کتاب و ادبیات

«سرآغاز حیات» در کتاب‌فروشی‌ها

تهران- ایرنا- کتاب «آغاز حیات» در یک پژوهش علمی به بررسی ریشه های تاریخچه عناصر بیوژن یا بیوژنیک می پردازد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «آغاز زندگی» در سه فصل تنظیم شده و پرسش و پاسخ مطرح شده است. فصل اول، “چگونه اجزای یک سیاره قابل سکونت را جمع آوری کنیم”، تاریخچه عناصر بیوژنیک را از منشأ آنها در ستارگان تا نحوه تحویل آنها به زمین و سایر سیارات قابل سکونت در کهکشان راه شیری ردیابی می کند.

فصل دوم، «از غیر زنده تا تقریباً زنده»، توضیح می‌دهد که چگونه مولکول‌های آلی ساده در طول زمان پیچیده‌تر شدند و در نهایت به ساختارهایی که تقریباً، اما نه کاملاً زنده هستند، جمع شدند. فصل سوم «آنچه هنوز کشف نکرده ایم» به سؤالاتی می پردازد که تاکنون بی پاسخ مانده اند. به نظر می رسد که می توان تعیین کرد که زندگی در آینده چگونه در این سیاره شکل می گیرد.

این کتاب با عنوان ریشه زندگی: آنچه همه باید بدانند در سال 2020 در 110 صفحه توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.

جلد اصلی کتاب

درباره نویسنده

دیوید ویلسون دماو متولد 21 آوریل 1939، زیست شناس آمریکایی و استاد محقق مهندسی زیست مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز است. دایمر سهم قابل توجهی در زمینه بیوفیزیک غشا داشته است. کار او منجر به روشی جدید برای تعیین توالی DNA و درک کامل تری از نقش غشاها در منشا حیات شد. در سال 1985، او فلوشیپ گوگنهایم را دریافت کرد که از تحقیقات در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا برای بررسی ترکیبات آلی در شهاب سنگ مورچیسون حمایت کرد. از سال 2013 تا 2014، او به عنوان رئیس انجمن بین المللی برای مطالعه منشاء حیات خدمت کرد.

دیوید ویلسون دیمر زیست شناس آمریکایی است

بخشی از متن کتاب

شرایط چرخه ای برای شروع زندگی ضروری بود

زندگی مدرن با فرآیندهای چرخه ای مشخص می شود که بارزترین آنها چرخه رشد و تولید مثل است. در غیاب این چرخه، زندگی هرگز نمی توانست فراتر از واکنش های شیمیایی ساده پیش برود. این به این دلیل است که زندگی از اطلاعات ژنتیکی برای هدایت رشد استفاده می کند و هر چرخه تولید مثلی تغییرات کوچکی به نام جهش در توالی های DNA که اطلاعات ژنتیکی را رمزگذاری می کنند رخ می دهد.

بیشتر جهش ها بی ضرر هستند، اما تعداد کمی کشنده هستند و باعث انقراض آن رشته حیات می شوند. با این حال، تعداد کمی از جهش ها به نوعی مفید هستند، مانند آنهایی که باعث مقاومت برخی باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک های کشنده می شوند. وقتی به شواهد فسیلی نگاه می کنیم، می بینیم که حیات از زمان شروع آن چهار میلیارد سال پیش به طور فزاینده ای پیچیده تر شده است و تنها راهی که می تواند این پیچیدگی رخ دهد، چرخه های رشد و تولید مثل است که جهش ها را انباشته می کند و جمعیت را تغییر می دهد. ارگانیسم ها

یکی از چرخه هایی که چندان مشخص نیست، بخشی از چرخه زایشی گیاهان است. گیاهان برای رشد به آب نیاز دارند. تولیدمثل در گیاهان با تولید بذر یا هاگ انجام می شود که امکان انتشار اطلاعات ژنتیکی در محیط را فراهم می کند. بذر گیاه بیشتر خشک است و درد نبود آب مایع خفته باقی می ماند. هنگامی که آب در دسترس بذر قرار می گیرد، سلول های دانه شروع به رشد و تکثیر می کنند تا زمانی که به گیاه بالغ تبدیل شود. چرخه های مرطوب و خشک یکی از ویژگی های این گیاه است، اما تعداد کمی از حیوانات مانند تادیگرادها که به عنوان خرس های آبی نیز شناخته می شوند، می توانند از خشکسالی جان سالم به در ببرند. از آنجایی که این چرخه ها برای زندگی امروز ضروری هستند، ممکن است برای شروع زندگی نیز لازم بوده باشند. (صفحه 83 و 84)

او کتاب «آغاز زندگی» را نوشت. دیوید ویلسون دیمر و ترجمه اقبال جاسمی در 168 صفحه و با شمارگان 770 نسخه در زمستان 1402 توسط انتشارات ققنوس منتشر شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا