کتاب و ادبیات

ایران اتحادیه بین‌المللی کودک ونوجوان را تاسیس می‌کند/سفیرچین: تنها اعتماد سیاسی کافی نیست

تهران- ایرنا- مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به سفر سال گذشته خود به چین گفت: در این سفر پیشنهاد ایجاد اتحادیه بین المللی کودکان و نوجوانان را مطرح کردیم که همتای چینی این موضوع را پذیرفت. پیشنهاد کرد و گفت: اگر اسلام پرچم خود را به اهتزاز درآورد، این می تواند زمینه جدیدی برای همکاری دو کشور باشد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست همکاری و تبادل فرهنگی مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با فعالان فرهنگی چینی روز چهارشنبه 16 شهریور 1403 در پردیس مرکزی کانون برگزار شد.

در این جلسه حامد شمگاتی مدیرعامل کانون پرورش فکری زونگ پیوو سفیر جمهوری خلق چین در ایران جوزی هائو رایزن فرهنگی چین و هیئت همراهش، فرهاد فلاح معاونت فرهنگی کانون محمدرضا کریمی صارمی معاون تولید کانون، سمیع السادات ابراهیمی مدیرکل اداره، روابط عمومی و امور بین الملل مرکز حضور داشت.

در دو سال گذشته به دیپلماسی کودک و نوجوان زیر مجموعه دیپلماسی فرهنگی اشاره کردیم و سفارت جمهوری خلق چین یکی از کشورهایی بود که در این زمینه همکاری خوبی با ما داشت.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه ملت ایران در ماه های گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشته است، گفت: دولت و مردم در یک ماه گذشته آزمون های سختی مانند شهادت شهید را پشت سر گذاشتند. رئیس جمهور و انتخابات من از سفارت و مردم چین برای همدردی در این ماه و همچنین پیروزی تشکر می کنم مسعود بزیکیان این انتخابات را تبریک می گویم.

حامد شمگاتی وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسئولان امروزی در گذشته در این مرکز آموزش دیده اند، تصریح کرد: این مرکز در بسیاری از مراسم ها و آیین های بین المللی شرکت کرده است. تولید فیلم های انیمیشن و کتاب به زبان های مختلف و همچنین اسباب بازی باعث شده است که این مرکز نه تنها در کشور بلکه در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد. بسیاری از تولیدات ما به ویژه فیلم ها و انیمیشن ها در کشورهای مختلف به صورت بین المللی نمایش داده می شوند و جوایز مختلفی را در جشنواره های بین المللی کسب کرده اند. همچنین این مرکز در زمینه کتاب نیز فعال است و در نمایشگاه های بین المللی شرکت می کند.

وی با تاکید بر اینکه باید فعالیت در حوزه کودک و نوجوان توسعه یابد، ادامه داد: منطقه ای نیز عمل می کنیم. در دو سال گذشته به دیپلماسی کودک و نوجوان زیر دیپلماسی فرهنگی اشاره کردیم و سفارت جمهوری خلق چین نیز یکی از کشورهایی بود که در این زمینه همکاری خوبی با ما داشت. کانون به تعاملات دوسویه در حوزه کودک و نوجوان اهمیت ویژه ای می دهد. در نظر داریم به صورت دوره ای جلسات تخصصی برگزار کنیم.

ایران اتحادیه بین المللی کودکان و نوجوانان را تأسیس می کند/سفیر: فقط اعتماد سیاسی کافی نیست

تبادل تجربیات ایران و چین

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربیات، دانش و دستاوردهایی دارد که می تواند در اختیار کشور دوست جمهوری خلق چین قرار دهد، گفت: ما می توانیم تجربه، دانش و موفقیت های به دست آمده در کشورمان را با دانش، تجربه و موفقیت تطبیق دهیم. دستاوردهای کشور شما مبادله کنیم تا هر دو کشور دستاوردهای خوبی داشته باشند.

همکاری ایران و چین می تواند الگوی خوبی برای سایر کشورها باشد

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: ارتباط ما با سازمان های مربوطه در چین مانند حوزه جوانان شانگهای که با هماهنگی سفارت چین در آنجا حضور داشتیم. می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. ما در این رویداد پیشنهاد ایجاد اتحادیه جهانی کودکان و نوجوانان را دادیم، همتای چینی این پیشنهاد را پذیرفت و گفت جمهوری اسلامی باید پرچم خود را به اهتزاز درآورد، این می تواند زمینه جدیدی برای همکاری دو کشور باشد. طراحی نقشه راه برای تعاملات فرهنگی و اجتماعی برای دو کشور ضروری است و این طراحی باید با همکاری دو کشور انجام شود.

وی افزود: پس از این جلسه لازم است این نقشه راه در سفارت و همچنین توسط همکاران مرکز ترسیم شود تا بتوانیم دستاوردهای آن را در سال آینده اعلام کنیم. در سفر به جمهوری خلق چین ظرفیت های خوبی را دیدم که می تواند زمینه ساز فعالیت های آینده باشد. جمهوری اسلامی ایران نیز ظرفیت های متقابلی دارد که می تواند برای کودکان و نوجوانان چینی موثر باشد. نمونه همکاری ایران و چین می تواند الگوی خوبی برای سایر کشورها باشد.

مارکشی با اشاره به اینکه نمی توان چشمانمان را بر جنایاتی که در غزه رخ می دهد ببندیم، ادامه داد: کشتار کودکان و نوجوانان در غزه به درد هر انسان آزاده ای می زند و لازم است در این زمینه موضع روشن و مشترکی داشته باشیم و برای آن برنامه ریزی کنید انجام دادن

اهمیت اعتماد سیاسی متقابل بین دو کشور

سفیر جمهوری خلق چین در ایران همچنین به سابقه بیش از 60 ساله فعالیت این مرکز اشاره کرد و گفت: این مجموعه موفق به تربیت کودکان و نوجوانان زیادی شده است. بعد از سفیر شدن، اولین حضورم در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود. امروز مفتخرم که با مدیر عامل کانون که سال گذشته به چین سفر کرده بود ملاقات کنم.

ما باید در حوزه فرهنگی برنامه ریزی کنیم، دیپلماسی کودک و نوجوان یک رابطه دو طرفه است

زونگ پیوو وی با اشاره به ارتباط نزدیک چین و ایران گفت: در ماه های گذشته دو برنامه فرهنگی در حوزه هنرهای تجسمی و نقاشی و گفتگوی بین جوانان ایرانی و فضانوردان چینی برگزار شد. در نتیجه همکاری مشترک، روابط خوبی بین دو طرف ایجاد شده است.

وی اعتماد سیاسی متقابل دو کشور را یکی از مهمترین مولفه های روابط بین الملل اعلام کرد و ادامه داد: سران دو کشور به طور مستمر در حال هماهنگی هستند. در اردیبهشت ماه (اردیبهشت و خرداد 1403) معاون نخست وزیر چین در مراسم شهید رئیس جمهور شرکت کرد و باید از اقدامات وی و شرایطی که در زمان ایشان بین ایران و چین شکل گرفت قدردانی کرد. دولت های دو کشور با یکدیگر هماهنگ هستند و با روی کار آمدن دولت جدید این اقدامات تقویت خواهد شد.

سفیر جمهوری خلق چین تنها اعتماد سیاسی برای توسعه فرهنگی دو طرف کافی نیست و افزود: باید در حوزه فرهنگی برنامه ریزی کرد. دیپلماسی کودک و نوجوان یک رابطه دو طرفه است، هر چه جوانان ایرانی با چین و جوانان چینی ایران را بشناسند، به اهداف خود نزدیکتر می شویم. ایران ظرفیت های خوبی برای انیمیشن و فیلم کودک دارد و می توانیم این موضوع را مطرح کنیم و همچنین اقداماتی را انجام دهیم که زمینه بین المللی داشته باشد.

زونگ پیوو با تقسیم همکاری های آینده ایران و چین گفت: می توانیم همکاری های آینده را به سه قسمت تقسیم کنیم. می‌توانیم به همکاری‌های پایدار مانند برنامه نقاشی ادامه دهیم و همچنین می‌توانیم گفتگوی قصر آسمان و همکاری کودکان و نوجوانان در حوزه فناوری را مورد بحث قرار دهیم. بخش دوم، رسمی کردن تفاهم نامه امضا شده بین دو طرف است. ما همچنین می توانیم همکاری های جدیدی ایجاد کنیم.

ایران اتحادیه بین المللی کودکان و نوجوانان را تأسیس می کند/سفیر: فقط اعتماد سیاسی کافی نیست

افزایش همکاری بین چین و مرکز

رایزن فرهنگی کشور چین همچنین با بیان اینکه این مرکز در طول مدت فعالیت خود یکی از مراکزی بوده که بیش از سایر ادارات فعال بوده است، گفت: به نظر من جلسات و گفتگوهایی که در مرکز داشتیم خاطرات شیرین و پرباری است که کمک شایانی می کند. در بهبود روابط دو کشور.

جوزی هائو وی ابراز امیدواری کرد با حضور سفیر جدید، همکاری مرکز و سفارت بیشتر شود.

تولید مشترک عروسک سارا و دارا در ایران و چین

قائم مقام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین با اشاره به اینکه کانون پل ارتباطی خانواده و مدرسه است، گفت: امیدوارم مانند گذشته پل ارتباطی بین کودکان و نوجوانان همه کشورها باشد. گذشته آمادگی فعالیت خود را در حوزه کودک و نوجوان برای برگزاری هفته های فیلم در چین اعلام می کنیم. همچنین در زمینه اکران مردمی تولیدات خودمان آمادگی لازم را داریم.

محمدرضا کریمی صارمی وی با اشاره به اینکه ایران و چین سابقه همکاری در برگزاری جشنواره های بین المللی دارند، افزود: این مرکز آمادگی اعزام گروه های بین المللی تئاتر به چین و برگزاری کارگاه انیمیشن در چین را دارد. پیشنهاد می کنم تولید مشترک عروسک های سارا و دارا را از امروز آغاز کنیم.

ایجاد ساختمان جدید علم و فناوری

معاون فرهنگی مرکز همچنین با اشاره به اینکه سال گذشته همکاری خوبی با سفارت چین شکل گرفت، گفت: بخش زیادی از آن به دلیل همکاری با سفارت چین است. ما جلسات مشترکی با جوزی هائو داشتیم. بر اساس دیپلماسی کودک و نوجوان، موضوعات همکاری را برای ماه های آینده برنامه ریزی می کنیم.

فرهاد فلاح وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که با جوزی در میان گذاشتیم تبادل تجربیات بین دو کشور بود. امروز یکی از این دستاوردها را به وزیر اهدا می کنیم. امروز در حال تاسیس ساختمان جدید علم و فناوری هستیم و بسیار علاقه مند به همکاری چین در این زمینه هستیم.

ایران اتحادیه بین المللی کودکان و نوجوانان را تأسیس می کند/سفیر: فقط اعتماد سیاسی کافی نیست

در پایان این نشست یکی از نقاشی های کودکان ایرانی در مرکز با موضوع فرهنگ و همچنین کتاب «زندگی خوب» و کاردستی های فیروزه ای به سفیر چین اهدا شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا