کتاب و ادبیات

۵ مطالبه جدی از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی

تهران- ایرنا- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل گستردگی و تنوع حوزه های مختلف، همواره زمینه مناسبی برای محک زدن توانمندی های مدیران فرهنگی است. برخی از مشکلات مدت هاست که به یک آسیب قدیمی در این زمینه تبدیل شده و برخی دیگر با توجه به شرایط و انتظارات موجود همچنان مطرح است. همه این موارد خواسته هایی است که انتظار می رود وزیر جدید فرهنگ در راستای تحقق آن گام های بلندی بردارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محدوده شاخه های فرنگی در طول 3 سال دولت رئیس جمهور شاهد روندی سینوسی بود. در بعضی جاها که از قضا کم هم نیستند، بهبود و بهبود محسوسی داشتیم، در بعضی صحنه ها به نقطه ای برخورد کردیم و در چند مرحله افت کردیم. روی کاغذ انتظارات وزیر جدید فرهنگ و ارشاد تقویت روندی است که طی آن پیشرفت حاصل شده و حداکثر تلاش خود را در زمینه های مغفول مانده و کم دستمزد به کار گیرد.

یک خواسته جدی: حذف بخش دولتی از تولیدات فرهنگی و واگذاری این فعالیت ها به بخش مستقل و خصوصی.

شاید مهمترین نکته ای که برای وزرای قبلی فرهنگ چالش بزرگی بود و امروز در اولین روزهای وزارت در مقابل سید عباس صالحی وزیر جدید، تجدید روحیه اعتماد سازان با هنرمندان است. ارگان دولتی میراثی که نمی توان آن را تماماً ناشی از فعلیت این وزارتخانه دانست، اما التهابات اجتماعی و سیاسی کشور زمینه مواضع بخشی از هنرمندان را علیه روابط حکومتی ایجاد کرد و همین اتفاق آثار نامطلوبی بر آن می گذارد. فضای فرهنگی و هنری کشور را ساخت. اکنون وزیر فرهنگ وظیفه خطیری دارد که برای ترمیم این خلأ تلاش کند و اقبال حداکثری هنرمندان را ببیند.

یکی از نتایج خوبی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و انتظار می رود در دولت بعدی با شدت بیشتری دنبال شود، باز شدن فضای نقد و آزادی بیان است. اگرچه در این زمینه کاستی هایی احساس می شود که میراث فضایی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هست، اما انتظار می رود وزیر جدید در راستای تحقق این گشایش ها گام های بلندی بردارد. با توجه به گسترش روند مدرنیته با ابزارهایی که روز به روز در حال افزایش است، دیگر نمی توان بهانه ای برای خطای بیان فضای نقد دلسوزانه و درست کرد، بنابراین چنین گشایشی که آرزوی آن است. اهالی فرهنگ و مردم، یکی از مطالبات جدی وزارت فرهنگ است.

یکی از خواسته هایی که طی دهه ها به یک ضرورت تبدیل شده است، حذف حوزه دولتی از تولیدات فرهنگی و هنری و برون سپاری این فعالیت ها به بخش مستقل و خصوصی است. طبیعتا هیچ دلسوزی از تعدد تولیدات دولتی در مقابل کاهش فعالیت های بخش خصوصی استقبال نمی کند و از این رو انتظار چنین مطالبه بحق و منطقی از وزیر جدید طبیعی است. اگرچه در این زمینه باید به این نکته مهم نیز توجه داشت که دستیابی به این مدینه فاضله مستلزم همکاری سایر نهادها است و امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مسیر سنگلاخ پیش قدم شود و بازی را برگرداند. به نفع بخش خصوصی و مستقل

5 خواسته جدی از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتظار می رود که مقوله انتصابات در کارگروه هایی متشکل از دیدگاه ها و اندیشه های مترقی بیرون بیاید.

یکی از خواسته های صریح وزیر فرهنگ جدید، مقوله مهم انتصابات است. تجربه نشان داده است که استفاده از مدیران فعال هر حوزه عملکرد بهتری نسبت به کسانی دارد که از خارج وارد آن حوزه می شوند. بنابراین انتظار می رود مقوله انتصابات از انتخاب شخصی وزیر خارج شود و مدیران در کارگروه هایی متشکل از دیدگاه ها و افکار مترقی بیرون بیایند. این انتخاب علاوه بر اینکه حمایت فعالان آن حوزه را به همراه خواهد داشت، زمینه تصمیم گیری در مدت 4 سال را نیز فراهم می کند که خود می تواند ضمانت اجرایی مطلوبی برای پیشبرد امور فرهنگی و فرهنگی باشد. امور هنری کشور

وزیر جدید فرهنگ باید ضمن تعامل مستقیم با قطب های نگران، آرامش خاطر را برای اهالی فرهنگ هنر فراهم کند تا حساسیت ها شکل فراگیر به خود نگیرد.

نکته مهم دیگری که وزیر فرهنگ باید به آن توجه ویژه داشته باشد، برخورد معقولانه با برخی حاشیه هایی است که همیشه در عرصه فرهنگی کشور وجود دارد. گذر زمان نشان داده است که در هر دولتی نسبت به مقوله های سینما، موسیقی، کتاب و مطبوعات حساسیت هایی وجود دارد. برخی از این حاشیه‌ها در اثر عملکرد مدیران گذشته به زخم‌های جبران‌ناپذیری تبدیل شد و سال‌ها اتفاقات بدی را در پی داشت. انتظار می رود وزیر فرهنگ ضمن تعامل مستقیم با قطب های نگران، آرامش خاطر آنها را فراهم کند تا این حساسیت ها فراگیر نشود. در نتیجه چنین طرحی، هنرمندان اعتماد بیشتری به وزارتخانه پیدا کرده اند و این نهاد را مستقل می دانند. فردیت این رویه مستقل به دلیل عدم تعامل موثر و کافی در دولت های مختلف خدشه دار شده است و امیدواریم وزیر جدید در این زمینه اقدامات ویژه ای انجام دهد.

این 5 خواسته دغدغه اهالی و فعالان فرهنگ و هنر این دیار است که به موضوعات مختلفی مربوط می شود. تامین حداکثری این مطالبات می تواند پاسخگوی نیازهای دیگر از جمله امنیت شغلی، معیشت هنرمندان، چابک سازی نظام های فرهنگی در عرصه مسائل ملی باشد. از این رو، امید زیادی وجود دارد که وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی با آسیب شناسی تحولات دولت های مختلف، برای اصلاح امور بر صندلی وزارت تکیه بزند، در غیر این صورت، اگر قرار است کارها به روال خود پیش برود. وضعیت ممکن است با آنچه اکنون است متفاوت باشد. جاری، پیچیده و روزنه امید را در عرصه فرهنگ و هنر می بندد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا