کتاب و ادبیات

گزیده «در طلب عیش مدام» منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «در مکتب سالار شهیدان گزیده ای از درس های عاشورایی روزگار ما» گزیده ای از کتاب «لذت طلبی پیوسته: بازاندیشی و تحلیل عبرت های عاشورایی روزگار ما» است که در سال 1401 منتشر شده است. اما به دلیل برخی مسائل ناشر و همچنین شرایط اقتصادی جامعه و درخواست کتاب دوستان در قالب گزیده ای در سال 1403 منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نویسنده در مقدمه کتاب «در مدرسه سالار شهیدان، گزیده ای از درس های عاشورا برای روزگار ما» نوشته است که این کتاب گزیده ای از کتاب «لذت طلبی پیوسته: بازاندیشی و تحلیل است». درس های عاشورا برای روزگار ما».

به گفته وی، کتاب با عنوان مدام به دنبال لذت استدر آستانه محرم الحرام 1401 منتشر شد اما متأسفانه مشکلات متعددی برای ناشر پیش آمده و در نتیجه وضعیت اقتصادی جامعه و درخواست دوستداران کتاب، منتخب آن توسط همین ناشر با عنوان سالار منتشر شد. مدرسه الشهیدین.

در مقدمه کتاب مدام به دنبال لذت استدر این کتاب آمده است: «هدف از این کتاب دستیابی به رمز و راز آن نوع زندگی است که حسین (ع) برای ما می‌خواهد با «بازاندیشی و تحلیل عبرت‌های عاشورا برای روزگار ما» و این همان ناب و شیرین و حیات جاودانی که بشر همواره در جستجوی تجمل گرایی بوده، شامل دوازده گفتار تحلیلی و کاربردی در حوزه عاشورا پژوهی است تا در زندگی امروز و فردای ما به کار گرفته شود.

این کتاب مشتمل بر 12 فصل با عناوین «عاشورا الگو و مکتب»، «فضیلت عزاداری و گریه بر سیدالشهدا»، «فلسفه عزاداری و حکمت وجوب آن»، «اصلاح امت و جامعه سازی» است. در مکتب عاشورا»، «عزت نفس و کرامت انسانی در مکتب عاشورا»، «خط قرمز مکتب عاشورا»، «مبارزه با قاتلان پنهان حسین(ع)». نقش سکوت نخبگان در انحراف مردم و جامعه»، «شقشقیه دیگر در سرزمین منا»، «حفظ اصالت واقعه کربلا و مبارزه با تحریف»، «احکام و آداب و رسوم روزه». کتاب «لولو و مرجان» و «زیارت اربعین و اسرار آن» گردآوری شده است.

درباره نویسنده

محسن اسماعیلی (متولد 1344 تهران) حقوقدان، استاد و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، رئیس هیأت بررسی و اجرای مصوبات دولت با قوانین است. و عضو سابق شورای نگهبان.

وی مدرک دکترای حقوق خصوصی خود را در سال ۱۳۷۸ از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد و پیش از آن استاد و رئیس دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) بود.

اسماعیلی سه دوره (از سال 1380 تا 1398) عضو حقوقی شورای نگهبان بود. فقه و اصول نیز خوانده و اجتهاد دارد.

او یکی از دانش آموزان است مجتبی تهرانی و در درس ها سید علی خامنه ای، بجنوردی و محمد فاضل لنکرانی نیز شرکت کرده است. اسماعیلی در انتخابات 16 اسفند 1393 به عنوان نماینده استان تهران انتخاب شد و اولین و تنها نماینده غیرعمومی این مجلس است. وی از همرزمان سردار شهید است علیرضا عاصمی وی همچنین فرمانده تخریب قرارگاه های نجف و کربلا بود.

انتخاب از

نویسنده محسن اسماعیلی

بخشی از متن کتاب

تحلیل قرآن بر نقش سکوت نخبگان در پیدایش انحرافات

در میان تمام مواردی که کتاب خداوند به این موضوع پرداخته است، تلاوت آیات 62 تا 81 سوره مائده از همه جالب و آموزنده است. آیات مذکور از قرآن کریم، انحراف «اهل کتاب» را محکوم و ملامت می کند; یعنی همان ملت ها و ملت هایی که راه درست را شناختند و انتخاب کردند، اما به دلایلی که خواهد آمد منحرف شدند. این ملت های پیشرفته به تدریج در حال انحراف و گام برداشتن در مسیر اهام (گناه) و ظلم (ظلم) هستند که گویی به سوی اهداف شریف پیش می روند و بدون شرم و حیا سعی در پیشی گرفتن از یکدیگر در این راه دارند.

آیات بعدی در تبیین علت این انحرافات یا حداقل یکی از علل اصلی، علمای کتاب را ملامت می کند که با سکوت بی دلیل خود مانع از انحراف نشدند. قرآن سپس تأکید می کند که پایبندی به ارزش ها و احکام الهی مایه برکت آسمان و زمین است نه مسابقه حرام خواری!

به هر حال سرزنش عام و خاص ادامه دارد و سپس مؤمنان واقعی را در هر زمانی که عملاً به احکام الهی پایبند بوده اند معرفی می کند; اما اگر بخواهند تابع حالات نفسانی خود شوند، در دام انکار و کشتن پیامبران الهی می افتند.

قرآن کریم در چند آیه بعد به برخی دیگر از انحرافات فکری و عملی اهل کتاب اشاره می کند و آنها را به توبه دعوت می کند که فعلاً موضوع بحث ما نیست و در پایان استفاده کردند. تکان دهنده ترین تعبیر در مورد چنین افرادی و آنها را نفرین خوانده است.

قرآن کریم در پایان این تحلیل به نکته ظریف دیگری نیز اشاره می کند; نکته ای که باب وسیعی را برای درک و تحلیل انحرافات تاریخی ملت ها می گشاید و بسیاری از انحرافات ناشی از اشتباه گرفتن مرزها با دشمنان و گرفتار شدن در دام بیگانگان دانسته و ناآگاهانه است. (صفحات 52 و 53)

کتاب در مدرسه سالار شهیدان گزیده ای از درس های عاشورایی روزگار مانوشته شده است محسن اسماعیلی در سال 1403 توسط انتشارات فرهنگ اسلامی در 96 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه، با کاغذ تحریر، قطع رقعی منتشر شده است. این کتاب همراه با مقاله منتشر شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا