کتاب و ادبیات

رها کردن باورها و عقاید تاریخ‌مصرف‌گذشته به کمک کتاب

یکی از اعضای کارگروه پژوهشکده جهانی کودک درباره نویسنده کتاب «دوباره بیندیشید» گفت: آدام گرانت از منظری جدید به مهارت بازنگری می پردازد و به شما کمک می کند تا باورها و نظرات گذشته را رها کنید. .

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «دوباره بیندیش» نوشته آدام گرانت، روز دوشنبه 23 شهریور 1403 در نوین در ویژه برنامه منتشر شده است. باشگاه خواندن ایرواندر فرهنگسرای فرهنگسرای ایروان بررسی و بررسی شد.

مرضیه غفاری راد وی در ابتدای این نشست گفت: در دنیایی که مدام در حال تغییر و تحول است، توانایی بازنگری آنچه می دانیم و به روز رسانی باورهایمان بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می کند. بازنگری و بازنگری مهارت مهمی است که آدام گرانتروانشناس و نویسنده مشهور سازمانی آمریکایی در کتاب خود با عنوان «دوباره فکر کن» به آن پرداخته است. در ادامه این مقاله قصد داریم این کتاب پرفروش جذاب را به شما معرفی کنیم و نگاهی گذرا به فصل های مهم و نکات جالب کتاب دوباره بیندیشیم.

یکی از اعضای کارگروه پژوهشکده جهانی کودک درباره نویسنده کتاب «دوباره بیندیشید» گفت: آدام گرانت از منظری جدید به مهارت بازنگری می پردازد و به شما کمک می کند تا باورها و نظرات گذشته را رها کنید. . او سعی می کند به خوانندگان کتابش بیاموزد که اشتباه کردن بخشی از فرآیند یادگیری است و ما را به موفقیت نزدیک می کند.

غفاری گفت: در قسمت دوم این کتاب به بازنگری بین فردی و نحوه و آداب مجادله با دیگران و متقاعد ساختن آنان می پردازد. این قسمت از کتاب واقعاً شیرین و خواندنی است و نکات جالبی را به مخاطب می آموزد. تفکر خلاف واقع به این معناست که به طرف بحث ما کمک کنیم تا خود را در موقعیت دیگری از زندگی تصور کند. برای مثال، اگر کسی معتقد است که سفیدپوستان نژاد برتری هستند، از او بخواهید تصور کند که اگر در یک خانواده سیاه پوست به دنیا می آمدند، کلیشه هایشان چقدر متفاوت بود. چه چیزی طرز فکر او را تغییر می دهد؟ همچنین تصور زندگی در جغرافیای دیگر به ما کمک می کند تا از شر افکار کلیشه ای خلاص شویم. اگر فیلم 12 مرد خشمگین را خوانده باشید، می‌دانید که موضوع اصلی فیلم همین است و شخصیت اصلی فیلم به مخاطب خود کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن شرایط زندگی یک فرد دیگر وقایع را دوباره تحلیل کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد همین کافی باشد و شما با ایده های اصلی این کتاب آشنا شده اید. در ادامه گزیده های جالبی از کتاب دوباره بیندیشید را می خوانیم و این مقدمه کوتاه را به پایان می رسانیم. گرانت در کتاب خود به بازنگری شخصی، بازبینی بین فردی و تجدید نظر جمعی در سه بخش می پردازد. در ادامه این مقاله چند قسمت مهم از این کتاب خواندنی را با هم مرور می کنیم تا با ایده های اصلی کتاب دوباره بیندیشید آشنا شوید.

امکان بازنگری و کنار گذاشتن آموخته های قبلی:

کتاب دوباره فکر کن با مقدمه ای جذاب آغاز می شود. دنیای ما سریعتر از همیشه در حال تغییر است و برای انطباق با این تحولات باید آموخته های قبلی خود را کنار بگذاریم و دوباره در مسیر یادگیری قدم برداریم. آدام گرانت با معرفی مفهومی به نام “تنبلی شناختی” به ما یادآوری می کند که چسبیدن به باورهای قبلی مانع رشد و پیشرفت ما می شود. ما عقاید و باورهای قبلی خود را بر دیدگاه های جدید ترجیح می دهیم و فکر می کنیم که اگر باورهای خود را زیر سوال ببریم، هویت خود را به چالش کشیده ایم. اما نویسنده به ما پیشنهاد می کند که به جای تنبلی شناختی به «انعطاف پذیری شناختی» روی آوریم و قدرت تجدیدنظر را تقویت کنیم.
طرز فکر یک دانشمند؛ مثل مایک لازاریدیس نباش

یکی از نقاط قوت کتاب ارائه مثال های ملموس و خواندنی برای بسط اندیشه های نویسنده است. داستان بلک بری و مایک لازاریدیس یکی از این نمونه هاست. آدام گرانت فصل اول Think Again را با اشاره به داستان بلک بری و خالق آن مایک لازاریدیس آغاز می کند. نویسنده مایک لازاریدیس، ناکامی بلک بری در بازبینی را مقصر می داند. لازاریدیس دانش و تخصص زیادی داشت، اما مهارت بازنگری و بازنگری را نداشت. او از تبدیل کیبورد بلک بری به صفحه نمایش لمسی خودداری کرد و در نهایت با معرفی آیفون بازار خود را از دست داد. این چسبیدن به باورهای قبلی باعث شد سهم بازار بلک بری از حدود 50 درصد به کمتر از 1 درصد کاهش یابد! اگر این داستان برایتان جالب است، معرفی فیلم بلک بری را بخوانید.

آدام گرانت در ادامه به نکته جالبی اشاره می کند و از ما می خواهد که به جای تبلیغ نظرات خود مانند واعظان بر فراز منبر، مانند دادستان ها به دنبال ایراداتی در استدلال دیگران باشیم یا هر جا که لازم است رنگ عوض کنیم و به دنبال جلب نظر باشیم. برای مخاطب بودن بهتر است ذهنیت یک دانشمند را پرورش دهیم. اگر ما دانشمند هستیم، تجدید نظر یکی از اساسی ترین کارهایی است که باید انجام دهیم. زیرا از دانشمندان انتظار می رود که کنجکاو باشند، دانش قبلی خود را زیر سوال ببرند و دیدگاه های خود را به روز نگه دارند. این طرز تفکر دانشمند است که ما را در مسیر یادگیری قرار می دهد.

دوباره فکر کن؛ باورهای ما هویت ما نیست

جالب اینجاست که وقتی کتاب دوباره بیندیش و نکات مهم آن را می خوانیم، همه قبول داریم که اتخاذ طرز فکر یک دانشمند بسیار بهتر از واعظ یا سیاستمدار بودن است. اما چرا اینقدر سخت است که باورهای قدیمی و دانش قبلی خود را رها کنیم؟ آدام گرانت در این کتاب به این سوال پاسخ می دهد: ما باورهای خود را به هویت خود گره زده ایم! ما فکر می کنیم که اگر در دانش یا باورهای قبلی خود تجدید نظر کنیم، هویت خود را به چالش کشیده ایم. باید بپذیریم که باورهای ما هویت ما را نمی سازد. به عقیده گرانت، مسیر بازنگری با فروتنی فکری و پذیرش آنچه نمی دانیم آغاز خواهد شد.

در این کتاب، نویسنده آدام گرانت از تحقیقات علمی و داستان‌های واقعی استفاده می‌کند تا بفهمد چگونه می‌توانیم در برابر مخالفت و تغییر باز باشیم. بسیاری از مردم بر باورهای نادرست خود پافشاری می کنند زیرا تغییر باورهایشان دشوار و ناراحت کننده است. او مثال‌ها و تجربیات واقعی زندگی افرادی را ارائه می‌کند که توانسته‌اند نظر خود را اصلاح کنند و تغییر دهند.

گرانت در این کتاب به بررسی هنر انتقادی بازاندیشی و بازاندیشی می پردازد. این هنر باعث می شود نظرات خود را زیر سوال ببرید و ذهن دیگران را برای موفقیت بیشتر در کار و زندگی خود باز کنید.

او همچنین نقش همدلی و گوش دادن فعال را در تغییر دیدگاه ها بررسی می کند و توضیح می دهد که چگونه می توانیم از این مهارت ها برای ایجاد روابط بهتر و پذیرش دیدگاه های جدید استفاده کنیم. در نهایت، گرنت با ارائه راه حل های عملی به ما کمک می کند تا یادگیرنده مادام العمر باشیم و همیشه آماده تغییر و رشد باشیم.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا