رابطه و ازدواج

خاک چه ارتباطی با سلامت روان دارد؟

به خوبی درک شده است که تماس با زمین می تواند به معنای واقعی کلمه برای سلامت روان ما مفید باشد. مکانیک این کار ساده است: تماس مستقیم پوست با طیف بسیار متنوع میکروب‌های موجود در خاک مستقیماً بر میکروبیوم ما تأثیر می‌گذارد که به طور جدایی ناپذیری با عملکردهای ذهنی ما مرتبط است.

با این حال، خاک به گونه ای بر ذهن تأثیر می گذارد که فراتر از تماس فیزیکی است. غذاهای سالم از خاک های سالم رشد می کنند. محتوای غذایی مواد غذایی ما با سلامت خاک ارتباط مستقیم دارد. بالاخره بدون خاک زیر پایمان، درختان بالای سرمان را نخواهیم داشت. فضاهای سبزی که بدن و ذهن ما به آن متکی است مستقیماً به خاک وابسته است.

امروزه، ما طیف گسترده ای از راه حل های سریع برای سلامت روان را می بینیم، و تعداد کمی ممکن است متوجه شوند که پاسخ طبیعت درست در نوک انگشتان ما نهفته است.

میکروبیوم خاک و روده

در دنیای مدرن، ما مدت‌هاست که فضاهای ضدعفونی‌شده را با سلامت یکی می‌دانیم. با این حال، درک فعلی ما از محور “روده-مغز” این فرض را به چالش می کشد. اکنون می دانیم که هر باکتری در روده ما عملکردی دارد، از هضم کربوهیدرات های پیچیده و تولید ویتامین ها گرفته تا کنترل سیستم ایمنی.

به همین دلیل است که تنوع باکتریایی بسیار مهم است. هرچه طیف وسیع تری از میکروب ها در معرض آنها قرار بگیریم، طیف وسیع تری از کارگران بیولوژیکی در بدن خود داریم. همانطور که دکتر Elaine Ingham از Soil Food Web School می گوید: “هر کاری که طبیعت انجام می دهد به دلیل محیط زیست و میکروارگانیسم ها انجام می شود.”

این در ذهن ما نیز صدق می کند. میکروب های روده مسئول تولید هورمون هایی مانند سروتونین هستند که هم خلق و هم رفتار را تعدیل می کنند.

مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض طیف متنوعی از میکروب ها به حفظ یک ارتباط سالم روده و مغز کمک می کند، که می تواند از ما در برابر بسیاری از اختلالات روانی محافظت کند.

خاک از کجا می آید؟ تنها در یک قاشق چای خوری خاک سالم، میکروب ها از تعداد افراد روی کره زمین بیشتر است. علاوه بر این، انسان ها در بسیاری از گروه های میکروبی مشابه موجود در خاک سهیم هستند و بیشتر میکروبیوم بدن انسان در روده و پوست انسان توزیع شده است.

میزان تماس انسان با خاک بر تنوع میکروبیوتای روده و سلامت روده تأثیر می گذارد. دکتر امران مایر، مدیر مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارشی در UCLA، توضیح می‌دهد که میکروبیوم‌های موجود در خاک نه تنها تولید پلی‌فنول‌ها را در گیاهان تحریک می‌کنند، بلکه آن‌ها را در روده انسان آزاد می‌کنند که منجر به جذب آسان‌تر مواد می‌شود. آنها را تغذیه می کند.

سومیتا هاچینسون، مدیر هیئت اعتماد بنیاد NHS، در مورد گزارش اخیر منتشر شده توسط Save Soil که رابطه بین سلامت انسان و سلامت خاک را تشریح کرده است، اظهار داشت: «از تغذیه تا سلامت روده و در نتیجه سلامت روان، رفاه انسان و سلامت خاک درهم تنیده این تحلیل مهم است زیرا نشان می دهد که چقدر سلامت ما با محیط طبیعی ما مرتبط است (مقاله پیشنهاد شده است افسردگی، میکروبیوم روده و ویتامین ها بخوانید.)

به طور خلاصه، برای محافظت از سلامت عقل خود، ممکن است مجبور شوید دستان خود را کثیف کنید.

خاک و محتوای غذایی ما

ارتباط بین سلامت انسان و خاک بسیار فراتر از تماس فیزیکی است. مقدار مواد مغذی موجود در غذای ما به طور مستقیم با سلامت خاکی که در آن رشد می کند، ارتباط دارد.

عملکردهای فیزیولوژیکی و روانی انسان به کربوهیدرات، پروتئین و چربی نیاز دارد که منبع اصلی انرژی برای بدن انسان است.

مطالعات ارتباط بین از بین رفتن مواد آلی در خاک و تأثیری که می تواند بر مواد غذایی ما داشته باشد را نشان می دهد. مطالعات مختلف نشان می دهد که محتوای غذایی مواد غذایی ما طی 70 سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به عنوان مثال، مطالعه ای که در ایالات متحده انجام شد نشان داد که مقدار مواد مغذی مهم در برخی از محصولات باغی در سال 1999 نسبت به سال 1950 38 درصد کمتر بود. این تخریب خاک به شیوه های کشاورزی فشرده و استفاده بیش از حد از کودهای مصنوعی نسبت داده شده است.

کمبود مواد مغذی در غذا می تواند تاثیر واقعی بر سلامت روان ما داشته باشد. یک بررسی تحقیقاتی نشان می دهد که کمبودهای تغذیه ای می تواند منجر به افسردگی شود.

این به این دلیل است که ویتامین های خاصی در غذاهای ما برای تولید انتقال دهنده های عصبی که بر تنظیم خلق و خوی تأثیر می گذارند (مانند سروتونین) حیاتی هستند. عملکرد صحیح سیستم آنتی اکسیدانی که در ایجاد اختلالات روانپزشکی نقش دارد به تراکم مواد مغذی بستگی دارد.

با این حال، این روند کاهش محتوای غذایی در غذای ما غیر قابل برگشت نیست. مطالعات نشان می دهد که غذاهایی که با استفاده از روش های کشاورزی بازسازی می شوند، می توانند محتوای مغذی بیشتری داشته باشند. مطالعات تایید می‌کنند که محصولاتی که از طریق روش‌های احیاکننده رشد می‌کنند، حدود 30 درصد ویتامین K، C، E، و B1 کمتری نسبت به همتایان معمولی خود دارند.

دکتر اوما نایدو از دانشکده پزشکی هاروارد در مورد ارتباط بین سلامت خاک و سلامت انسان می گوید: تنوع زیستی خاک واقعاً بر تنوع زیستی میکروبیوم روده شما تأثیر می گذارد و سلامت میکروبیوم شما از نظر علمی با تغییرات سالم مرتبط است. فکر کردن در مورد غذاهایی که می خورید می تواند تأثیر واقعی بر بدن و مغز شما داشته باشد.

خرد باستانی نشان می دهد که سلامت همه موجودات زنده به طور جدایی ناپذیری مرتبط است. علم مدرن نشان می دهد که این پیوند را می توان در خاک یافت. (مقاله پیشنهاد می شود درمان اضطراب اجتماعی در روده شما نهفته است بخوانید.)

خاک و طبیعت

در نهایت، ارتباط بین گذراندن زمان در فضای سبز و بهبود سلامت روان ثابت شده است. از تمرین ژاپنی Shinrin Yoku یا «حمام کردن در جنگل» گرفته تا نسخه‌های اجتماعی برای حمایت از مردم برای شرکت در فعالیت‌های مبتنی بر طبیعت برای رفاه ذهنی و جسمی، گذراندن زمان در طبیعت برای افزایش سلامت روان نشان داده شده است.

یک مطالعه مروری، اثرات حمام کردن در جنگل را بر سطوح کورتیزول به عنوان یک نشانگر زیستی استرس برای درک اینکه آیا حمام کردن در جنگل می‌تواند استرس را کاهش دهد، بررسی کرد. نتایج نشان داد که سطح کورتیزول در گروه‌هایی که در معرض جنگل بودند در مقایسه با گروه‌هایی که در مناطق شهری قرار داشتند، حدود 16 درصد کمتر بود.

خاک دست خاموشی است که بر سلامت و تندرستی ما حاکم است. ارتباط بین سلامت انسان و خاک با هر مطالعه واضح تر می شود. به همین دلیل زمان آن رسیده است که از برخورد با کثیفی به عنوان یک عامل کثیف جلوگیری کنید. زیرا تنها موجودی است که از ما محافظت می کند.

محمدامین مختاریان

مطالب مشابه:

به این محتوا امتیاز دهید

منبع: کلینیک آوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا