصه گو در «روز کودک، روز قصه» برای 231 هزار و 390 مخاطب به قصه گویی پرداختند، گفت: بیشترین اجرای قصه گویی در استان ها است. استان های گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، لرستان، یزد، مرکزی، سیستان و بلوچستان و اردبیل انجام شده است و بیشترین تعداد قصه گو به استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، لرستان، یزد، گیلان، مرکزی، به ترتیب سیستان و بلوچستان و اردبیل.

بگذارید گوش کودکان به شنیدن داستان عادت کند

وی همچنین گفت: آمار بیشترین مخاطب داستان از استان های چهارمحال و بختیاری، بوشهر، هرمزگان، کرمانشاه، یزد، لرستان، خراسان رضوی، اردبیل و فارس است.

مدیرکل آفرینش های فرهنگی کانون یادآور شد: «روز کودک، روز قصه» با شعار «با هم برای کودکان قصه بگوییم» برگزار شد و مربیان و قصه گویان کانون در این روز در فضاها و مکان های حضور کودکان و نوجوانان به اجرای قصه پرداختند. گردهمایی و هدف از اجرای این برنامه نیز توسعه و ترویج قصه گویی، ایجاد فضای فرهنگی متنوع و شاد در فرهنگسراهای اجتماعی با رویکرد توجه به جامعه کودک و نوجوان و آشنایی با حوزه های پزشکی، اجتماعی، و مراکز مذهبی و تأثیر قصه گویی در فرآیند رشد فکری و شخصیتی کودکان و نوجوانان. .

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال فراخوان بیست و ششمین دوره جشنواره بین المللی قصه گویی را در سامانه ها، پیام رسان ها و بسترهای رسمی اینترنتی خود منتشر کرد، به این امید که سال به سال بر تعداد قصه گویان ایرانی افزوده شود. و این سنت دیرینه و ارزشمند جای خود را خواهد گرفت. به ویژه در خانه ها و مدارس باز شود.

بگذارید گوش کودکان به شنیدن داستان عادت کند

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا