کتاب و ادبیات

بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی فراخوان داد

تهران- ایرنا- فراخوان بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «راز قصه ها ابزار زندگی است» منتشر شد.

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی با رویکرد شناخت و تعمیم قصه های عامیانه ایرانی و داستان های جهانی به سبک زندگی ایران معاصر. ، با هدف ادامه بحث جدی در حوزه قصه گویی شفاهی است. و بر اساس تجربیات گذشته فرصت های جدیدی را در زمینه داستان نویسی فراهم کند.

بر این اساس جشنواره امسال در بخش قصه گویی سنتی و کلاسیک، قصه گویی مدرن و بدیع، قصه گویی آیینی سنتی، قصه گویی شاعرانه، قصه گویی مذهبی، قصه گویی محیطی، قصه گویی مینیمال 100 ثانیه ای (برگرفته از حکایت، داستان کوتاه یا داستان، کلاسیک). متون ادبی و فارسی از جمله گلستان، بستان، کلیله و دمنه، داستان نویسی علمی، قصه گویی از پیشرفت ها و قهرمانان ایران، پادکست قصه گویی، قصه گویی 90 ثانیه ای (بر اساس تجربیات زیسته قصه گو) و قصه گویی به زبان اشاره برگزار می شود.

دبیرخانه بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی، فرم جشنواره را بر اساس فرصت ها و نیازهای امروز و همچنین وفاداری به سنت داستان نویسی تاریخی و آموزشی، بر اساس نگاه محتوایی و فرمی، در راستای تحقق دستاوردهای این جشنواره تقسیم بندی کرده است. این جشنواره با نگاهی واقع بینانه ترویج و تبلیغ هنر قصه گویی به عنوان الگو.

همچنین در بخش علمی جشنواره در نظر دارد علاوه بر رویکردهای سال های گذشته زمینه های گفت و گو و تبادل نظر را در قالب جدید جشنواره فراهم کند.

در جشنواره امسال قالب های ارزشمندی امتحان شده است که تاکنون کمتر آثار داستانی در آن حضور داشته است. به صورت ویژه با پشتیبانی و داوری داوران مجرب و متخصص مربوطه در هر بخش به صورت جداگانه. بخش هایی مانند: قصه گویی علمی، قصه گویی مذهبی، داستان های پیشرفت و قهرمانان و قصه گویی محیطی.

در این جشنواره رویکرد کمی و کیفی با هدف والای ترویج و همگانی سازی در اولویت برنامه ریزی ها قرار خواهد گرفت و سعی در معرفی و تثبیت جایگاه انواع قصه گویی شفاهی خواهد داشت. از این رو شاهد نگاه جدیدی به تخصیص و اعطای سهمیه خواهیم بود.

بر این اساس، توسعه کمی و کیفی داستان نویسی، توجه همه جانبه به نیازهای آموزشی و فرهنگی جامعه هدف، توجه و ارزش گذاری به تمامی اشکال هنری قصه گویی با محوریت روایت تک نفره، گسترش ارتباط با قصه گویان غیرایرانی و موسسات فرهنگی غیرایرانی مرتبط در زمینه قصه گویی، استفاده از رسانه ها در راستای ترویج و تبیین قصه گویی، گسترش بخش علمی جشنواره قصه گویی و عملیاتی کردن ایده ترویج قصه گویی در قالب جشنواره قصه گویی یکی از اهداف جشنواره

بخش های مختلف جشنواره قصه گویی

بخش‌های مختلف جشنواره عبارتند از: الف: قصه‌گویی با اولویت فرم و محتوا شامل قصه‌گویی سنتی و کلاسیک، قصه‌گویی مدرن و بدیع، قصه‌گویی آیینی سنتی، پادکست‌ها، قصه‌گویی مینیمال 100 ثانیه‌ای (برگرفته از حکایات، قصه‌ها یا داستان‌ها). متون ادبی کلاسیک فارسی مانند گلستان، بستان، کلیله و دمنه و…)، زبان اشاره، قافیه گویی، داستان گویی محیطی و داستان نویسی 90 ثانیه ای (بر اساس تجربیات زیسته داستان نویس).

قصه گویی با اولویت محتوایی شامل قصه گویی مذهبی، داستان گویی علمی و قصه گویی پیشرفت و قهرمانان.

همچنین در بخش علمی جشنواره در راستای اهداف و سیاست های پژوهشی دبیرخانه ترویج و توسعه قصه گویی در ایران برگزار می شود و هدف آن ایجاد بستر مناسب برای تولید و توسعه داستان است. آموزش و تعمیق اهمیت داستان، قصه گویی و قصه گویی.

بدین منظور با بهره گیری از خرد جمعی صاحب نظران این حوزه و برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی، موضوعات جدید و جدید علمی در سطح ملی و جهانی شناسایی شده و برای ایجاد انگیزه، تشویق و حمایت از استعدادهای برتر پژوهشی، متخصصان این حوزه با ارائه مقاله، مقاله، کتاب (تألیف و ترجمه)، پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی به رقابت پرداخته و از پژوهشگران و مبتکران برتر پژوهشی قدردانی می شود.

داستان نویسان بخش بین الملل

به موازات بخش ملی جشنواره قصه گویی، بخش بین المللی نیز برگزار می شود. در این بخش، تمامی داستان نویسان ایرانی که در بخش های بیان شده در سطح منطقه انتخاب شده اند، در بخش بین المللی با داستان نویسان علاقه مند از کشورهای دیگر به رقابت می پردازند.

قصه گویی بین المللی در بخش های قصه گویی مدرن و بدیع، قصه گویی سنتی و کلاسیک، قصه گویی مذهبی، قصه گویی علمی و قصه گویی از پیشرفت ها و قهرمانان ایران زمین برگزار می شود.

بر اساس اطلاعات اعلام شده، قرار است بارگذاری آثار در سایت کانون بین روزهای 25 تا 30 مهرماه انجام شود.

روند برگزاری بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال از پاییز 1403 آغاز و پس از گذراندن مراحل استانی و منطقه ای، قسمت پایانی آن در اوایل زمستان برگزار می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا